Detail modulu Složení těla hospodářských zvířat

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Složení těla hospodářských zvířat

Kód modulu

41-m-3/AC72

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

Skupiny oborů

41 - Zemědělství a lesnictví

Komplexní úloha

Pohlavní soustava

Obory vzdělání - poznámky

41-51-H/01 Zemědělec-farmář

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Žáci se seznámí s významným anatomickým názvoslovím, s popisem a funkcí orgánových soustav savců i ptáků.

Učivo tohoto modulu je předpokladem pro další výuku – např. modul Základy obecné zootechniky, modul Výživa a krmivářství a pro výuku modulů specializovaných chovů hospodářských zvířat (Chov skotu, Chov prasat atd.)

Očekávané výsledky učení

V RVP pro obor vzdělání 41-51-H/01 Zemědělec-farmář jsou uvedeny výsledky vzdělávání vztažené k modulu:

Žák:

  • popíše krajiny těla hlavních druhů hospodářských zvířat;
  • charakterizuje stavbu a činnost orgánových soustav a vysvětlí jejich vliv na užitkové vlastnosti;
  • srovná anatomickou stavbu a funkce těla savců a ptáků;

Žák:

  • popíše krajiny těla koně, skotu, prasete
  • popíše stavbu a vysvětlí význam kosterní soustavy skotu, koně, prasete
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci svalové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci dýchací soustavy          
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci trávicí soustavy všežravců a přežvýkavců
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci oběhové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci močové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci kožní soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci nervové soustavy
  • popíše stavbu a vysvětlí význam smyslové soustavy
  • vysvětlí význam hormonů a charakterizuje soustavu žláz s vnitřní sekrecí
  • popíše stavbu a vysvětlí funkci pohlavní soustavy samců a samic
  • popíše stavbu a funkci mléčné žlázy samic hospodářských zvířat
  • vysvětlí rozdíly mezi ptáky a savci

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Krajiny těla hospodářských zvířat
    • krajiny těla koně, skotu, prasete
  • Kosterní soustava
    • význam
    • kostra krávy, koně, prasete
  • Svalová soustava
    • význam
    • významné svaly hospodářských zvířat
    • práce svalů
  • Dýchací soustava
    • význam
    • popis a funkce orgánů
  • Trávicí soustava
    • význam
    • popis a funkce orgánů
    • rozdíl trávení mezi monogastrickými a polygastrickými zvířat, vliv na krmení hospodářských zvířat
    • trávicí žlázy
  • Oběhová soustava
    • význam
    • složení krve a lymfy
  • Močová soustava
    • význam
    • ledvina
    • odvodné cesty močové
  • Kožní soustava
    • význam
    • stavba kůže, kožní útvary
  • Nervová soustava
    • význam, části nervové soustavy
    • reflexy
  • Smyslová soustava
    • ústrojí zrakové
    • ústrojí sluchové
    • ústrojí čichové
    • čich (trávicí soustava), hmat (kožní soustava)
  • Soustava žláz s vnitřní sekrecí
    • význam
    • orgány, hormony
  • Pohlavní soustava
    • samčí pohlavní soustava
      • význam, orgány, hormony
    • samičí pohlavní soustava
      • význam, orgány, hormony
      • říje
      • způsoby připouštění
      • proces oplodnění
      • březost (délka u jednotlivých druhů hospodářských zvířat)
      • plodové obaly
      • typy placenty
  • Mléčná žláza
    • význam, popis, proces spouštění mléka
  • Rozdíl mezi ptáky a savci
    • trávicí soustava
    • pohlavní soustava
    • dýchací soustava
    • peří

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuky

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, odborný výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetovými zdroji

Metody názorně demonstrační:

  • sledování výukových prezentací
  • práce s interaktivní tabulí
  • sledování výukového videa

Metody dovednostně praktické:

  • skládání modelu hospodářského zvířete
  • skládání modelu trávicí soustavy
  • během praktické výuky aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech

Učební činnosti

Žák:

1) Popíše krajiny těla koně, skotu, prasete

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • ve spolupráci s učitelem na obrázku nebo anatomickém modelu zvířete vyjmenuje a popíše krajiny koně, skotu a prasete
  • pracuje se získanými informacemi, které využívá při popisu zadaného úkolu na obrázku nebo anatomickém modelu
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před třídou
  • zkontroluje si správnost výsledků

2) Popíše stavbu a vysvětlí význam kosterní soustavy skotu, koně, prasete

  • sleduje výklad učitele o významu kosterní soustavy (opora těla, tvar těla, ochrana orgánů)
  • na základě získaných informací na anatomickém modelu nebo obrázku popíše kostru koně, kostru skotu a kostru prasete
  • ve spolupráci s učitelem vyhodnotí správnost svého rozhodnutí a opraví si chyby

3) Popíše stavbu a vysvětlí funkci svalové soustavy

  • sleduje výklad učitele
  • pracuje s textem (pracovní listy, výuková prezentace)
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem vysvětlí význam svalové soustavy
  • vyjmenuje a na anatomickém modelu nebo obrázku najde nejdůležitější svaly na hlavě, krku, trupu a končetinách hospodářských zvířat
  • popíše práci svalů
  • své výsledky prezentuje před třídou a ve spolupráci s učitelem si zkontroluje správnost svých výsledků

4)  Popíše stavbu a vysvětlí funkci dýchací soustavy

  • sleduje výklad učitele
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam dýchací soustavy           
  • na anatomickém modelu popíše jednotlivé orgány dýchací soustavy za sebou
  • pracuje samostatně nebo ve skupině žáků a vysvětlí činnost plic
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

