VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Nápoje – alkoholické a nealkoholické (E)
Kód modulu
65-m-2/AC21
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
Skupiny oborů
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
65-51-E/01 Stravovací a ubytovací služby
65-51-E/02 Práce ve stravování
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je zaměřený na teplé a studené nápoje. Žáci se seznámí s charakteristikou základních nápojů, jejich rozdělením a skladováním v rámci teorie. V praktické části získají dovednosti v přípravě a podávání teplých a studených nápojů.
Po absolvování modulu bude žák schopen rozlišovat jednotlivé druhy teplých a studených nápojů a objasnit jejich význam ve výživě, určí vhodné teploty pro podávání nápojů a připraví některé druhy nápojů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje nápoje a jejich význam ve výživě člověka,
- rozdělí alkoholické a nealkoholické nápoje, uvede příklady,
- rozlišuje a charakterizuje jednotlivé druhy nápojů,
- zná teploty jednotlivých nápojů při podávání,
- vysvětlí správný způsob skladování jednotlivých druhů nápojů,
- připraví základní teplé nápoje,
- popíše způsob podávání teplých nápojů,
- připraví základní studené nápoje,
- popíše způsob podávání studených nápojů,
- volí vhodný inventář na podávání teplých a studených nápojů.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Charakteristika a význam nápojů
- Význam nápojů ve výživě člověka
- Charakteristika nealkoholických nápojů – voda, minerální vody, sodová voda, limonády, ovocné nápoje, káva, čaj, kakao
- Charakteristika alkoholických nápojů – pivo, víno, lihoviny
2. Rozdělení nápojů
- Studené nápoje
- Teplé nápoje
3. Skladování nápojů
4. Příprava nápojů
- Příprava běžných studených nápojů
- Příprava běžných teplých nápojů
5. Podávání nápojů
- Podávání běžných studených nápojů
- Podávání běžných teplých nápojů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem.
Metody názorně demonstrační:
- projekce statická a dynamická,
- názorná ukázka vhodného inventáře.
Metody organizace výuky:
- frontální výuka,
- skupinová výuka,
- individuální výuky.
Metody praktické:
- instruktáž,
- nácvik pracovních činností,
- samostatná práce žáků.
Učební činnosti žáků:
- sleduje odborný výklad doplněný prezentací a praktickou ukázkou učitele
- charakterizuje nápoje a jejich význam ve výživě člověka,
- rozdělí nápoje na teplé a studené nápoje, charakterizuje vodu, minerální vodu, limonády, ovocné a zeleninové šťávy, iontové a energetické nápoje, mléčné koktejly a instantní nápoje, čaj, kávu, kakao, čokoládu,
- charakterizuje pivo, víno a lihoviny,
- během výkladu učitele pracuje s učebnicí,
- na základě výkladu učitele a práce s učebními texty a obrázky dokáže rozdělit teplé a studené nápoje,
- určí vhodné teploty pro podávání teplých a studených nápojů,
- určí zásady správného skladování nápojů, vhodného uložení ve skladu a skladovací teploty,
- připraví běžné teplé nápoje, jako je čaj, káva, kakao, čokoláda,
- popíše zásady podávání teplých a studených nápojů,
- seznámí se s druhy inventáře na podávání teplých a studených nápojů, jeho údržbou a ošetření,
- na základě výkladu učitele a práce s učebními texty a nákresy určuje vhodný inventář na podávání teplých a studených nápojů,
- aktivně se zapojuje do výuky, vyhledává informace v odborných časopisech, odpovídá na průběžné kontrolní otázky vyučujícího, pracuje názornými pomůckami,
- pro osvojení učiva pracují žáci ve skupinách nebo individuálně.
Zařazení do učebního plánu, ročník
2., 3. ročník, Potraviny a nápoje ve výživě
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Písemné a ústní zkoušení.
- Samostatná práce žáků.
- Praktické zkoušení zvládnutí přípravy teplých a studených nápojů, volba vhodného inventáře.
Ověřování dosažených výsledků je realizováno písemnou a ústní zkouškou. Hodnoceno je využívání odborné terminologie a odborná správnost odpovědí.
Ověřované okruhy:
- charakteristika a význam nápojů,
- rozdělení nápojů,
- skladování nápojů,
- příprava nápojů,
- podávání nápojů.
V rámci výuky odborného výcviku jsou ověřovány především praktické dovednosti formou praktického předvedení přípravy a podávání základních studených a teplých nápojů žáky. Důraz je kladen na odbornou správnost, samostatnost, dodržování zásad hygieny a organizace práce.
Kritéria hodnocení
Pro splnění modulu žák musí splnit alespoň 75% docházku.
V rámci teoretické výuky žák absolvuje alespoň 2x písemné a 1x ústní zkoušení.
V rámci odborného výcviku žák absolvuje praktickou zkoušku.
Kritéria hodnocení:
- Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.
- · Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- · Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.
- · Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.
- Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.
Bodové hodnocení:
100 % - 91 % výborný
90 % - 71 % chvalitebný
70 % - 41 % dobrý
40 % - 21 % dostatečný
20 % - 0 % nedostatečný
Doporučená literatura
SALAČ, Gustav. Stolničení. Vyd. 2. - dotisk. Praha: Fortuna, 2001. ISBN 80-7168-752-9.
ŠEBEK, Luboš. Technologie kuchařských prací pro 1. - 3. ročník odborných učilišť. Praha: Septima, 2000. ISBN 80-7216-120-2.
ŠEBELOVÁ, Marie. Potraviny a výživa: učebnice pro odborná učiliště: obor kuchařské práce. Upr. 2. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-190-6.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lukáš Kučera. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.