Detail modulu Novověk

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Novověk

Kód modulu

82-m-3/AA28

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Novověk

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

40

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí období novověku. Žák se seznámí s uměním jednotlivých slohů novověku (architektury, sochařství, malířství) a uměleckořemeslnými výrobky (nábytek, techniky jejich zhotovení ).

Po absolvování modulu žák charakterizuje a identifikuje umělecké objekty novověku verbálně i vizuálně.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • se seznámí s uměním jednotlivých slohů novověku (architektury, sochařství, malířství)
  • se seznámí s uměleckořemeslnými výrobky (nábytkem, technikou jejich zhotovení)
  • provede rozbor vlastního uměleckého díla z hlediska jeho funkčního zařazení, zejména vztahu formy a obsahu
  • charakterizuje a vyhodnotí teoretický a praktický význam díla

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Umění jednotlivých slohů novověku
  • Renesance: architektura, sochařství, malířství, památky v Evropě a českých zemích
  • Baroko: architektura, sochařství, malířství, památky v Evropě a českých zemích
    • uměleckořemeslné zpracování dřeva – materiály, techniky – Boulle, zlacení, ornament
  • Rokoko: architektura, sochařství, malířství, památky v Evropě a českých zemích
    • uměleckořemeslné zpracování dřeva – materiály, techniky – maleb a laků na dřevě, ornament, nábytek – konstrukce, sloh interiérů
  1. Uměleckořemeslné techniky a  uměleckořemeslné zpracování dřeva
  • materiály
  • techniky
  • ornament
  • nábytek
  • konstrukce v období novověku
  1. Charakteristika a rozbor uměleckého díla

  • teoretický a praktický význam díla

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace dějin umění a historického nábytku a technik)
  • hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací k danému tématu)
  • orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)

  • hodnocená samostatná práce (prezentace)

  • přednes prezentace před spolužáky ve třídě

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (porovnání jednotlivých uměleckořemeslných výrobků nebo technik napříč historizujícími obdobími, výsledky pozorování)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše umění jednotlivých slohů novověku
  • seznámí se a následně popíše uměleckořemeslné techniky a  uměleckořemeslné zpracování dřeva

  • charakterizuje a rozebere umělecké dílo

  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. a 3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Samostatná práce žáků:

  • zpracování vlastní prezentace

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • umění jednotlivých slohů novověku
  • uměleckořemeslné techniky a  uměleckořemeslné zpracování dřeva v období novověku
  • charakteristika a rozbor uměleckého díla

Kritéria hodnocení

Prospěl – neprospěl

Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů

  • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
  • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy

Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele

  • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
  • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami

Doporučená literatura

ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 2, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1995

BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 3, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1996

MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 2, IDEA SERVIS, ISBN 80- 85970-13-9

BRUNSCHWILER,J., Stilkunde fur Schreiner: Th.Schafer, Hannover 1986

BECKER,E.,Gold Leaf, Surrey England: Bushwood Books, 1998

MEDKOVÁ, E., BOHMANOVÁ, A., Starožitný nábytek – údržba a opravy, Praha: SNTL, Práce 1985

DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000. Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Svobodová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné