VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy obecné zootechniky
Kód modulu
41-m-3/AC78
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
41-51-H/01 Zemědělec-farmář
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Modul Složení těla hospodářských zvířat
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Žáci se seznámí s procesem domestikace, morfologickými a fyziologickými vlastnostmi a s plemenářskou prací.
Učivo tohoto modulu je předpokladem pro další výuku – např. modul Výživa a krmivářství a pro výuku modulů specializovaných chovů hospodářských zvířat (Chov skotu, Chov prasat atd.)
Očekávané výsledky učení
V RVP pro obor vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec-farmář jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztažené k modulu:
Žák:
- vyjmenuje předky hlavních druhů hospodářských zvířat a popíše vliv domestikace na vlastnosti zvířat;
- určí základní plemena hospodářských zvířat, vyjmenuje česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy;
- změří základní tělesné rozměry s použitím vhodných měřidel;
- charakterizuje jednotlivé užitkové vlastnosti a vyjmenuje vnitřní a vnější činitele, které je ovlivňují;
- vysvětlí význam selekce, kontroly užitkovosti a kontroly dědičnosti;
- objasní rozdíl mezi čistokrevnou plemenitbou a křížením, uvede příklady;
- popíše způsoby označování a evidence hospodářských zvířat;
Žák:
- popíše proces domestikace
- vysvětlí pojem „genové rezervy“
- popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- popíše fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat
- charakterizuje plemenářskou práci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Proces domestikace
- Genové rezervy českých plemen
- Morfologické vlastnosti:
- exteriér
- měření, vážení zvířat
- Fyziologické vlastnosti:
- konstituce, kondice, temperament, růst a vývin
- ranost a dlouhověkost, plodnost
- adaptace, etologie
- produkce mléka, laktační křivka
- produkce masa, vajec
- Plemenářská práce
- zootechnická taxonomie
- selekce
- kontrola užitkovosti a dědičnosti
- metody plemenitby, plemenářské programy
- označování a evidence hospodářských zvířat
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji
Metody názorně demonstrační:
- sledování výukových prezentací
- práce s interaktivní tabulí
- sledování výukového videa
- práce s tiskopisy k evidenci hospodářských zvířat (na praxi)
Metody dovednostně praktické:
- popis exteriéru živého zvířete (na odborném výcviku)
- měření a vážení zvířat (na odborném výcviku)
- práce s kartou plemenice (na odborném výcviku)
Učební činnosti
Žák:
1) Popíše proces domestikace
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- charakterizuje jednotlivé fáze domestikace
- uvede předky domácích zvířat
- na obrázcích vyhledává změny ve vzhledu domestikovaných zvířat
- diskutuje na téma změny chování zvířat během domestikace
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
- ve spolupráci s učitelem vyhodnotí správnost svého rozhodnutí a opraví si chyby
2) Vysvětlí pojem „genové rezervy“
- sleduje výklad učitele a pracuje s učebním textem
- v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí pojem „genové rezervy“
- na prezentaci nebo webových stránkách se seznamuje se zástupci českých plemen zařazených mezi genové rezervy
- zúčastní se diskuze na téma důvodu vytváření genových rezerv
- pracuje se získanými informacemi; vyjmenuje nejvýznamnější česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy
3) Popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- sleduje odborný výklad učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
- popíše barvy srsti; z vlastních zkušeností uvede příklady zbarvení např. známých plemen koní
- charakterizuje jednotlivé části těla hospodářských zvířat
- na obrázku vyhledá a popíše exteriérové vady
- své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem a kolektivem třídy si zkontroluje správnost svých výsledků
- během odborného výcviku v provozu provede hodnocení exteriéru živých zvířat
- během odborného výcviku v provozu změří a zváží zvíře
4) Popíše fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat
- sleduje odborný výklad učitele
- na základě obrázků a fotografií z prezentace, pracovních listů nebo internetu charakterizuje jednotlivé typy konstituce, kondice a temperamentu
- popíše růst a vývin zvířat
- charakterizuje ranost a dlouhověkost
- vysvětlí, co je adaptabilita a jak působí na zvířata stres
- vysvětlí význam plodnosti hospodářských zvířat ze zootechnického hlediska
- vyjmenuje nejdůležitější ukazatele plodnosti
- charakterizuje jednotlivé užitkové vlastnosti a vyjmenuje vnitřní a vnější činitele, které je ovlivňují
- vysvětlí pojmy mléčnost, dojnost, dojivost, dojitelnost, laktace, normovaná a zkrácená laktace
- vysvětlí pojmy maso, jatečná výtěžnost, jatečně upravené maso
- ze zadaných údajů vypočítá průměrný denní přírůstek
- pracuje ve skupinách nebo samostatně, výsledky konzultuje s vyučujícím a opraví své chyby
- ve stádě vyhledá zvířata s různou kondicí, konstitucí a temperamentem (během odborného výcviku)
- ve stádě najde zvířata s exteriérovými vadami (během odborného výcviku)
5) Charakterizuje plemenářskou práci
- sleduje výklad učitele o plemenářské práci
- ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí základní zootechnickou taxonomii (druh, plemeno, linie, rodina, kmen, chovy)
- vysvětlí pojmy selekce, kontrola užitkovosti a dědičnosti
- charakterizuje čistokrevnou plemenitbu a křížení; uvede konkrétní příklady
- vysvětlí způsoby označování a evidence hospodářských zvířat (prvotní a druhotné)
- popíše kartu plemenice; zjistí z ní plemenný původ, věk při prvním zapuštění, počet narozených telat, vypočítá datum předpokládaného otelení apod. (během odborného výcviku)
- seznámí se s tiskopisy k vedení evidence hospodářských zvířat (během odborného výcviku)
- své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem si zkontroluje správnost svých výsledků
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
V případě předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje modul zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na chov zvířat a do odborného výcviku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami na téma:
- proces domestikace a genové rezervy
- morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
- fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat základní
- fyziologické vlastnosti produkční
- plemenářská práce
Ústní zkoušení:
Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.
V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 5.
Ústní zkoušení:
Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Doporučená literatura
Poznámky
ROZMAN, Josef, Jan KONDRÁD a Josef MALINA. Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.