VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování reliéfu a figury
Kód modulu
82-m-4/AC44
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti modelování reliéfu a figury dle předlohy; předloha může být skutečná či v podobě modelu (sádra aj.) nebo obrazová (nákres, fotografie). Modul je zaměřen :
- na základní dovednost modelování reliéfu a figury, části a detailu (hlavně z oblasti praktického modelování sochařství, užitého sochařství – spojené s architekturou a užitého umění – především ze studovaného oboru; popřípadě v návaznosti na další oblasti např.),
- na širší dovednost modelování reliéfu a figury, části a detailu – praktické modelování, sochařství, užitého sochařství a oblastí uměleckého řemesla v historickém kontextu (oblasti jiného uměleckého řemesla, příbuzného i volně navazujícího)
- na užití různých modelačních materiálů, postupů a nástrojů k modelování reliéfu a figury (různé druhy modelovacích hlín i syntetických plastických hmot; klasické a moderní, volné a detailní, v různých měřítkách; z volné ruky, špachtlemi, za pomoci šablon, pauzováním aj.)
Očekávané výsledky učení
Žák:
- ovládá modelování reliéfu a figury, části nebo detailu (z oblasti praktického modelování, sochařství, užitého sochařství a užitého umění)
- ovládá modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v historickém kontextu (z oblasti praktického modelování, sochařství, užitého sochařství a užitého umění)
- ovládá modelování reliéfu a figury výrobku, části nebo detailu v různých modelovacích materiálech a technikách, ve skutečné velikosti, v různých měřítkách, reliéfní i objemové zobrazení, stylizace (zjednodušení)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v různých modelovacích materiálech
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu různými modelovacími technikami
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu ve skutečné velikosti (poměr 1 : 1)
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v různých měřítkách
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu, prvku a jeho částí v různé míře stylizace (zjednodušení)
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v historickém kontextu v různých modelovacích materiálech
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v historickém kontextu různými modelovacími technikami
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v historickém kontextu ve skutečné velikosti (poměr 1 : 1)
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v historickém kontextu v různých měřítkách
- modelování reliéfu a figury, části nebo detailu v historickém kontextu v různé míře stylizace (zjednodušení)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami
Přímé vyučování:
- vlastní tvorba s konzultací
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Demontrační metody výuky:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace technik modelování, prezentace názorných prací
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Učební činnosti žáků:
- žák provede modelování reliéfu a figury, části nebo detailu
- v různých modelovacích materiálech
- různými modelovacími technikami
- ve skutečné velikosti (poměr 1 : 1)
- v různých měřítkách
- v různé míře stylizace (zjednodušení)
- v historickém kontextu v různých modelovacích materiálech
- v historickém kontextu různými modelovacími technikami
- v historickém kontextu ve skutečné velikosti (poměr 1 : 1)
- v historickém kontextu v různých měřítkách
- v historickém kontextu v různé míře stylizace (zjednodušení)
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Průběžné práce:
- jednoduché jednotlivé modelové studie částí a detailu reliéfu (2 –3 práce)
- modelování reliéfu (1 práce)
- jednoduché jednotlivé modelové studie částí a detailu figury (2 – 3 práce)
- modelování figury (1 práce);
Samostatná práce žáků (domácí práce):
- domácí modelové skici a studie – zmenšené měřítko (2 – 4 práce)
Zpracování souborné práce:
- teoretická část – záměr
- praktická část – reliéfu a figury v různých materiálech a technikách napříč historickými obdobími, v různých měřítkách (2 – 3 práce)
- závěr – výsledné práce
- 2 – 3 práce (různé modelové materiály, techniky, měřítka)
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
- Prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, užití různých materiálů a technik, měřítek; výběr vhodných předloh aj., zvládnutí modelování – věrnost, zachycení celku i detailu, materiálu; velikost, poměry měřítek, míra stylizace a zvládnutí)
- Neprospěl: nesplnění zadání, modelování zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře,
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Sloart, 2000
BASL, Josef: Modelování v hlíně (Příruční kniha pro učitele modelování), Praha 1925, Nakladatel I. L. Kober knihkupectví v Praze
ZELL, Mo: Škola kreslení a modelování pro architekty, 2009, Slovart, ISBN 80-7391-154-6
FLÁDR, Ladislav: Modelování, 1967, SPN
SOUKUP, O.: Modelovací a pomocné techniky v sochařství, ÚDLT, Praha 1965
ŠEDIVÝ, Václav: Sochařské řemeslo (Základ sochařského umění) SNKLHU, 1953
MATĚJČEK, Stáňa: Plastika,
PISCH, Ondřej: Modelování v hlíně a látkách příbuzných
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.