VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Úvod do dějin kultury
Kód modulu
82-m-4/AC80
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí základní terminologie a dělení v rámci dějin kultury. Modul je zaměřen na orientaci v termínech, členění v jednotlivých uměleckých disciplínách a schopnost aplikovat tyto znalosti na konkrétní památky.
Po absolvování modulu žák:
- rozumí a samostatně používá základní terminologii dějin výtvarného umění
- vyjmenuje jednotlivé disciplíny a jejich kritéria hodnocení
- samostatně pracuje s celou strukturou dějin výtvarného umění
Očekávané výsledky učení
Žák:
- se orientuje v základních termínech a rozdílech mezi uměleckými disciplínami
- charakterizuje a rozlišuje architektonické, sochařské a malířské druhy
- popíše a pozná základní stavební principy, malířské a sochařské techniky a náměty
- klasifikuje konkrétní umělecká díla podle obecných kritérií dějin kultury
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Základní pojmy
- kultura (hmotná, kulturní dědictví, kultura umění)
- umění (výtvarné umění, umělecké disciplíny/obory)
- umělecké disciplíny (architektura, sochařství, malířství, užité umění, fotografie, grafika, ostatní)
2. Struktura a kritéria hodnocení dějin umění
- architektura - principy, materiály, druhy, dispozice
- sochařství - druhy, materiály, náměty, techniky
- malířství - druhy, materiály, techniky, náměty, malířské prostředky
- grafika - druhy, materiály, techniky
- užité umění - druhy, materiály, vývoj, typologie
- ostatní - fotografie, film, divadlo
3. Principy pravdila pro tvorbu samostatné práce z dějin umění
- obsah
- struktura
- zdroje
- způsob uvádění zdrojů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s členěním výtvarného umění
- charakterizuje základní termíny
- charakterizuje jednotlivé umělecké disciplíny
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- členění a charakteristika jednotlivých disciplín dějin umění
- znalost a porozumění základní terminologii dějin umění
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
SYROVÝ, Bohuslav a kol., Architektura - svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
BLAŽÍČEK, J. Oldřich a kol. Slovník památkové péče. Terminologie - morfologie - organizace. Sportovní a turistické nakl. : Praha, 1962. ISBN: 27-065-62
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.