Detail modulu Předběžná příprava potravin – praktický

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Předběžná příprava potravin – praktický

Kód modulu

65-m-3/AC42

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

65-51-H/01 Kuchař – číšník

65-41-L/01 Gastronomie

Délka modulu (počet hodin)

28

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Modul Předběžná příprava potravin navazuje na teoretické znalosti základní orientace v potravinách na trhu, významu technologie, zásad správné výživy a skladování potravin.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je poskytnout žákům praktické znalosti a dovednosti o předběžné přípravě základních potravin za využití vědomostí získaných v odborných vyučovacích předmětech a jejich uplatňování v praxi.

Žáci se naučí pracovat se surovinami, vybírat je, opracovávat a využívat při přípravě pokrmů.

Důraz bude kladen na vytvoření návyků k dodržování osobní hygieny, hospodárnému využívání potravin s ohledem na životní prostředí a bezpečnost práce.

Očekávané výsledky učení

Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-H/01 Kuchař – číšník, 65-41-L/01 Gastronomie. 

Žák po absolvování Modulu Předběžná příprava potravin:

  • Volí vhodné suroviny pro předběžnou přípravu
  • Dodržuje zásady při předběžné úpravě potravin rostlinného a živočišného původu mokrým i suchým způsobem
  • Předvede způsoby krájení zeleniny, ovoce
  • Odblaní, vykostí maso
  • Předvede porcování masa a ryb
  • Předvede přípravu marinováním u jednotlivých porcí masa 
  • Předvede protýkání a drezírování masa
  • Vyjmenuje a označí masa, která jsou vhodná pro mletí
  • Vysvětlí, proč kořeníme pokrmy, čím a kdy je kořeníme
  • Předvede vakuování potravin
  • Popíše další způsoby ošetření připravených porcí pro následné zpracování v kuchyni
  • Volí správné technologické opracování potravin s ohledem na minimalizaci odpadu surovin 
  • Vysvětlí význam minimalizace odpadu z potravin

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Předběžná příprava potravin rostlinného původu

  • čištění suchým způsobem
  • čištění mokrým způsobem
  • mechanické zpracování zeleniny
  • mechanické zpracování brambor a okopanin
  • mechanické zpracování ovoce
  • předběžná úprava suchých potravin

2. Předběžná příprava potravin živočišného původu (jatečného masa, drůbeže, zvěřiny, ryb a mořských plodů)

  • dělení masa
  • odležení, zrání masa
  • vykosťování masa
  • omývání masa
  • dělení masa na porce
  • odblaňování, naklepávání, škrábání, plnění masa
  • marinování, vakuování, další ošetření připravených porcí masa
  • čištění a formování drůbeže
  • příprava zvěřiny
  • příprava ryb, jejich zabíjení, čistění, kuchání, porcování
  • příprava mořských plodů

3. Mechanická příprava potravin

  • mletí a mixování
  • cezení a filtrování
  • šlehání a tření

4. Kořenění pokrmů

  • použití celého koření
  • použití mletého a drceného koření
  • použití zeleného koření, natí

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Metody výuky jsou koncipovány formou výkladu s návazností na předešlé teoretické znalosti žáků. Vhodné formy jsou vysvětlování, řízený rozhovor, instruktážní ukázky, názorné předvedení a diskuze.

Učitel navodí u žáků diskuzi, přičemž zachová principy interpersonálního dialogu, aby žáci byli aktivní, měli zájem o téma, vzájemně si naslouchali a poučili se navzájem z chyb. Práce bude probíhat formou praktického cvičení ve skupinách a individuálně.

Metody a pracovní postupy s využitím názorných a praktických ukázek budou přiměřené v návaznosti na individuální potřeby žáků, jejich vnímání, představu, myšlení, dovednost a zájem.

Pro dosažení výsledků je vhodná práce s odbornou literaturou, recepturami teplých pokrmů a názorné praktické ukázky.

Výuka probíhá s využitím informačních a komunikačních technologií a dalšími pomůckami. K úspěšnému dosažení výsledků je doporučena instruktáž a opakované procvičování praktických činností.

