VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Základní tepelné postupy - praktický
Kód modulu
65-m-3/AC51
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
65-51- H /01 Kuchař - číšník
65-41-L/01 Gastronomie
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost jednotlivých druhů surovin určených pro tepelnou úpravu
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul se věnuje základním tepelným postupům při přípravě různých surovin.
Žák se naučí využívat tepelných postupů při přípravě pokrmů.
Bude schopen tepelné úpravy jednotlivých surovin.
Zopakuje si základní vědomosti při výběru vhodných surovin pro přípravu masitých a bezmasých pokrmů, polévek, omáček a příloh.
Vysvětlí rozdíly mezi jednotlivými druhy tepelných příprava a jejich praktické použití.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Volí vhodné metody vaření v závislosti na surovinách a jejich kvalitě.
- Ovládá základní metody vaření suchého a vlhkého tepla.
- Využívá znalosti kulinářských technologií při úpravě potravin, které mu mohou výrazně pomoci při jejich přípravě.
- Připraví pokrmy za využití jednotlivých tepelných postupů.
- Využívá moderní trendy tepelné úpravy pokrmů s využitím moderních zařízení.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Charakteristika jednotlivých metod vaření suchého a vlhkého tepla.
Volba surovin pro jednotlivé způsoby tepelné úpravy.
Příprava 5 pokrmů při využití jednotlivých metod vaření a jejich kombinace.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti se odehrávají v reálném (u zaměstnavatele) nebo v simulovaném (školní jídelna, školní restaurace) pracovním prostředí nebo ve cvičné kuchyni pro přípravu pokrmů. Učitel při presentaci učiva podněcuje individuální projevy u žáků a shrne nejzávažnější chyby bránící k porozumění učiva. Náplň učebních činností tvoří jednu vyučovací jednotku v rozsahu 6 hodin odborného výcviku.
Žák:
- seznamuje se s jednotlivými pomůckami a nástroji,
- seznamuje se s pracemi spojenými s tepelnou úpravou potravin živočišného a rostlinného původu,
- učí se zacházet s potravinami a pečovat o ně,
- připraví pracoviště na provoz, při zhotovování pokrmů dodrží posloupnost prací a časový harmonogram,
- organizuje si účelně práci v gastronomickém provozu,
- zvolí pro přípravu určených pokrmů vhodný technologický postup a zdůvodní jej,
- pro přípravu pokrmů zvolí a použije vhodné suroviny a připraví k provozu vhodná technologická zařízení,
- provede normování na daný počet porcí podle stanovené receptury a zkontroluje deklarovaný druh surovin a gramáž,
- převezme suroviny a smyslově zkontrolujte jejich nezávadnost a kvalitu,
- vyhotoví doklad o převzetí zboží, o příjmu a výdeji zboží,
- vykoná přípravné práce, opracuje suroviny s minimálními ztrátami za použití vhodného technologického vybavení a dbá na dodržení ekologických předpisů při nakládání s odpady,
- dodržuje technologický postup přípravy pro zadané pokrmy, dobu přípravy, teplotu a stanovené množství surovin,
- připraví pokrm s typickými požadovanými vlastnostmi,
- provede úpravu a estetizaci pokrmu, zkontroluje kvalitu, hmotnost a smyslově pokrm zhodnotí před vlastní expedicí,
- ošetří, zabezpečí a uskladní použitý inventář dle příslušných zásad,
- ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu v souladu s předpisy,
- provede úklid pracoviště po ukončení provozu v souladu s hygienickými požadavky,
- v průběhu všech činností dodržuje zásady BOZP a PO, hygienické předpisy, osobní hygienu i hygienu práce, postupy založené na principu kritických bodů HACCP a sanitační řád.
Zařazení do učebního plánu, ročník
65-51- H /01 Kuchař - číšník
65-41-L/01 Gastronomie
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Příprava 5 pokrmů dle zadání učitele.
Žák je sledován, pozorován a hodnocen po celou dobu provádění úkolu - dodržování BOZP, hygieny, technologického postupu, organizace práce.
Hodnotí se chuťové vlastnosti pokrmu, estetické uspořádání.
Hodnocení je provedeno ústně po dokončení práce nebo v jejím průběhu.
Možnost prezentace výrobků ve skupině.
Klasifikace za jednotlivé pokrmy.
Kritéria hodnocení
Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:
- žák zvládne alespoň přípravu 4 pokrmů dle zadání učitele
- pokrmy žák prezentuje - popíše zvolené suroviny, postup zpracování
- je hodnocen postup prací, chuť, konzistence pokrmu, estetické uspořádání na talíři
- dodržování BOZP, hygienických předpisů, organizace práce, příprava a úklid pracoviště
- žák musí splnit 80% docházky po dobu realizace modulu
Hodnocení slovní + známkou.
Při hodnocení se uplatňuje sebehodnocení a individuální přístup k žákovi se specifickými poruchami učení.
Doporučená literatura
http://www.kulinarskeumeni.cz/kurzy
SEDLÁČKOVÁ, Hana. Technologie přípravy pokrmů 1. Praha, Fortuna 2004, ISBN: 80-7168-912-2
SEDLÁČKOVÁ, Hana. Technologie přípravy pokrmů 3. Praha, Fortuna 2008, ISBN: 978-80-7373-032-1
SEDLÁČKOVÁ, Hana. Technologie přípravy pokrmů 4. Praha, Fortuna 2010, ISBN: 978-80-7373-066-6
DOSTÁLOVÁ, JANA. Co se děje s potravinami při přípravě pokrmů, Praha, Forsapi 2008, ISBN: 978-80-903820-8-4
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Dagmar Vaďurová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.