VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
19. století
Kód modulu
82-m-3/AA26
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
19. století
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti jednotlivých slohů a stylů v 19. století. Žák se seznámí s uměním jednotlivých slohů a stylů v 19. století (architektury, sochařství, malířství) a charakterizuje uměleckořemeslné výrobky (nábytek a s technikami jejich zhotovení).
Po absolvování modulu žák charakteristizuje a identifikuje umělecké objekty slohů a stylů 19. století verbálně i vizuálně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje jednotlivé slohé a styly 19. století v oblastech architektury, sochařství a malířství
- klasicismus
- období historizujících slohů
- secese
- charakterizuje uměleckořemeslné výrobky
- nábytek
- techniky výroby nábytku
- charakteristizuje a identifikuje umělecké objekty slohů a stylů 19. století verbálně i vizuálně
- charakterizuje a vyhodnotí teoretický a praktický význam díla
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Slohové a styly 19. století v oblastech
- architektury
- sochařství
- malířství
- Uměleckořemeslné výrobky 19. století
- nábytek
- uměleckořemeslné zpracování dřeva ( ornament)
- materiály pro výrobu nábytku
- techniky výroby nábytku (dýhování. technologieohýbání)
- počátky strojní výroby
- Klasicismus v architektuře, sochařství, malířství
- významné památky v Evropě
- významné památky v českých zemích
- nábytek v etapách klasicismu ( Ludvík 16., empír, anglický klasicismus, biedermeier)
- Období historizujících slohů
- architektura
- sochařství
- malířství
- Secese
- významné secesní památky v Evropě
- významná díla a umělci v jednotlivých zemích Evropy
- Belgie: Victor Horta, Henry van de Velde
- Francie: Art Nouveau – Emile Gallé, Louis Majorelle
- Anglie: Modern Style – Charles Rennie Mackintosh
- Španělsko: Antonio Gaudí
- České země: Josef Hoffmann – Vídeňská secese ( Wiener Secession) a Vídeňské umělecké díly ( Wiener Werkstätte), Josip Plečnik – práce na Pražském hradě a Jižní zahrady, nábytek pro T. G. M.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace dějin umění a historického nábytku a technik)
- hodnocené domácí úkoly (hledání materiálů a informací, vytvoření prezentace k danému tématu)
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce (prezentace)
- přednes prezentace před spolužáky ve třídě
Specifikace vlastní prezentace:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (porovnání jednotlivých uměleckořemeslných výrobků nebo technik napříč historizujícími obdobími, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé slohové a styly 19. století
- popíše a charakterizuje významné památky v Evropě a v českých zemích v období klasicismu, období historizujících slohů a secese)
- popíše a charakterizuje uměleckořemeslné výrobky 19. století ( počátky strojní výroby, nábytek, techniky výroby nábytku)
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. nebo 3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- slohové a styly 19. století ( klasicismus, období historizujících slohů a secese)
- uměleckořemeslné výrobky a techniky 19. století
- charakteristika a identifikace uměleckých objektů slohů a stylů 19. století
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, neúplné provedení samostatné práce, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Doporučená literatura
BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním 3, Praha: Vydavatelství a nakladatelství Práce, 1996
MRÁZ, B., Dějiny výtvarné kultury 3, IDEA SERVIS, ISBN 80- 85970-31-7
BRUNSCHWILER,J., Stilkunde fur Schreiner: Th.Schafer, Hannover 1986
BECKER,E.,Gold Leaf, Surrey England: Bushwood Books, 1998
MEDKOVÁ, E., BOHMANOVÁ, A., Starožitný nábytek – údržba a opravy, Praha: SNTL, Práce 1985
DLABAL, Stanislav. Nábytkové umění: vybrané kapitoly z historie. Praha: Grada, 2000. Stavitel. ISBN 80-7169-655-2.
SASSONE, A. B., COZZI, E., DISERTORI, A. Furniture Atlas: From Rococo to Art Deco. Benedikt Taschen Verlag GmBh, 2000.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Svobodová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.