Detail modulu Makroskopická a mikroskopická stavba dřeva

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Makroskopická a mikroskopická stavba dřeva

Kód modulu

82-m-3/AA23

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 33-56-H/01 Truhlář
  • 36-64-H/01 Tesař
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti makroskopické a mikroskopické stavby dřeva.  Žák se seznámí s charakteristickýcmi znaky tuzemských dřevin a popíše stavbu jehličnatých a listnatých dřevin.

Po absolvování modulu žák bude schopen určit charakteristické znaky dřeva a dřevin, rozlišit mikroskopickou a makroskopickou stavbu dřeva a určit druhy dřeva a dřevin.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozlišuje mikroskopickou stavbu dřeva (buňky v podobě letokruhů ve třech vrstvách a ve třech směrech - rovnoběžném - axiálním, radiálním a kolmém - tangenciálním směru)
    • nalezne charakteristické znaky mikroskopické stavby dřevin viditelné okem a pod mikroskopem (tracheje, tracheidy, parenchymatické buňky, libriformní buňky)
  • rozlišuje makroskopickou stavbu dřeva (základní řezy dřevem a základní znaky makroskopické stavby dřeva)
    • nalezne charakteristické znaky makroskopické stavby dřevin viditelné okem a pod mikroskopem (barva, lesk, textura, vůně, tvrdost, suky)
  • určuje druhy dřeva a jednotlivé dřeviny dle charakteristických znaků viditelných okem a pod mikroskopem
    • popíše stavbu jehličnatých dřevin (vyznačující se jednodušší anatomickou strukturou dřeva)
    • popíše stavbu listnatých dřevin (jádrové dřevo s obsahem velkého množství tříslovin)
  • vypracuje samostatnou práci (provede porovnání a určení jednotlivých vzorků dřev, porovná výsledky pozorování)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Mikroskopická stavba dřeva
  • buňky v podobě letokruhů ve třech vrstvách
  • buňky ve třech směrech
    • rovnoběžném
    • axiálním
    • kolmém - tangenciálním
  1. Makroskopická stavba dřeva
  • základní řezy dřevem
  • základní znaky makroskopické stavby dřeva
  1. Stavba dřevin
  • stavba jehličnatých dřevin vyznačující se jednodušší anatomickou strukturou dřeva
  • stavba listnatých dřevin -  jádrové dřevo s obsahem velkého množství tříslovin
  1. Druhy dřeva a charakteristické znaky dřeva a jednotlivých dřevin viditelné okem a pod mikroskopem
  • znaky mikroskopické stavby dřevin
  • znaky makroskopické stavby dřevin 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

  • odborný výklad s prezentací, diskuze
  • určování předložených vzorků dřev (přiřazení znaků dřevinám)
  • písemná práce
  • hodnocené samostatné práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (porovnání a určení jednotlivých vzorků dřev, výsledky pozorování)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše mikroskopickou stavbu dřeva
  • seznámí se a následně popíše makroskopickou stavbu dřeva
  • vyjmenuje druhy dřeva s jejich charakteristickými znaky
    • charakterizuje a popíše stavbu jehličnatých dřevin
    • charakterizuje a popíše stavbu listnatých dřevin
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Praktické zkoušení

  • praktické prověření na vzorcích - určení předložených vzorků dřev:
    • rozpoznání charakteristických znaků viditelných okem a pod mikroskopem
    • určení vzorků dřev

Samostatná práce žáků:

  • zpracování písemné práce

Ověřované okruhy:

  • mikroskopická stavba dřeva
  • makroskopická stavba dřeva
  • stavba jehličnatých a listnatých dřevin
  • druhy dřeva a dřevin

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
    • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
    • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
  • neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
    • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
    • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

ŠLEZINGEROVÁ, Jarmila. Stavba dřeva. ISBN: 80-7157-137-7

KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech. ISBN: 978-80-86817-25-5

Poznámky

Mikroskop zvětšení 400x, vzorky dřev

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné