VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Starověk
Kód modulu
82-m-3/AA29
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Starověk
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí umění starověku. Žák se seznámí s uměním starověku v architekturuře, sochařství, malířství a získá znalost uměleckořemeslných výrobků této doby – nábytku, technik jejich zhotovení.
Po absolvování modulu žák charakteristizuje a identifikuje umělecké objekty verbálně i vizuálně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- se seznámí s uměním starověku v architekturuře, sochařství, malířství
- starověké umění Egypta
- starověké umění antického Řecka a Říma
-
se seznámí s uměleckořemeslnými výrobky (nábytkem, technikou jejich zhotovení)
-
provede rozbor vlastního uměleckého díla z hlediska jeho funkčního zařazení, zejména vztahu formy a obsahu
- charakterizuje a vyhodnotí teoretický a praktický význam vlastního díla
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Starověké umění Egypta
- architektura
- sochařství
- malířství
- uměleckořemeslné zpracování dřeva
- materiály
- techniky
- ornament
- nábytek
- Starověké umění antického Řecka a Říma
- architektura
- sochařství
- malířství
- uměleckořemeslné zpracování dřeva
- materiály
- techniky
- ornament
- nábytek
- Charakteristika a rozbor uměleckého díla
- teoretický a praktický význam díla
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace (dějin umění a historického nábytku a technik)
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření presentace k danému tématu)
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce (prezentace)
- přednes prezentace před spolužáky ve třídě
Specifikace vlastní prezentace:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (porovnání jednotlivých uměleckořemeslných výrobků nebo technik napříč historizujícími obdobími, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše umění starověku
- seznámí se a následně popíše uměleckořemeslné techniky a uměleckořemeslné zpracování dřeva v období starověku
- charakterizuje a rozebere umělecké dílo
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- umění umění starověku
- uměleckořemeslné techniky a uměleckořemeslné zpracování dřeva v období starověku
- charakteristika a rozbor uměleckého díla
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Doporučená literatura
ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 1, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1995
MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 1, IDEA SERVIS, ISBN 80- 85970-23-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Svobodová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.