VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Komponování nápisu, realizace, adjustace do pasparty
Kód modulu
82-m-4/AC67
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti komponování nápisu, realizace, adjustace do pasparty. Žák se seznámí s názvoslovím, klasifikací písem a určením vhodnosti použití daného fontu.
Po absolvování modulu žák vytváří písma pomocí mřížky, pravítka, kružítka nebo pomocí šablon a dovednost psaní velkých nápisů a krátkých textů a nasledné užití do pasparty.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozeznává a používá klasifikaci písem
- používá typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití fontů, jejich kompatibilitu a sladěnost s obsahem
- skicuje konstruované písmo, perem i štětcem na různé papírové podklady
- skicuje konstruované písmo, perem i štětcem pomocí technik tuše, barvy aj.
- skicuje konstruované písmo, perem i štětcem v různých pohledech a měřítkách
- provádí konstruované písmo, perem i štětcem psané písmo pomocí mřížky, pravítka a kružítka nebo pomocí šablon na připravenou písmovou osnovu
- ořeže a vhodně měří pasparty ve vztahu k
- provedenou práci vhodně umístí na formát
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Konstruované písmo, perem i štětcem psané písmo
- typografické názvosloví
- klasifikace písem
- konstruovaného písmo bezserifové (bezpatkové)
- konstruované písmo serifové (patkové)
- základní psané písmo
- Římská kapitála
- Unciála
- Karolínská minuskule
- Gotické písmo
- Italika
- Aranžérská švihovka
- Psaný grotesk
- Psaná ozdobná písma
- Comenius Script
- kultivované grafické skripty s výraznými rozdíly v tloušťce tahů
- skripty dynamické
- skripty statické
- Skici a provedení konstruovaného písma, perem i štětcem psaného písma na různé typy podkladů
- kreslicí čtvrtky a kartony různé gramáže, hrubosti a zrnitost
- Skici a provedení perem i štětcem psaného písma různými kresebnými prostředky
- tužka
- fix
- redis pero
- ato pero
- rondo pero
- špička
- kulaté (při psaní špičaté)
- ploché (při psaní široké)
- přírodní čínské štětce
- Provedení perem i štětcem psaného písma v různých měřítkách
- Provedení konstruovaného písma pomocí
- mřížky
- pravítka a kružítka
- pomocí šablon
- Ořez a vhodné měření pasparty ve vztahu k provedené práci a její umístění na formát.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (klasifikace písem, druhy konstruovaného písma–lineární bezserifové geometricky konstruované písmo, lineární písmo serifové; druhy psaných písem – základní psané písmo, Římská kapitála, Unciála, Karolínská minuskule, Italika, Aj.; kaligrafované písmo dynamické nebo statické, volně psané písmo vycházející ze současných rukopisných skriptů)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace typografie, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžná práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Specifikace průběžné práce:
- písmové skici (1 – 2 práce)
- jednotlivé provedení daného písma (1 – 2 práce)
Specifikace samostatná práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (skici a provedení, lineární bezserifové geometricky konstruované písmo, lineární písmo serifové, Římská kapitála, Unciála, Karolínská minuskule, Italika, Švihovka, Comenius Script, kaligrafované písmo dynamické nebo statické, volně psané písmo vycházející ze současných rukopisných skriptů provedení v různých materiálech a technikách, v různých měřítkách (2 práce), výsledky pozorování)
- Závěr (výsledky práce):
- 6 až10 stran včetně příloh (vlastní skici, provedení v měřítku, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně používá klasifikaci písem a typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití konstruovaného písma, perem či štětcem
- skicuje konstruované písmo, perem i štětcem na různé papírové podklady
- skicuje konstruované písmo, perem i štětcem pomocí technik tuše, barvy aj.
- skicuje konstruované písmo, perem i štětcem v různých pohledech a měřítkách
- provádí konstruované písmo pomocí mřížky, pravítka a kružítka nebo pomocí šablon, perem či štětcem psané písmo na písmovou osnovu
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- písmové skici
- jednotlivé provedení daného písma
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
- domácí skici a provedení – zmenšené/zvětšené měřítko (2 – 3 práce)
Ověřované okruhy:
- konstruované písmo, perem nebo štětcem psané písmo
- skici a provedení na různé typy podkladů
- skici a provedení různými kresebnými materiály
- provedení v různých měřítkách
- provedení pomocí mřížky, nebo písmové osnovy
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, měřítek; zvládnutí skici i provedení písma – věrnost, jednotlivé vzdálenosti, tloušťky tahů a úhly, rozpaly mezi jednotlivými písmeny; velikost, poměry měřítek)
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %
Doporučená literatura
BERAN, Vladimír: Typografický manuál, 2012, Grafické studio Kafka design, ISBN: 978-80-260-7606-3
MUZIKA, František: Krásné písmo ve vývoji latinky (I. + II. díl), 2005, Paseka, ISBN:80-7185-740-8
SALTZ, Ina: Základy typografie, 2010, Slovart, ISBN: 978-80-7391-404-2
BOWEN, Ann, Kaligrafie, 2005, Reader´s Digest Výběr, ISBN:80-86196-99-2
TSELENTIS, Jason, Typografie, 2014, Slovart, ISBN: 978-80-7391-807-1
MENHART, Oldřich, Tvorba typografického písma,
MORAVČÍK, Fridrich,Zákonitosti tvorby písma,1992, Milan Moravčík, ISBN: 80-901394-0-X
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.