Detail modulu Ohýbání dřeva

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Ohýbání dřeva

Kód modulu

82-m-3/AA21

Typ vzdělání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

Komplexní úloha

Ohýbání dřeva

Obor / obory vzdělání - poznámky

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 33-56-H/01 Truhlář
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

24

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení teoretické a praktické dovednosti ohýbání dřeva.  Žák se seznámí s teoretickými a praktickými dovednostmi ohýbání dřeva. Žák ovládá strojní zařízení umožňující ohýbání dřeva.

Po absolvování modulu žák teoreticky a prakticky ohýbá dřevo.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • popíše zásady nutné k získání dovednosti ohýbání dřeva
    • teoretické zásady ohýbání dřeva
    • praktické zásady ohýbání dřeva
  • posoudí kvalitu vstupního materiálu pro ohýbání dřeva
  • popíše plastifikaci dřeva a charakterizuje plastifikační zařízení
  • popíše vady vzniklé při ohýbání dřeva
  • vysvětlí fixaci, sušení a klimatizace ohybů
  • vybere vhodné strojní zařízení pro ohýbání dřeva
  • provádí ohýbání dřeva
  • vypracuje a prezentuje samostatnou práci (praktické prověření ohýbání dřeva dle platných technologických postupů)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • vhodnost materiálu k ohýbání
  • vady vzniklé při ohýbání dřeva
  • ohýbání dřeva, fixace, sušení a klimatizace ohybů
  • strojní zařízení pro ohýbání dřeva
  • plastifikace dřeva a plastifikační zařízení
  • technologické postupy ohýbání dřeva
  • bezpečnost práce při ohýbání dřeva
  • provedení základních ohybů dřeva

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Metody názorně demonstrační:

  • teorie ohýbání dřeva
  • dovolené vady nábytkových hranolků
  • strojní zařízení na ohýbání dřeva
  • pracovní operace spojené s ohýbáním dřeva
  • bezpečnost práce při ohýbání dřeva

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (praktické prověření ohýbání dřeva dle platných technologických postupů)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše teoretické a praktické zásady ohýbání dřeva
  • popíše technologické postupy ohýbání dřeva
  • učí se používat vhodné strojní zařízení pro ohýbání dřeva
  • popíše vady vzniklé při ohýbání dřeva
  • popíše plastifikaci dřeva a plastifikační zařízení
  • používá zásady bezpečnosti práce při ohýbání dřeva

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Praktické zkoušení

  • praktické prověření znalosti jednotlivých technologických postupů ohýbání dřeva

Samostatná práce žáků:

  • zpracování samostatné práce
  • praktické provedení ohybu dřeva

V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti.

Ověřované okruhy:

  • zásady ohýbání dřeva
  • posouzení kvality vstupního materiálu pro ohýbání dřeva
  • vady vzniklé při ohýbání dřeva
  • technologické postupy ohýbání dřeva
  • praktické provedení ohýbání dřeva

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
  • 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
  • 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
  • 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
  • hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5

Poznámky

Klíčová aktivita

RVP - Odborné vzdělávání (návaznost na RVP)

Pracovní skupina

PS4 - Pracovní skupina 4

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné