Detail modulu Základy obecné zootechniky

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Základy obecné zootechniky

Kód modulu

41-m-3/AC78

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

41-51-H/01 Zemědělec-farmář

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Modul Složení těla hospodářských zvířat

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci se seznámí s procesem domestikace, morfologickými a fyziologickými vlastnostmi a s plemenářskou prací.

Učivo tohoto modulu je předpokladem pro další výuku – např. modul Výživa a krmivářství a pro výuku modulů specializovaných chovů hospodářských zvířat (Chov skotu, Chov prasat atd.)

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec-farmář jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztažené k modulu:

Žák:

  • vyjmenuje předky hlavních druhů hospodářských zvířat a popíše vliv domestikace na vlastnosti zvířat;
  • určí základní plemena hospodářských zvířat, vyjmenuje česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy;
  • změří základní tělesné rozměry s použitím vhodných měřidel;
  • charakterizuje jednotlivé užitkové vlastnosti a vyjmenuje vnitřní a vnější činitele, které je ovlivňují;
  • vysvětlí význam selekce, kontroly užitkovosti a kontroly dědičnosti;
  • objasní rozdíl mezi čistokrevnou plemenitbou a křížením, uvede příklady;
  • popíše způsoby označování a evidence hospodářských zvířat;

Žák:

  • popíše proces domestikace
  • vysvětlí pojem „genové rezervy“
  • popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
  • popíše fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat
  • charakterizuje plemenářskou práci

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Proces domestikace        
  • Genové rezervy českých plemen            
  • Morfologické vlastnosti:             
    • exteriér
    • měření, vážení zvířat
  • Fyziologické vlastnosti:
    • konstituce, kondice, temperament, růst a vývin
    • ranost a dlouhověkost, plodnost                  
    • adaptace, etologie    
    • produkce mléka, laktační křivka      
    • produkce masa, vajec                      
  • Plemenářská práce                     
    • zootechnická taxonomie
    • selekce                      
    • kontrola užitkovosti a dědičnosti                 
    • metody plemenitby, plemenářské programy                     
    • označování a evidence hospodářských zvířat

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji

Metody názorně demonstrační:

  • sledování výukových prezentací
  • práce s interaktivní tabulí
  • sledování výukového videa
  • práce s tiskopisy k evidenci hospodářských zvířat (na praxi)

Metody dovednostně praktické:

  • popis exteriéru živého zvířete (na odborném výcviku)
  • měření a vážení zvířat (na odborném výcviku)
  • práce s kartou plemenice (na odborném výcviku)

Učební činnosti

Žák:

1) Popíše proces domestikace

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
  • charakterizuje jednotlivé fáze domestikace
  • uvede předky domácích zvířat
  • na obrázcích vyhledává změny ve vzhledu domestikovaných zvířat
  • diskutuje na téma změny chování zvířat během domestikace
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • ve spolupráci s učitelem vyhodnotí správnost svého rozhodnutí a opraví si chyby

2) Vysvětlí pojem „genové rezervy“

  • sleduje výklad učitele a pracuje s učebním textem
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí pojem „genové rezervy“
  • na prezentaci nebo webových stránkách se seznamuje se zástupci českých plemen zařazených mezi genové rezervy
  • zúčastní se diskuze na téma důvodu vytváření genových rezerv
  • pracuje se získanými informacemi; vyjmenuje nejvýznamnější česká plemena zvířat zařazená mezi genové rezervy

3) Popíše morfologické vlastnosti hospodářských zvířat

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • popíše barvy srsti; z vlastních zkušeností uvede příklady zbarvení např. známých plemen koní
  • charakterizuje jednotlivé části těla hospodářských zvířat
  • na obrázku vyhledá a popíše exteriérové vady
  • své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem a kolektivem třídy si zkontroluje správnost svých výsledků
  • během odborného výcviku v provozu provede hodnocení exteriéru živých zvířat
  • během odborného výcviku v provozu změří a zváží zvíře

4) Popíše fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat

  • sleduje odborný výklad učitele
  • na základě obrázků a fotografií z prezentace, pracovních listů nebo internetu charakterizuje jednotlivé typy konstituce, kondice a temperamentu
  • popíše růst a vývin zvířat
  • charakterizuje ranost a dlouhověkost
  • vysvětlí, co je adaptabilita a jak působí na zvířata stres
  • vysvětlí význam plodnosti hospodářských zvířat ze zootechnického hlediska
  • vyjmenuje nejdůležitější ukazatele plodnosti
  • charakterizuje jednotlivé užitkové vlastnosti a vyjmenuje vnitřní a vnější činitele, které je ovlivňují
  • vysvětlí pojmy mléčnost, dojnost, dojivost, dojitelnost, laktace, normovaná a zkrácená laktace
  • vysvětlí pojmy maso, jatečná výtěžnost, jatečně upravené maso
  • ze zadaných údajů vypočítá průměrný denní přírůstek
  • pracuje ve skupinách nebo samostatně, výsledky konzultuje s vyučujícím a opraví své chyby
  • ve stádě vyhledá zvířata s různou kondicí, konstitucí a temperamentem (během odborného výcviku)
  • ve stádě najde zvířata s exteriérovými vadami (během odborného výcviku)

5) Charakterizuje plemenářskou práci

  • sleduje výklad učitele o plemenářské práci
  • ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí základní zootechnickou taxonomii (druh, plemeno, linie, rodina, kmen, chovy)
  • vysvětlí pojmy selekce, kontrola užitkovosti a dědičnosti
  • charakterizuje čistokrevnou plemenitbu a křížení; uvede konkrétní příklady
  • vysvětlí způsoby označování a evidence hospodářských zvířat (prvotní a druhotné)
  • popíše kartu plemenice; zjistí z ní plemenný původ, věk při prvním zapuštění, počet narozených telat, vypočítá datum předpokládaného otelení apod. (během odborného výcviku)
  • seznámí se s tiskopisy k vedení evidence hospodářských zvířat (během odborného výcviku)
  • své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem si zkontroluje správnost svých výsledků

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

V případě předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje modul zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na chov zvířat a do odborného výcviku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení:

Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami na téma:

  • proces domestikace a genové rezervy
  • morfologické vlastnosti hospodářských zvířat
  • fyziologické vlastnosti hospodářských zvířat základní
  • fyziologické vlastnosti produkční
  • plemenářská práce

Ústní zkoušení:

Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.

V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 5.

Ústní zkoušení:

Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Doporučená literatura

Poznámky

ROZMAN, Josef, Jan KONDRÁD a Josef MALINA. Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné