VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Konstruované písmo
Kód modulu
82-m-4/AC64
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti konstrukce písma. Žák se seznámí s klasifikací písem, názvoslovím a určení vhodnost použití konstruovaného písma.
Po absolvování modulu žák vytváří konstruované písmo pomocí mřížky, pravítka, kružítka nebo pomocí šablon a dovednost psaní velkých nápisů a krátkých textů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozeznává a používá klasifikaci písem
- používá typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití konstruovaného písma bezserifového (bezpatkového)
- vymezí vhodnost užití konstruovaného písma serifového (patkového)
- skicuje a provádí konstruované písmo na různých typech materiálů (papír, plast, omítka) a
- skicuje a provádí konstruované písmo pomocí technik tuše, barvy, spreje a na různé velikosti formátů v různých pohledech a měřítkách
- skicuje a provádí konstruované písmo v různých pohledech a měřítkách
- provádí konstruované písmo pomocí mřížky, pravítka a kružítka nebo pomocí šablon
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- konstruované písmo
- typografické názvosloví
- klasifikace písem
- konstruovaného písmo bezserifové (bezpatkové)
- konstruované písmo serifové (patkové)
- Skici a provedení konstruovaného písma na různé typy podkladů
- kreslicí čtvrtky a kartony různé gramáže, hrubosti a zrnitosti
- PVC desky
- omítky
- Skici a provedení konstruovaného písma různými kresebnými materiály
- Provedení konstruovaného písma v různých měřítkách
- Provedení konstruovaného písma pomocí
- mřížky
- pravítka a kružítka
- pomocí šablon
- štětec - psáček
- ato pero
- dámská špička
- vytahovací pero
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (klasifikace písem, druhy konstruovaného písma–lineární bezserifové geometricky konstruované písmo, lineární písmo serifové)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace typografie, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžná práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Specifikace průběžné práce:
- písmové skici (1 – 2 práce)
- jednotlivé provedení konstruovaného písma (1 – 2 práce)
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (skici a provedení, lineární bezserifové geometricky konstruované písmo, lineární písmo serifové, provedení v různých materiálech a technikách, v různých měřítkách (2 práce), výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce):
- 6 až10 stran včetně příloh (vlastní skici, provedení v měřítku, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně používá klasifikaci písem a typografické názvosloví
- vymezí vhodnost užití konstruovaného písma
- oskicuje a provádí konstruované písmo na různých typech materiálů
- skicuje a provádí konstruované písmo pomocí různách technik
- skicuje a provádí konstruované písmo v různých pohledech a měřítkách
- provádí konstruované písmo pomocí mřížky, pravítka a kružítka nebo pomocí šablon
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- písmové skici (2 – 3 práce, formát A3)
- jednotlivé provedení konstruovaného písma
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
- domácí skici a provedení – zmenšené měřítko (2 – 3 práce)
Ověřované okruhy:
- konstruované písmo
- skici a provedení konstruovaného písma na různé typy podkladů
- skici a provedení konstruovaného písma různými kresebnými materiály
- provedení konstruovaného písma v různých měřítkách
- provedení konstruovaného písma pomocí mřížky, pravítka a kružítka nebo pomocí šablon
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, užití materiálů a technik, měřítek; zvládnutí skici i provedení písma – věrnost, jednotlivé vzdálenosti, tloušťky tahů a úhly, rozpaly mezi jednotlivými písmeny; velikost, poměry měřítek)
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %
Doporučená literatura
BERAN, Vladimír: Typografický manuál, 2007
MUZIKA, František: Krásné písmo ve vývoji latinky (I. + II. díl), 1963
SALTZ, Ina: Základy typografie, 2010
MERHANT Oldřich, Nauka o písmu, Státní pedagogické nakladatelství, ISBN: 14-599-74
MERHANT Oldřich, Tvorba typografického písma, Státní pedagogické nakladatelství, 1.vydání 1957
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.