Žáci v rámci praktické výuky:

Pracují v reálném prostředí, školní kuchyni, ve školním odloučeném pracovišti, smluvním pracovišti nebo ve cvičné kuchyni školy pro přípravu pokrmů.

Náplň učebních činností tvoří jednu vyučovací jednotku v rozsahu 6 hodin odborného výcviku v 1. ročníku praxe.

Žák:

  • dodrží posloupnost prací a časový harmonogram
  • organizuje si účelně práci v kuchyni
  • zvolí pro přípravu suroviny určené pro předběžnou úpravu pokrmů, postup zdůvodní
  • vybírá si a použije vhodné suroviny a připraví vhodná pracovní náčiní a pomůcky
  • převezme suroviny a smyslově zkontrolujte jejich nezávadnost a kvalitu
  • vykoná přípravné práce, opracuje suroviny s minimálními ztrátami za použití vhodného technologického vybavení a dbá na dodržení ekologických předpisů při nakládání s odpady
  • provede úpravu a estetizaci surovin, zkontroluje kvalitu, hmotnost a smyslově potravinu zhodnotí
  • ošetří, zabezpečí a uskladní použitý inventář dle příslušných zásad
  • ošetří a zabezpečí technologická zařízení po ukončení provozu (v souladu s předpisy)
  • provede úklid pracoviště po ukončení provozu v souladu s hygienickými požadavky
  • v průběhu všech činností dodržuje zásady BOZP a PO, hygienické předpisy, osobní hygienu i hygienu práce, postupy založené na principu kritických bodů HACCP a sanitační řád

Zařazení do učebního plánu, ročník

65-51-H/01 Kuchař – číšník

65-41-L/01 Gastronomie

1. ročník

 

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ověřování vzdělávacího modulu probíhá těmito způsoby:

  • Ústní přezkoušení probraného učiva
  • Hodnocení praktického provedení samostatné práce žáka

Podklady pro hodnocení získává učitel zejména těmito metodami, formami, prostředky, způsoby:

  • sledováním výsledků vzdělávání žáka a jeho připravenosti na vyučování
  • ústním a praktickým zkoušením
  • soustavným sledováním dodržování technologických postupů a organizaci práce
  • analýzou výsledků praktických činností žáka s možností prezentace výrobků ve skupině
  • průběžnou kontrolou osobní i pracovní hygieny, BOZP

Žák:

  1. Vysvětlí, co znamená výraz předběžná úprava potravin
  2. Vyjmenuje zásady, které je nutno dodržovat při předběžné úpravě potravin rostlinného a živočišného původu
  3. Popíše, jak čistíme potraviny suchým způsoben
  4. Popíše, jak čistíme potraviny mokrým způsobem
  5. Předvede způsoby krájení zeleniny, okopanin a ovoce
  6. Předvede porcování masa, odblaňování masa
  7. Předvede marinování masa
  8. Předvede mletí masa
  9. Předvede drezírování drůbeže
  10. Předvede čištění a porcování ryb a mořských plodů
  11. Uvede příklady, čím a kdy kořeníme pokrmy
  12. Předvede ošetření a vakuování připravených porcí, jež jsou určeny pro další kuchyňské zpracování 

Kritéria hodnocení

Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:

  • žák vykoná alespoň 70% všech zadaných ověřovacích úloh (minimálně 7)
  • žák absolvuje minimálně 70 % řádné docházky  

Přepočet mezi procenty splněných praktických úkolů a známkou u hodnocení:

  • správně je méně než 35 % známka 5
  • správně je alespoň 35 % a méně než 50 % známka 4
  • správně je alespoň 50 % a méně než 70 % známka 3
  • správně je alespoň 70 % a méně než 85 % známka 2
  • správně je alespoň 85 % známka 1

Doporučená literatura

ALENA ŠINDELKOVÁ.  Kuchařské práce. Technologie 1. díl. Praha: Parta, 2001. ISBN:80-7320-052-X.

HANA SEDLÁČKOVÁ, PAVEL OUTOPAL. Technologie přípravy pokrmů I. Praha: Fortuna, 1998. ISBN:80-7168-571-2.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Františka Vyškovská. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné