Odborná příprava ke zpracování Samostatné odborné práce - zaměření Kuchař
65-m-3/AC37
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Tvorba kalkulačního listu, normování pokrmů
65-51-H/01 Kuchař - číšník
12
30. 04. 2020
Absolvování I. - III. ročníku učebního oboru
Kuchař-číšník
Modul se věnuje přípravě žáka na vypracování samostatné odborné práce v rámci praktické závěrečné zkoušky. Stěžejními body modulu je vysvětlit žákům kritéria při zpracování SOP, dostatečně na příkladech objasnit jednotlivá témata a možná podtémata vybraná žákem.
Po ukončení modulu budou žáci připraveni teoreticky i prakticky sestavit slavnostní menu, k pokrmům přiřadit vhodné přílohy a nápoje, správně normovat, cenově kalkulovat, připravit hlavní chod a další pokrm. Důraz je kladen na vyhledávání informací a jejich třídění, písemné zpracování textu a obrázků s využitím počítače, komunikaci, řešení problémů a odborné dovednosti, které žák uplatní při tvorbě Samostatné odborné práce potřebné pro praktickou závěrečnou zkoušku.
Očekávané výsledky učení s vazbou na RVP 65-51-H/01 Kuchař-číšník
ovládat technologii přípravy pokrmů
Žák:
Teoretická část
Praktická část
Teoretická část – odborný výklad je doplněn vhodnou literaturou či prezentací na dataprojektoru nebo PC
Praktická část – probíhá v pracovním prostředí cvičné školní kuchyně nebo na pracovišti smluvního partnera formou skupinové výuky s názornými ukázkami
Žák:
65-51-H/01 Kuchař - číšník
3. ročník
Výsledky žáka budou ověřovány ústním zkoušením a praktickým předvedením.
Ověřované okruhy:
Za splněný se považuje modul při dodržení následujících kritérií:
U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, vztahy mezi probranými tématy, obsahová a věcná správnost odpovědí včetně používání odborné terminologie, vyjadřovací schopnosti a samostatný projev žáka (kultivovanost projevu).
U praktické části je hodnocena úroveň sestavení menu s ohledem ke zvolené příležitosti, dodržování gastronomických pravidel a odborná správnost, normování, kalkulace a technologické postupy hlavního chodu + dalšího pokrmu ze slavnostního menu, dodržování BOZP , hygienických předpisů a organizace práce.
Bodové hodnocení žáka:
SALAČ G.: Stolničení. Praha: Fortuna, r. 2006, IBSN 80-7168-752-9
BUREŠOVÁ P., ZIMÁKOVÁ B.: Gastronomické služby-servis. Praha: Vysoká škola hotelová v Praze 8, spol. s.r.o., r.2010, ISBN 978-80-87411-06-3
RUNŠTUK J. a kolektiv: Receptury teplých pokrmů. Hradec Králové: R plus, r. 2001, ISBN 80-902492-3-X
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vladimíra Hlaváčková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.