5)  Popíše stavbu a vysvětlí funkci trávicí soustavy všežravců a přežvýkavců

  • sleduje výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam trávicí soustavy
  • vysvětlí pojmy trávení, vstřebávání, látkový metabolismus
  • na modelu nebo obrázku najde, vyjmenuje a popíše orgány trávicí soustavy všežravců (monogastrů)
  • na modelu nebo obrázku najde, vyjmenuje a popíše orgány trávicí soustavy přežvýkavců (polygastrů)
  • pracuje samostatně nebo ve skupině žáků a vysvětlí rozdíl v trávení mezi všežravci a přežvýkavci s návaznosti na krmení hospodářských zvířat
  • popíše a vysvětlí význam trávicích žláz
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

6)  Popíše stavbu a vysvětlí funkci oběhové soustavy

  • sleduje výklad učitele
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam krevní a mízní soustavy
  • popíše krev a mízu
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

7)  Popíše stavbu a vysvětlí funkci močové soustavy

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam močové soustavy
  • na obrázku nebo modelu popíše složení a funkci ledviny
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

8)  Popíše stavbu a vysvětlí funkci kožní soustavy

  • sleduje výklad učitele
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem vysvětlí význam kožní soustavy
  • na obrázku nebo modelu popíše vrstvy kůže
  • vyjmenuje kožní útvary, vysvětlí jejich význam
  • na modelu nebo obrázku vyjmenuje a popíše části paznehtu a kopyta
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

9) Popíše stavbu a vysvětlí funkci nervové soustavy

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam nervové soustavy
  • charakterizuje části nervové soustavy
  • rozdělí reflexy na podmíněné a nepodmíněné; ze své zkušenosti uvede praktické příklady reflexů
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

10) Popíše stavbu a vysvětlí význam smyslové soustavy

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem vyjmenuje všechny části smyslové soustavy
  • podle obrázku (modelu) popíše princip fungování zrakového, sluchového, čichového ústrojí, hmatu a chuti
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

11) Vysvětlí význam hormonů a charakterizuje soustavu žláz s vnitřní sekrecí

  • sleduje odborný výklad učitele
  • vede dialog s vyučujícím; prezentuje dosavadní znalosti a zkušenosti s probíraným učivem (cukrovka, reakce organismu na stres, puberta)
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy)
  • v souladu s výkladem učitele a práce s učebním textem charakterizuje sekret endokrinních žláz – hormon
  • vyjmenuje žlázy s vnitřní sekrecí a jejich nejdůležitější hormony
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

12) Popíše stavbu a vysvětlí funkci pohlavní soustavy samců a samic

  • sleduje odborný výklad učitele
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace, pracovní listy) vysvětlí význam samčí pohlavní soustavy
  • vyjmenuje a popíše orgány samčí pohlavní soustavy
  • vysvětlí význam samičí pohlavní soustavy
  • vyjmenuje a popíše orgány samičí pohlavní soustavy
  • definuje pojem říje, vyjmenuje příznaky a zjišťování říje
  • charakterizuje různé způsoby připouštění a popíše výhody a nevýhody jednotlivých typů
  • popíše proces oplodnění
  • definuje pojem březost, vyjmenuje délku, příznaky a způsoby zjišťování březosti
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

13) Popíše stavbu a funkci mléčné žlázy samic hospodářských zvířat

  • sleduje odborný výklad učitele
  • pracuje s učebním materiálem a vybírá si podstatné informace
  • v souladu s výkladem učitele a prací s učebním textem vysvětlí význam mléčné žlázy
  • popíše mléčnou žlázu u různých druhů hospodářských zvířat
  • popíše tvar vemene a struků krávy
  • vysvětlí proces spouštění mléka
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

14) Vysvětlí rozdíly mezi ptáky a savci

  • jednotlivě nebo ve skupinách zkusí vyjmenovat co největší množství rozdílů mezi ptáky a savci
  • sleduje odborný výklad učitele
  • pracuje s učebním materiálem
  • na modelu nebo obrázku popíše trávicí, pohlavní a dýchací soustavu ptáků
  • výsledky své práce prezentuje před třídou a své rozhodnutí zdůvodní
  • ve spolupráci s učitelem si uvědomí chyby a sjedná jejich nápravu

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

V případě předmětového uspořádání ŠVP se doporučuje zařadit do vyučovacího předmětu zaměřeného na chov zvířat.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení:

Žáci píší průběžné didaktické testy s otevřenými nebo uzavřenými otázkami.

Ústní zkoušení:

Každý žák musí být z tohoto modulu minimálně 1 x ústně vyzkoušen.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

V písemné části u testů s otevřenými otázkami dostane žák 4 otázky, může získat maximálně 8 bodů, uspěje při dosažení minimálně 2 bodů; hodnotí se celistvost, správnost a odbornost odpovědí.

V písemné části testů s uzavřenými otázkami dostane žák 20 otázek, zodpovědět správně musí minimálně 5.

Ústní zkoušení:

Při ústním zkoušení žák dostane tři otázky, uspěl při správném zodpovězení alespoň 1 otázky. Při zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, odborná terminologie, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Doporučená literatura

ROZMAN, Josef, Jan KONDRÁD a Josef MALINA. Chov zvířat 1: učebnice pro střední zemědělské školy. Praha: Credit, 1999. ISBN 80-902295-8-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ivana Míčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné