Detail modulu Dřeviny

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Dřeviny

Kód modulu

82-m-3/AA22

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 33-56-H/01 Truhlář
  • 36-64-H/01 Tesař
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti tuzemských dřevin. Žák se seznámí s určováním jednotlivých dřevin podle vnějších znaků a je schopen vysvětlit nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin.

Po absolvování modulu žák popíše charakteristické znaky jednotlivých dřevin a zařadí dřeviny podle jejich fyziologie.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • určuje jednotlivé dřeviny dle vnějších znaků (taxonomické rozdělení dřevin, fyziologie dřevin):
    • barvu dřeva

    • barevné odlišení vnější částí od vnitřní (běl, jádro)

    • barevné rozlišení jarního a letního přírůstku

    • přechod jarního přírůstku v letní

    • pryskyřičné kanálky.

    • kresbu dřeva.

    • dřeňové paprsky

    • uspořádání pórů

  • vysvětlí nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště:
    • obecná charakteristika stanoviště
    • prostorové poměry stanoviště pro výsadbu
    • výběr taxonu pro výsadbu dle podmínek stanoviště
    • výběr taxonu pro výsadbu ve volné krajině
  • vypracuje a prezentuje vlastní samostatnou práci (herbářové listy)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  1. Určení dřevin dle vnějších znaků
  • taxonomické rozdělení dřevin
  • fyziologie dřevin
  • charakteristické znaky jednotlivých dřevin
  1. Nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště
  • obecná charakteristika stanoviště
  • prostorové poměry stanoviště pro výsadbu
  • výběr taxonu pro výsadbu dle podmínek stanoviště

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací
  • orientace žáků v učivu (řízený rozhovor, diskuze)

Metody názorně demonstrační:

  • určování vzorků dřevin včetně zimních větví, plodů
  • samostatná práce (herbářové listy)

Specifikace vlastních herbářových listů:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (faktická správnost tvorby a popisu herbářových listů)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až 10 stran včetně příloh

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy dřevin dle vnějších znaků
  • popíše a vysvětlí nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště a ve volné krajině
  • vytvoří vlastní herbářové listy
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná a ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Samostatná práce žáků:

  • zpracování vlastních herbářových listů

Ověřované okruhy:

  • druhy dřevin dle vnějších znaků
  • nároky pro výsadbu jednotlivých dřevin na konkrétní stanoviště
  • tvorba herbářových listů

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
    • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů -  znalost charakteristických znaků dřevin, určení vzorků dřevin
    • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení samostatné práce - herbářovách listů včetně grafické úpravy
  • neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
    • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
    • písemná forma zkoušení: neúplné řešení samostatné práce - herbářovách listů s většími závadami

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

HEJNÝ, Slavomil, Květena české republiky 1, ISBN: 80-200-0643-5

HEJNÝ, Slavomil, Květena české republiky 2, ISBN: 80-200-1089-0

HEJNÝ, Slavomil, Květena české republiky 3, ISBN: 80-200-1090-4

SLAVÍK, Bohumil, Květena české republiky 4, ISBN: 80-200-0384-3

SLAVÍK, Bohumil, Květena české republiky 5, ISBN: 80-200-0590-0

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Stránský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné