VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Dřeviny
Kód modulu
82-m-3/AA22
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 36-64-H/01 Tesař
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti tuzemských dřevin. Žák se seznámí s určováním jednotlivých dřevin podle vnějších znaků a je schopen vysvětlit nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin.
Po absolvování modulu žák popíše charakteristické znaky jednotlivých dřevin a zařadí dřeviny podle jejich fyziologie.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- určuje jednotlivé dřeviny dle vnějších znaků (taxonomické rozdělení dřevin, fyziologie dřevin):
-
barvu dřeva
-
barevné odlišení vnější částí od vnitřní (běl, jádro)
-
barevné rozlišení jarního a letního přírůstku
-
přechod jarního přírůstku v letní
-
pryskyřičné kanálky.
-
kresbu dřeva.
-
dřeňové paprsky
-
uspořádání pórů
- vysvětlí nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště:
- obecná charakteristika stanoviště
- prostorové poměry stanoviště pro výsadbu
- výběr taxonu pro výsadbu dle podmínek stanoviště
- výběr taxonu pro výsadbu ve volné krajině
- vypracuje a prezentuje vlastní samostatnou práci (herbářové listy)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Určení dřevin dle vnějších znaků
- taxonomické rozdělení dřevin
- fyziologie dřevin
- charakteristické znaky jednotlivých dřevin
- Nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště
- obecná charakteristika stanoviště
- prostorové poměry stanoviště pro výsadbu
- výběr taxonu pro výsadbu dle podmínek stanoviště
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
- orientace žáků v učivu (řízený rozhovor, diskuze)
Metody názorně demonstrační:
- určování vzorků dřevin včetně zimních větví, plodů
- samostatná práce (herbářové listy)
Specifikace vlastních herbářových listů:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (faktická správnost tvorby a popisu herbářových listů)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy dřevin dle vnějších znaků
- popíše a vysvětlí nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště a ve volné krajině
- vytvoří vlastní herbářové listy
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná a ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastních herbářových listů
Ověřované okruhy:
- druhy dřevin dle vnějších znaků
- nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště
- tvorba herbářových listů
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů - znalost charakteristických znaků dřevin, určení vzorků dřevin
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce - herbářovách listů včetně grafické úpravy
- neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení samostatné práce - herbářovách listů s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
HEJNÝ, Slavomil, Květena české republiky 1, ISBN: 80-200-0643-5
HEJNÝ, Slavomil, Květena české republiky 2, ISBN: 80-200-1089-0
HEJNÝ, Slavomil, Květena české republiky 3, ISBN: 80-200-1090-4
SLAVÍK, Bohumil, Květena české republiky 4, ISBN: 80-200-0384-3
SLAVÍK, Bohumil, Květena české republiky 5, ISBN: 80-200-0590-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.