VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Makroskopická a mikroskopická stavba dřeva
Kód modulu
82-m-3/AA23
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 36-64-H/01 Tesař
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti makroskopické a mikroskopické stavby dřeva. Žák se seznámí s charakteristickýcmi znaky tuzemských dřevin a popíše stavbu jehličnatých a listnatých dřevin.
Po absolvování modulu žák bude schopen určit charakteristické znaky dřeva a dřevin, rozlišit mikroskopickou a makroskopickou stavbu dřeva a určit druhy dřeva a dřevin.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozlišuje mikroskopickou stavbu dřeva (buňky v podobě letokruhů ve třech vrstvách a ve třech směrech - rovnoběžném - axiálním, radiálním a kolmém - tangenciálním směru)
- nalezne charakteristické znaky mikroskopické stavby dřevin viditelné okem a pod mikroskopem (tracheje, tracheidy, parenchymatické buňky, libriformní buňky)
- rozlišuje makroskopickou stavbu dřeva (základní řezy dřevem a základní znaky makroskopické stavby dřeva)
- nalezne charakteristické znaky makroskopické stavby dřevin viditelné okem a pod mikroskopem (barva, lesk, textura, vůně, tvrdost, suky)
- určuje druhy dřeva a jednotlivé dřeviny dle charakteristických znaků viditelných okem a pod mikroskopem
- popíše stavbu jehličnatých dřevin (vyznačující se jednodušší anatomickou strukturou dřeva)
- popíše stavbu listnatých dřevin (jádrové dřevo s obsahem velkého množství tříslovin)
- vypracuje samostatnou práci (provede porovnání a určení jednotlivých vzorků dřev, porovná výsledky pozorování)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Mikroskopická stavba dřeva
- buňky v podobě letokruhů ve třech vrstvách
- buňky ve třech směrech
- rovnoběžném
- axiálním
- kolmém - tangenciálním
- Makroskopická stavba dřeva
- základní řezy dřevem
- základní znaky makroskopické stavby dřeva
- Stavba dřevin
- stavba jehličnatých dřevin vyznačující se jednodušší anatomickou strukturou dřeva
- stavba listnatých dřevin - jádrové dřevo s obsahem velkého množství tříslovin
- Druhy dřeva a charakteristické znaky dřeva a jednotlivých dřevin viditelné okem a pod mikroskopem
- znaky mikroskopické stavby dřevin
- znaky makroskopické stavby dřevin
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
- odborný výklad s prezentací, diskuze
- určování předložených vzorků dřev (přiřazení znaků dřevinám)
- písemná práce
- hodnocené samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (porovnání a určení jednotlivých vzorků dřev, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše mikroskopickou stavbu dřeva
- seznámí se a následně popíše makroskopickou stavbu dřeva
- vyjmenuje druhy dřeva s jejich charakteristickými znaky
- charakterizuje a popíše stavbu jehličnatých dřevin
- charakterizuje a popíše stavbu listnatých dřevin
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- praktické prověření na vzorcích - určení předložených vzorků dřev:
- rozpoznání charakteristických znaků viditelných okem a pod mikroskopem
- určení vzorků dřev
Samostatná práce žáků:
Ověřované okruhy:
- mikroskopická stavba dřeva
- makroskopická stavba dřeva
- stavba jehličnatých a listnatých dřevin
- druhy dřeva a dřevin
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
ŠLEZINGEROVÁ, Jarmila. Stavba dřeva. ISBN: 80-7157-137-7
KŘUPALOVÁ, Zdeňka. Nauka o materiálech. ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Mikroskop zvětšení 400x, vzorky dřev
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.