VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Ohýbání dřeva
Kód modulu
82-m-3/AA21
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Komplexní úloha
Ohýbání dřeva
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení teoretické a praktické dovednosti ohýbání dřeva. Žák se seznámí s teoretickými a praktickými dovednostmi ohýbání dřeva. Žák ovládá strojní zařízení umožňující ohýbání dřeva.
Po absolvování modulu žák teoreticky a prakticky ohýbá dřevo.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše zásady nutné k získání dovednosti ohýbání dřeva
- teoretické zásady ohýbání dřeva
- praktické zásady ohýbání dřeva
- posoudí kvalitu vstupního materiálu pro ohýbání dřeva
- popíše plastifikaci dřeva a charakterizuje plastifikační zařízení
- popíše vady vzniklé při ohýbání dřeva
- vysvětlí fixaci, sušení a klimatizace ohybů
- vybere vhodné strojní zařízení pro ohýbání dřeva
- provádí ohýbání dřeva
- vypracuje a prezentuje samostatnou práci (praktické prověření ohýbání dřeva dle platných technologických postupů)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- vhodnost materiálu k ohýbání
- vady vzniklé při ohýbání dřeva
- ohýbání dřeva, fixace, sušení a klimatizace ohybů
- strojní zařízení pro ohýbání dřeva
- plastifikace dřeva a plastifikační zařízení
- technologické postupy ohýbání dřeva
- bezpečnost práce při ohýbání dřeva
- provedení základních ohybů dřeva
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- teorie ohýbání dřeva
- dovolené vady nábytkových hranolků
- strojní zařízení na ohýbání dřeva
- pracovní operace spojené s ohýbáním dřeva
- bezpečnost práce při ohýbání dřeva
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické prověření ohýbání dřeva dle platných technologických postupů)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše teoretické a praktické zásady ohýbání dřeva
- popíše technologické postupy ohýbání dřeva
- učí se používat vhodné strojní zařízení pro ohýbání dřeva
- popíše vady vzniklé při ohýbání dřeva
- popíše plastifikaci dřeva a plastifikační zařízení
- používá zásady bezpečnosti práce při ohýbání dřeva
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- praktické prověření znalosti jednotlivých technologických postupů ohýbání dřeva
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
- praktické provedení ohybu dřeva
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti.
Ověřované okruhy:
- zásady ohýbání dřeva
- posouzení kvality vstupního materiálu pro ohýbání dřeva
- vady vzniklé při ohýbání dřeva
- technologické postupy ohýbání dřeva
- praktické provedení ohýbání dřeva
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.