VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Příprava pokrmů pro rychlé občerstvení
Kód modulu
65-m-3/AC59
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Příprava pokrmů pro rychlé občerstvení
(kód: 65-003-E)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
65 - 51 - H/01 Kuchař - číšník
65 - 41 - L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
28
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost surovin a jejich předběžné zpracování. Tepelné úpravy potravin. Práce s recepturou.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul se věnuje přípravě pokrmů rychlého občerstvení. Žáci se naučí připravovat základní pokrmy rychlého občerstvení, budou znát složení gramáže a způsoby servisu a balení při prodeji.
Očekávané výsledky učení
Očekávané výsledky učení vychází z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 65-003-E Příprava pokrmů pro rychlé občerstvení.
- volí správné suroviny pro daný pokrm, normuje suroviny pro daný počet porcí
- vyhotoví doklad o převzetí zboží
- opracovává a upravuje suroviny
- připraví pokrm dle technologického postupu s požadovanými vlastnostmi
- volí vhodné technologické vybavení pro tepelnou úpravu pokrmu rychlého občerstvení
- expeduje pokrm, kontroluje hmotnost a estetickou úpravu
- dodržuje hygienické předpisy
Kompetence ve vazbě na NSK
65-003-E Příprava pokrmů pro rychlé občerstvení
- Volba postupu práce, potřebných surovin a zařízení pro přípravu pokrmů
- Přejímka potravinářských surovin
- Zpracování a úprava polotovarů
- Příprava pokrmů pro rychlé občerstvení
- Nakládání s inventářem
- Skladování potravinářských surovin
- Obsluha technologických zařízení v provozu
- Provádění hygienicko-sanitační činnosti v potravinářských provozech a dodržování hygienických předpisů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Specifikace rychlého občerstvení
- Hygienické požadavky
- Sortiment rychlého občerstvení
- Výroba pokrmů rychlého občerstvení z polotovarů
- Tepelné úpravy pokrmů
- Expedice pokrmů rychlého občerstvení
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Žák:
- sleduje odborný výklad a praktickou ukázku učitele
- sleduje instruktážní video z Kulinářského umění
- napodobuje praktickou ukázku učitele
- pracuje s chybou a hledá řešení
- odpoví na kvízové otázky s pomocí spolužáků
Praktická výuka se koná v cvičné kuchyni v rámci předmětu.
Žák:
- organizuje si účelně práci v gastronomickém provozu
- převezme si recepturu pokrmu rychlého občerstvení
- hospodárně nakládá se surovinami a smyslově zkontroluje jejich nezávadnost a kvalitu
- ovládá předběžnou přípravu surovin s minimálními ztrátami za použití vhodného technologického vybavení a dbá na dodržení ekologických předpisů při nakládání s odpady
- za použití vhodného technologického vybavení s dodržením technologického postupu připraví zadané pokrmy s dodržením doby přípravy, teploty a stanoveného množství surovin
- připraví pokrm s požadovanými vlastnostmi
- provede estetickou úpravu, zkontroluje hmotnost a smyslově zhodnotí pokrm před vlastní expedicí
- ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu
- provede úklid na pracovišti, dodržuje sanitační řád
- v průběhu všech činností dodržuje BOZP a hygienické předpisy, dodržuje HACCP.
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Teoretické znalosti jsou ověřeny ústním a písemným zkoušením. Písemné zkoušení je realizováno formou testu.
Při praktické zkoušce připraví žák 3 vylosované pokrmy rychlého občerstvení.
Žák je pozorován po celou dobu provádění úkolu - dodržování BOZP, hygieny, technologického postupu, nakládání se surovinami, senzorické vlastnosti pokrmů.
Hodnocení je provedeno ústně v průběhu a po dokončení práce
Kritéria hodnocení
Splněný modul je tehdy, když žák absolvuje 80 % hodin výuky.
Hodnocení žáka je zaznamenáváno do hodnotícího formuláře (lze využít vzoru v NSK).
Písemný test s 10 otevřenými i uzavřenými otázkami. Každá otázka je hodnocená 1 bodem, celkem lze získat 10 bodů.
V praktické části jsou hodnocené níže uvedené činnosti. Celkem může žák získat za praktickou část 21 bodů. Každá činnost je hodnocena 0-3 body.
31 - 28 bodů (výborný) - veškeré činnosti splnil žáků vyčerpávajícím způsobem zcela bezchybně
27 - 24 bodů (chvalitebný) - činnosti splnil žák bez výhrad, kompletním způsobem, pouze s nepatrnými odchylkami ve stěžejních činnostech
23 - 21 bodů (dobrý) - požadované činnosti splnil žák s chybami, které zásadně neovlivnily kvalitu služeb
20 - 18 bodů (dostatečný) - činnosti splnil žák s výraznějšími nedostatky, které ovlivnily kvalitu služeb
17 - 0 bodů (nedostatečný) - veškeré činnosti prováděné žákem obsahovaly velké množství nedostatků, které prokázaly nepochopení zadaného úkolu a absenci odborných znalostí a dovedností
Kritériem pro hodnocení je schopnost žáka:
- zorganizovat si práci ve výrobním středisku
- hospodárně nakládat se surovinami
- ovládat přípravu surovin - zpracovat polotovary v souladu s jejich určením a technickým postupem úpravy
- používat odpovídající technologické vybavení – pracovat se zařízením, se spotřebiči a dalším vybavením ve výrobním středisku
- připravovat pokrmy z polotovarů ke konzumaci
- volit vhodnou přílohu, dohotovit a esteticky upravit výrobky
- expedovat hotové výrobky
Doporučená literatura
ŠINDELKOVÁ, A., ČERMÁKOVÁ, L., VYBÍRALOVÁ, I. Kuchařské práce, technologie, učebnice pro odborná učiliště. 3. vyd. Praha: Parta, 2010, ISBN 978-80-7320-152-4.
Úvodní stránka - Kulinářské umění. Úvodní stránka - Kulinářské umění [online]. Dostupné z: http://www.kulinarskeumeni.cz
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lucie Pláňková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.