VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Malba (figura)
Kód modulu
82-m-4/AC82
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí malířských technik v propojení s dovedností aplikovat na malbu figurální. Žák po absolvování modulu zvládne malbu figury vhodně umístit do formátu. Žák zvládne anatomicky správně zobrazit lidskou postavu z profilu, tříčtvrtečního a přímého pohledu průčelného, zachytí hloubku prostoru s využitím tvarových zkratek a funkcí barev. Žák ovládá přípravu podkladových materiálů a kombinaci různých malířských technik.
Po absolvování modulu žák zvládá malby figury podle živého modelu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s malířskými pomůckami, základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru, napínání a šepsování plátna, úpravu dřevěných podložek(v rámci opakování)
- správně umístí motiv do formátu
- používá malbu figury z několika pohledů(tříčtvrteční pohled, přímý pohled průčelný, profil)
- používá malbu detailů lidského těla
- zachytí lidské tělo napříč věkem
- zachytí lidské figury podle sádrového modelu
- maluje figury v různém měřítku
- vypracuje malbu figury podle živého modelu
- maluje realistickou i stylizovanou technikou
- vypracuje malířské kompoziční cvičení podle fotografické předlohy
- používá anatomii lidského těla
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru
- používá osobitý malířský projev
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Úvod
- příprava podkladových materiálů(příprava papíru, kartonu, dřevěné desky,napínání papíru, plátna, šepsování)
- technika malby, pomůcky, míchání barev
- anatomie lidského těla
- proporce
- světlo, stín
- kontrast
- tvar a objem
2. Detailní studijní malba jednotlivých částí lidského těla
- hlava a její tvarosloví
- plastika trupu
- studijní malba objemu trupu, dolních a horních končetin
3. Rozdíly lidského těla ve vztahu k věku a pohlaví
- děti
- anatomie dítěte v různých věkových stádiích
- starší lidé
- anatomie ženy
- anatomie muže
4. Figura
- malba figury dle sádrového modelu
- malba figury dle živého modelu
- malba figury dle fotografické předlohy
- malba figury stylizovaně
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací (technologické malířské postupy, anatomie člověka)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost malířských postupů a jejich aplikace na tvorbu figurace
- orientace v malířské technologii
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné školní práce:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba malířské práce na dané téma, kde je figura základem k dalšímu volnějšímu zpracování
- malba podle reálné předlohy, malba podle živého modelu přímo ve výuce(kontrola tvarů, konstrukce těla pomocí barev)
- malba podle fotografické předlohy(například figura nebo seskupení figur, zaměřeno na pochopení objemu, proporcí částí lidského těla, anatomii, světlo a stín)
- malba stylizovaná(posuny od reálného ke stylizovanému)
Specifikace samostatné domácí práce:
- skicák s figurálními motivy, zaměřeno na detail - části lidského těla
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky k umístění do formátu, kompozici figurálního motivu, míchání barev
- prakticky se učí malovat detaily lidského těla
- prakticky se učí malbě figurální s ohledem na umístění v reálném prostředí
- učí se stylizovat lidskou figuru
- postupy v malbě dle živého modelu i podle fotografické předlohy
- vytváření dovedností malovat anatomicky správně
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- praktické zkoušení
- prezentace a ústní obhajoba samostatné školní prace
- prezentace a ústní obhajoba samostatné domácí prace
Ověřované okruhy
- příprava malířských pomůcek, technologie malířská, míchání barev
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, konstrukce lidského těla)
- umístění do formátu
- anatomická přesnost
- stylizace figury nebo stylizace figurálního motivu, případně stylizace figurální kompozice
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
PETŘÍČEK, Radek. Výtvarná anatomie. Radek Petříček, 2017. 150 s. ISBN 9788027000999.
ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.
PARRAMÓN, José. M. Anatomie člověka. Jan Vašut, 1998. 112 s. ISBN 80-7236-048-5.
PARRAMÓN, José. M. Jak malovat lidské tělo. Jan Vašut, 1998. 112 s. ISBN 80-7236-044-2.
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
BAMMES, Gottfried. Anatomy for Artists & Illustrators. ISBN: 9781782213581
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.