VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Moderní umění
Kód modulu
82-m-3/AA27
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Moderní umění
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
20
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti jednotlivých slohů a stylů v 20. století. Žák se seznámí s uměním jednotlivých slohů a stylů v 20. století (architektury, sochařství, malířství) a s uměleckořemeslnými výrobky (nábytkem a s technikami jejich zhotovení).
Po absolvování modulu žák charakteristizuje a identifikuje umělecké objekty slohů a stylů v 20. století.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje jednotlivé umělecké směry 1. poloviny 20. století
- kubismus
- rondokubismus
- funkcionalismus
- konstruktivismus
- Bauhaus
- Art Deco
- charakteristizuje a identifikuje bydlení a nábytek po 2. světové válce v českých zemích
- historie a nábytek Uměleckoprůmyslových závodů
- Jindřich Halabala
-
provede rozbor vlastního uměleckého díla z hlediska jeho funkčního zařazení, zejména vztahu formy a obsahu
-
charakterizuje a vyhodnotí teoretický a praktický význam díla
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Umělecké směry 1. poloviny 20. století
- kubismus
- rondokubismus
- funkcionalismus
- konstruktivismus
- Bauhaus
- Art Deco
- Bydlení a nábytek po 2. světové válce v českých zemích
- historie a nábytek Uměleckoprůmyslových závodů
- Jindřich Halabala
- Charakteristika a rozbor uměleckého díla
- teoretický a praktický význam díla
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace dějin umění a historického nábytku a technik)
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření presentace k danému tématu)
-
orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
-
hodnocená samostatná práce (prezentace)
-
přednes prezentace před spolužáky ve třídě
Specifikace samostatné práce :
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (porovnání jednotlivých uměleckořemeslných výrobků nebo technik napříč historizujícími obdobími, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše umělecké směry 1. poloviny 20. století
- popíše a charakterizuje bydlení a nábytek po 2. světové válce v českých zemích ( Uměleckoprůmyslové závody, Jindřich Halabala)
- charakterizuje a rozbere umělecké dílo
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. a 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- umělecké směry 1. poloviny 20. století
- bydlení a nábytek po 2. světové válce v českých zemích
- charakteristika a rozbor uměleckého díla
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, neúplné provedení samostatné práce, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Doporučená literatura
MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 3, IDEA SERVIS, ISBN 80- 85970-31-7
DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000. Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.
SASSONE, A. B., Cozzi, E., Disertori, A. Furniture Atlas: From Rococo to Art Deco. Benedikt Taschen Verlag GmBh, 2000.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Svobodová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.