VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Motorová vozidla pro skupinu T
Kód modulu
41-m-3/AC63
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
M (EQF úroveň 4)
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
Skupiny oborů
41 - Zemědělství a lesnictví
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
41-51-H/01 Zemědělec-farmář
41-51-E/01 Zemědělské práce
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
41-41-M/01 Agropodnikání
a další obory vzdělání, které připravují žáky k získání řidičského oprávnění skupiny T.
Délka modulu (počet hodin)
76
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování předcházejících modulů:
Mechanizační prostředky pro zpracování půdy a hnojení
Mechanizační prostředky pro setí a sázení
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je zaměřen na absolvování kurzu pro získání řidičského oprávnění skupiny T.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- získá odbornou připravenost k řízení motorových vozidel skupiny T
- řídí motorové vozidlo příslušné skupiny na pozemní komunikaci v souladu s předpisy o provozu vozidel na pozemních komunikacích a dle zásad bezpečné jízdy
- poskytuje první pomoc dle standardů první pomoci
- správně aplikuje základní předpisy související s provozem vozidel
- aplikuje znalosti z předpisů o provozu vozidel na pozemních komunikacích
- správně používá a obsluhuje přístroje, měřicí a kontrolní pomůcky a zařízení motorových vozidel
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozpracování očekávaných výsledků učení
Teoretická část:
- Předpisy o provozu vozidel
- Teoretické základy ovládání a údržby vozidla
- Teorie řízení a zásady bezpečné jízdy
- Zdravotnická příprava a zásady poskytnutí první pomoci
Praktická část:
- Řízení vozidla s přípojným vozidlem v běžném silničním provozu
- Ovládání vozidla v kritických situacích
- Praktická údržba vozidla
- První pomoc
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody výuky:
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- problémová úloha.
Metody názorně demonstrační:
- demonstrace obrazů statických,
- projekce statická a dynamická.
Metody praktické:
- nácvik pracovních dovedností na trenažéru a v silničním provozu,
- pracovní činnosti – údržba vozidla
- grafické činnosti (náčrty dopravních situací) a samostatná práce s učebnicí autoškoly a s platnou legislativou.
Žák v rámci teoretické přípravy:
- učí se a procvičuje si předpisy o provozu na pozemních komunikacích
- řeší modelové dopravní situace podle pravidel silničního provozu
- rozpoznává význam vodorovného a svislého dopravního značení
- ve spolupráci s učitelem popisuje ovládací prvky traktoru
- se spolužáky stručně shrnuje zásady údržby a servisu traktoru
- na modelových situacích zhodnotí správné nebo chybné postupy řidičů motorových vozidel při provozu traktorů na pozemních komunikacích
- vyjmenovává a procvičuje si zásady bezpečné jízdy na pozemních komunikacích
- na modelových případech uvede zásady poskytnutí první pomoci
- popíše postupy první pomoci na modelu nebo spolužákovi
Žák v rámci praktické výuky:
- ovládá vozidlo na zkušebním trenažeru
- ovládá vozidlo na cvičné ploše
- ovládá vozidlo s přípojným vozidlem na cvičné ploše
- ovládá vozidlo s přípojným vozidlem v běžném silničním provozu
- procvičuje náhlé zastavení
- provádí praktickou údržbu vozidla
- před cvičnou jízdou provádí předvýjezdní prohlídku na vozidle
- po ukončení cvičné jízdy provádí údržbu vozidla
- provádí poskytnutí první pomoci na modelu dle zadané anamnézy
- simuluje poskytování první pomoci na spolužákovi dle zadané anamnézy
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Testy znalostí, vypracování samostatné práce, kolektivní řešení daného problému
Kritéria hodnocení
1. Zkouška z předpisů o provozu na pozemních komunikacích a zdravotnické přípravy
- provádí se testem písemně nebo pomocí výpočetní techniky.
- test obsahuje otázky dle zákonů 361/2000 Sb. a 247/2000 Sb. a jejich novelizací z pravidel provozu na pozemních komunikacích, z předpisu o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ze zdravotnické přípravy a dále z předpisů souvisejících s provozem na pozemních komunikacích, které jsou součástí výuky podle učebních osnov.
- zkouška prováděná pomocí výpočetní techniky je sestavována náhodným výběrem jednotlivých zkušebních otázek.
2. Zkouška ze znalosti ovládání a údržby vozidla
- Předvýjezdní prohlídka vozidla
3. Zkouška z praktické jízdy
- základní znalosti a dovednosti úkonů přípravy vozidla před jeho použitím,
- rozjíždění s různým stupněm obtížnosti,
- zastavení vozidla,
- couvání a otáčení při couvání,
- zajíždění do omezeného prostoru a vyjíždění z něj,
- zastavení a rozjíždění ve stoupání,
- bezpečné řízení vozidla s různou intenzitou provozu na pozemních komunikacích,
- řízení vozidla na různých druzích pozemních komunikací,
- řízení vozidla na křižovatce, která je řízena světelnou signalizací,
- řízení vozidla na úseku, kde je provoz hromadné osobní dopravy a kde je dostatečný pohyb chodců s vyznačenými přechody pro chodce,
- řízení vozidla mimo obec a v případě velkých měst alespoň na vícepruhové komunikaci, kde je dovolena rychlost vyšší než 50 km.h-1,
- ovládání vozidla ve vyšších rychlostech a při různých manévrovacích situacích,
- rychlé a bezpečné rozhodování v dopravní situaci při řízení vozidla,
- správné reakce na vzniklou dopravní situaci.
Hodnocení zkoušek se řídí příslušnými předpisy.
Doporučená literatura
Autoškola - C, D, E, T: učebnice pro řidiče nákladních vozidel, autobusů a traktorů: pro řidičské oprávnění skupin C, D, E,T / Pavel Faus, Miroslav Olšan. - Vyd. 1. - Brno : Computer Press, 2007. - 166 s
Poznámky
Doporučené rozvržení hodin:
- teoretické vyučování: 44 hodin
- praktické vyučování: 32 hodin
Dle zákona 247/2000 Sb. Základní výuka a výcvik pro skupinu T.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Mladý. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.