Detail modulu Mechanické vlastnosti dřeva

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Mechanické vlastnosti dřeva

Kód modulu

82-m-3/AA24

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 33-56-H/01 Truhlář
  • 36-64-H/01 Tesař
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • ukončený 1. ročník studia oboru

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti mechanických vlastností dřeva. Žák se seznámí s  mechanickými vlastnostmi dřeva a tyto znalosti dokáže aplikovat  při řešení pevnosti dřevěných konstrukcí. 
Po absolvování modulu bude žák schopen dimenzovat součásti a spoje výrobků ze dřeva a je schopen správně posoudit stabilitu dřevěných částí historických předmětů.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • prokáže znalost  v oblasti mechanických vlastností dřeva
  • prokáže znalost způsobů mechanického namáhání dřeva
  • na základě znalosti mechanických vlastností dřeva provede výpočet a kontrolu dimenzí dřevěných konstrukcí
  • na základě znalosti mechanických vlastností dřeva a výpočtů správně navrhne pevnostní řešení dimenzí dřevěných konstrukcí, dimenzuje součásti a spoje výrobků ze dřeva a posoudí stabilitu dochovaných dřevěných částí historických předmětů

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Mechanické vlastnosti dřeva ( schopnosti dřeva vzdorovat účinkům vnějších sil)
  • závislost na vlhkosti a hustotě dřeva
  • hlavní směry vláken (rovnoběžně s vlákny a kolmo na vlákna)
  1. Způsoby mechanického namáhání ( podle druhu napětí, které v tělese vzniká v důsledku působení vnější síly a to napětí jako velikost vnitřní síly - napětí v tahu a tlaku nebo tangenciální - smykové napětí při působení síly v rovině průřezu)
  • tah a tlak
  • ohyb
  • kroucení
  • střh a smyk
  1. Výpočet a kontrola dimenzí dřevěných konstrukcí
  • výpočet pevnosti
  • výpočet modulu pružnosti
  1. Praktické řešení dimenzí dřevěných konstrukcí
  • aplikace výpočtu a kontrola dimenzí dřevěných konstrukcí 
  • navržení správných dimenzí součásti a spoje výrobků ze dřeva
  • navržení správných dimenzí dřevěných konstrukcí
  • posouzení stability dochovaných dřevěných částí historických předmětů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Metody názorně demonstrační:

  • řešení typových příkladů

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • orientace žáků v učivu (diskuze,písemná práce, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce žáků

Specifikace seminární práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část
  • znalost způsobů namáhání
  • postup řešení samostatné práce
  • stanovení rozměrů a nosnosti konstrukce
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, grafy, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše schopnosti dřeva vzdorovat účinkům vnějších sil a charakterizuje mechanické vlastnosti dřeva
  • popíše způsoby mechanického namáhání ( podle druhu napětí, které v tělese vzniká v důsledku působení vnější síly)
  • využívá poznatky mechanického namáhání dřeva při výpočtu a kontrole dimenzí dřevěných konstrukcí
  • dimenzuje součásti a spoje výrobků ze dřeva
  • aplikuje získané dovednosti při řešení pevnosti dřevěných konstrukcí, 
  • posoudí stabilitu dochovaných dřevěných částí historických předmětů
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Samostatná práce žáků:

  • zpracování seminární práce

V rámci výuky jsou ověřovány teoretické i praktické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • mechanické vlastnosti dřeva
  • způsoby mechanického namáhání dřeva
  • výpočet a kontrola dimenzí dřevěných konstrukcí
  • aplikace dovedností při praktickém řešení dimenzí dřevěných konstrukcí a posouzení stability dochovaných dřevěných částí historických předmětů

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – 100 % správných odpovědí ústním nebo písemným zkoušením a správné řešení seminární práce
  • 2 – 80 % správných odpovědí ústním nebo písemným zkoušením a správné řešení seminární práce
  • 3 – 70 % správných odpovědí ústním nebo písemným zkoušením a správné řešení seminární práce
  • 4 – 60 % správných odpovědí ústním nebo písemným zkoušením a správné řešení seminární práce
  • hranice úspěšnosti zkoušky – 50 % správných odpovědí ústním nebo písemným zkoušením a správné řešení seminární práce

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech. ISBN: 978-80-86817-25-5

MIČKAL, Karel. Technická mechanika I. ISBN: 978-80-7333-063-7

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné