VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Novověk
Kód modulu
82-m-3/AA28
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Novověk
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
40
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí období novověku. Žák se seznámí s uměním jednotlivých slohů novověku (architektury, sochařství, malířství) a uměleckořemeslnými výrobky (nábytek, techniky jejich zhotovení ).
Po absolvování modulu žák charakterizuje a identifikuje umělecké objekty novověku verbálně i vizuálně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- se seznámí s uměním jednotlivých slohů novověku (architektury, sochařství, malířství)
- se seznámí s uměleckořemeslnými výrobky (nábytkem, technikou jejich zhotovení)
- provede rozbor vlastního uměleckého díla z hlediska jeho funkčního zařazení, zejména vztahu formy a obsahu
- charakterizuje a vyhodnotí teoretický a praktický význam díla
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Umění jednotlivých slohů novověku
- Renesance: architektura, sochařství, malířství, památky v Evropě a českých zemích
- Baroko: architektura, sochařství, malířství, památky v Evropě a českých zemích
- uměleckořemeslné zpracování dřeva – materiály, techniky – Boulle, zlacení, ornament
- Rokoko: architektura, sochařství, malířství, památky v Evropě a českých zemích
- uměleckořemeslné zpracování dřeva – materiály, techniky – maleb a laků na dřevě, ornament, nábytek – konstrukce, sloh interiérů
- Uměleckořemeslné techniky a uměleckořemeslné zpracování dřeva
- materiály
- techniky
- ornament
- nábytek
- konstrukce v období novověku
-
Charakteristika a rozbor uměleckého díla
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace dějin umění a historického nábytku a technik)
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací k danému tématu)
-
orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
-
hodnocená samostatná práce (prezentace)
-
přednes prezentace před spolužáky ve třídě
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (porovnání jednotlivých uměleckořemeslných výrobků nebo technik napříč historizujícími obdobími, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše umění jednotlivých slohů novověku
-
seznámí se a následně popíše uměleckořemeslné techniky a uměleckořemeslné zpracování dřeva
-
charakterizuje a rozebere umělecké dílo
-
aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. a 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- umění jednotlivých slohů novověku
- uměleckořemeslné techniky a uměleckořemeslné zpracování dřeva v období novověku
- charakteristika a rozbor uměleckého díla
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Doporučená literatura
ADAMEC, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 2, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1995
BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 3, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1996
MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 2, IDEA SERVIS, ISBN 80- 85970-13-9
BRUNSCHWILER,J., Stilkunde fur Schreiner: Th.Schafer, Hannover 1986
BECKER,E.,Gold Leaf, Surrey England: Bushwood Books, 1998
MEDKOVÁ, E., BOHMANOVÁ, A., Starožitný nábytek – údržba a opravy, Praha: SNTL, Práce 1985
DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000. Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Svobodová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.