VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty
Kód modulu
82-m-3/AA19
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
- 36-64-H/01 Tesař
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti broušení a leštění materiálů, charakteristiku a druhy brousících a leštících prostředků. Žák je také schopen specifikovat a aplikovat nátěrové hmoty používané v dřevozpracujícím průmyslu.
Po absolvování modulu žák charakterizuje brusné prostředky, leštící prostředky, nátěrové hmoty a je schopen správně tyto prostředky aplikovat. Prakticky provede údržbu a renovaci dřevěných povrchů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozdělí brusné prostředky a uvede jejich použití
- posoudí vhodnost a aplikuje brusné prostředky na na dřevěný povrch
- určuje vhodné leštící prostředky a uvede jejich použití
- posoudí vhodnost a aplikuje leštící prostředky na dřevěný povrch
- rozdělí nátěrové hmoty a uvede jejich použití
- posoudí vhodnost a aplikuje nátěrové hmoty na na dřevěný povrch
- provede jednotlivé operace na vzorcích materiálu
- provede údržbu a renovaci dřevěných povrchů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Brusné prostředky - rozdělení a aplikace:
- druhy brusných prostředků ( brusné zrno)
- aplikace brusných prostředků
- Leštící prostředky - rozdělení a aplikace:
- leštící prostředky používané za sucha
- leštící prostředky používané za mokra
- aplikace leštících prostředků
- Nátěrové hmoty - rozdělení a aplikace:
- nátěrové hmoty přírodní
- nátěrové hmoty syntetické
- vhodnost a správná aplikace nátěrových hmot
- vysoušení a vytvrzování nátěrových hmot
- Praktické prověření znalostí jednotlivých operací na vzorcích materiálu
- údržba a renovace dřevěných povrchů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- charakteristiky používaných brusných prostředků
- aplikace brusných prostředků
- charakteristiky používaných leštících prostředků
- aplikace leštících prostředků
- charakteristiky používaných nátěrových hmot
- aplikace nátěrových hmot s použitím na vnitřní nebo venkovní použití
- praktické aplikace nátěrových hmot na dílce nebo výrobky
- prostředky a způsoby údržby povrchů a jejich renovace
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
- praktické předvedení znalosti jednotlivých operací na vzorcích materiálu
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů, aplikace nátěrových hmot na vzorový kus podle technologických postupů)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a charakterizuje broušení, leštění materiálů, druhy brousících a leštících prostředků a nátěrové hmoty používané v dřevozpracujícím průmyslu
- popíše aplikace jednotlivých druhů povrchových úprav (broušení, leštění materiálů a nátěrové hmoty)
- zvolí vhodný způsob aplikace jednotlivých druhů povrchových úprav (broušení, leštění materiálů a nátěrové hmoty)
- prakticky provede jednotlivé operace na vzorcích materiálu
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- praktické prověření jednotlivých operací na vzorcích materiálu
Samostatná práce žáků:
- zpracování seminární práce
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
- 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
- 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
- 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.