VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování slohového výrobku
Kód modulu
82-m-4/AC33
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Modelování slohového výrobku
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení dovedností v oblasti modelování slohových výrobků dle předlohy - předloha může být skutečná či v podobě modelu (sádra aj.) nebo obrazová (nákres, fotografie). Žák se seznámí se základními dovednostmi modelování studií slohových výrobků (hlavně z oblasti architektury a užitého umění; popřípadě prvků v návaznosti na tyto oblasti např. sochařství). Žák získá širší dovednost modelování studií slohových výrobků – exteriérové a interiérové architektury a oblastí uměleckého řemesla v historickém kontextu (oblasti jiného uměleckého řemesla, příbuzného i volně navazujícího).
Po absolvování modulu žák používá různé modelační materiály, postupy a nástroje ke studijním modelům (různé druhy modelovacích hlín i syntetických plastických hmot; klasické a moderní, volné a detailní, v různých měřítkách; z volné ruky, špachtlemi, za pomoci šablon, pauzováním aj.).
Očekávané výsledky učení
Žák:
- ovládá provedení modelové skici podle předlohy, která může být skutečná či v podobě modelu (sádra aj.) nebo obrazová (nákres, fotografie) ve formě
- studijního modelu slohového výrobku
- studijního modelu prvku a jeho části (prvky interiérové a exteriérové architektury
- dekoračního prvku
- výrobku z uměleckořemeslných oblastí
- ovládá provedení modelové skici a studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části
- v různých modelovacích materiálech
- různou technikou
- ve zjednodušení ( stylizaci)
- ve skutečné velikosti, v různých měřítkách, objemové i reliéfní zobrazení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Formy provedení modelové skici podle předlohy
- studijní model slohového výrobku
- studijní model prvku a jeho části
- dekorační prvek
- výrobek z uměleckořemeslných oblastí
- Provedení modelové skici a studijní modely slohového výrobku
- modelovací materiály
- technika modelování
- zjednodušení ( stylizace)
- velikosti, měřítka, objemové i reliéfní zobrazení v modelování
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami
Přímé vyučování:
- vlastní tvorba s konzultací
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- hodnocená samostatná práce
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Demontrační metody výuky:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace technik modelování, prezentace názorných prací
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část – záměr
- praktická část – studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho částí v různých materiálech a technikách napříč historickými obdobími, v různých měřítkách (2 práce)
- závěr – výsledné práce
- 2 práce (různé modelové materiály, techniky, měřítka aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s provedením modelové skici podle předlohy
- ovládá provedení modelové skici a studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části
- učí se postupy a využívá poznatky při tvorbě modelu různými formami
- učí se postupy a využívá poznatky při tvorbě modelu různými technikami s různými materiály a v různých měřítkách
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- modelové skici (2 – 3 práce)
- jednoduché jednotlivé modelové studie (1 – 2 práce)
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
- domácí modelové skici a studie – zmenšené měřítko
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- provedení modelové skici podle předlohy
- provedení modelové skici a studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části s různých materiálů, různou technikou
- provedení modelové skici a studijní modely slohového výrobku, prvku a jeho části pomocí rúzných měřítek
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- Prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, užití různých materiálů a technik, měřítek; výběr vhodných předloh aj., zvládnutí studijního modelování – věrnost, zachycení celku i detailu, materiálu; velikost, poměry měřítek, míra stylizace a zvládnutí)
- Neprospěl: nesplnění zadání, studijní modelování zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
-
hranice úspěšnosti zkoušky – splnění zadání (zadaný počet prací, užití různých materiálů a technik, měřítek, 50 % správných odpovědí ústním zkoušením a správné řešení samostatné práce včetně grafické úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
NUTSCH, W., Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře,
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Sloart, 2000
BASL, Josef: Modelování v hlíně (Příruční kniha pro učitele modelování), Praha 1925, Nakladatel I. L. Kober knihkupectví v Praze
ZELL, Mo: Škola kreslení a modelování pro architekty, 2009, Slovart, ISBN 80-7391-154-6
FLÁDR, Ladislav: Modelování, 1967, SPN
SOUKUP, O.: Modelovací a pomocné techniky v sochařství, ÚDLT, Praha 1965
ŠEDIVÝ, Václav: Sochařské řemeslo (Základ sochařského umění) SNKLHU, 1953
MATĚJČEK, Stáňa: Plastika,
PISCH, Ondřej: Modelování v hlíně a látkách příbuzných
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Alena Ratajová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.