VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základy HTML, HTML5, CSS, W3C, SEO optimalizace
Kód modulu
82-m-4/AC76
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
21. 11. 2019
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a terminologie z oblasti kódování značkovacího jazyka HTML, navazujících kaskádových stylů CSS, SEO optimalizace a návrhu webu pomocí W3C standardovaného jazyka. Také využití nástrojů SEO optimalizace pro vyhledávače k docílení viditelnosti a měření konverzních poměrů webu.
Žák bude schopen popsat prostředí kódu, jazyky a vztahy mezi nimi, vysvětlit proces psaní kódu, nastavit SEO, připravit databázi webu, umisťovat a pozicovat jednotlivé prvky pomocí CSS. Žák se orientuje v HTML5 prosředí i jeho CSS, v jejich vlastnostech a použití.
Po absolvování modulu je žák schopen aplikovat získané znalosti do vlastní práce a pracovat na zadaném úkolu samostatně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá terminologii z oblasti kódování značkovacího jazyka HTML
- rozeznává kódovací jazyky a používá k tomu určený software
- rozeznává výhody užití kaskádových stylů
- používá a zná vhodné atributy a značky (párové x nepárové) HTML
- rozeznává strukturu HTML i CSS
- používá prostředí HTML5 i jeho CSS
- vymezí vhodnost užití nástrojů pro SEO optimalizaci
- ovládá sémantické a vizuální formátování znaků
- provádí navržení i realizaci webu
- používá drátový model pro design webu
- ve vlastní práci kombinuje všechny aspekty naučených znaků a jejich formátování
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Základy HTML a HTML5
- Server – freehosting, placený hosting
- Správa souborů
- Prohlížeče (Explorer, Firefox, Chrome)
- Editor vhodný pro psaní jazyka:
- Poznámkový blok,
- PSPad
- Notepad++
- NetBeans
- Adobe Dreamweaver
- HTML a a HTML5:
- obsah a vzhled
- tagy – značky v HTML
- základní kostra v HTML
- strukturní blokové značky
- sématické a vizuální formátování znaků
- odkazy
- obrázky a multimédia
- seznamy
- tabulky
- formuláře
- další značky (čas, výstraha, neplatný text, aj.)
- CSS:
- přímý stylopis
- externí stylopis
- pseudotřídy
- URL v CSS
- jednotky v CSS
- vlastnosti
- font
- odstavce
- barvy a pozadí
- velikosti
- okraje
- rámečky
- pozicování
- tabulky
- SEO (optimalizace pro vyhledávače):
- funkce SEO – vyhledávání na Googlu
- html tag – tag title
- URL
- duplicity a podobnosti
- přirozené duplicity a kanonizace
- míra zaindexování – operátorem site: ve vyhledávačích
- odkazy – operátorem link, webmaster tools nebo analýzou statistik a logů
- ranky – teoretický základ
- Seznam, Google
- návštěvnost – cíl SEO
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Zásady psaní textů vhodných pro Internet, hlavně zmiňuji nadpisy, češtinu a aktuálnost.
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (responzivní webové stránky–základní, pokročilé, základní kostra HTML a CSS, formátování znaků, stylopis, optimalizace pro vyhledávače)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury–prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžné práce
- hodnocená samostatná práce
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Specifikace průběžné práce:
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (návrh a provedení webu, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
Učební činnosti žáků:
- používá základy HTML a popíše je na příkladech nejjednodušších stránek
- charakterizuje Správu souborů včetně pojmenovávání, přejmenování a startovacího souboru
- rozeznává kódovací jazyky a používá k tomu určený software
- rozeznává výhody užití kaskádových stylů
- používá a zná užití vhodných atributů a značek (párových x nepárových) HTML
- rozeznává strukturu HTML i CSS
- vymezí vhodnost užití nástrojů pro SEO optimalizaci
- používá sémantické a vizuální formátování znaků
- používá zásady psaní textů vhodných pro Internet ( nadpisy, češtinu a aktuálnost)
- provádí navržení i realizaci webu
- používá drátový model pro design webu
- ve vlastní práci kombinuje všechny aspekty naučených znaků a jejich formátování
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- provedení jednotlivých prvků stránky
- provedení vlastního responzivního vícestránkového webu
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastního obrazového materiálu pro web
- provedení webdesignu pomocí grid systému
- přehled vlastností CSS, jejich hodnot a významů s příklady zobrazení
Ověřované okruhy:
- termín HTML, CSS, SEO, W3C
- vhodné užití editoru
- postprodukce vlastního obrazového materiálu
- vhodné atributy a značky (párové x nepárové) HTML včetně jejich užití
- sémantické a vizuální formátování znaků
- navržení i realizace designu webu
- vhodnost užití nástrojů pro SEO optimalizaci
- kombinace jednotlivých aspektů daných znaků a jejich formátování
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, zvládnutí návrhu i provedení kódu webu–ověření funkčnosti a zobrazování; SEO – docílení viditelnosti a měření konverzních poměrů webu)
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %
Doporučená literatura
CASTRO, Elizabeth; HYSLOP, Bruce: HTML5 a CSS3: názorný průvodce tvorbou WWW stránek, 2017, ISBN: 978-80-251-3733-8
DOMES, Martin: Kniha Tvorba WWW stránek pro začátečníky, 2008, ISBN: 978-80-251-2160-3
JANOUCH, Viktor: Internetový marketing, 2014, ISBN: 978-80-251-4311-7
https://www.w3schools.com
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.