Detail modulu Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty

Kód modulu

82-m-3/AA19

Typ vzdělání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Brousící materiály, leštící prostředky a nátěrové hmoty

Obor / obory vzdělání - poznámky

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 33-56-H/01 Truhlář
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
  • 36-64-H/01 Tesař

Délka modulu (počet hodin)

12

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti broušení a leštění materiálů, charakteristiku a druhy brousících a leštících prostředků. Žák je také schopen specifikovat a aplikovat nátěrové hmoty používané v dřevozpracujícím průmyslu.

Po absolvování modulu žák charakterizuje brusné prostředky, leštící prostředky, nátěrové hmoty a je schopen správně tyto prostředky aplikovat. Prakticky provede údržbu a renovaci dřevěných povrchů.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozdělí brusné prostředky a uvede jejich použití
  • posoudí vhodnost a aplikuje brusné prostředky na na dřevěný povrch
  • určuje vhodné leštící prostředky a uvede jejich použití
  • posoudí vhodnost a aplikuje leštící prostředky na dřevěný povrch
  • rozdělí nátěrové hmoty a uvede jejich použití
  • posoudí vhodnost a aplikuje nátěrové hmoty na na dřevěný povrch
  • provede jednotlivé operace na vzorcích materiálu
  • provede údržbu a renovaci dřevěných povrchů

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Brusné prostředky - rozdělení a aplikace:
  • druhy brusných prostředků ( brusné zrno)
    • přírodní
    • syntetické
  • aplikace brusných prostředků
  1. Leštící prostředky - rozdělení a aplikace:
  • leštící prostředky používané za sucha
  • leštící prostředky používané za mokra
  • aplikace leštících prostředků
  1. Nátěrové hmoty - rozdělení a aplikace:
  • nátěrové hmoty přírodní
  • nátěrové hmoty syntetické
  • vhodnost a správná aplikace nátěrových hmot
  • vysoušení a vytvrzování nátěrových hmot
  1. Praktické prověření znalostí jednotlivých operací na vzorcích materiálu
  • údržba a renovace dřevěných povrchů

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Metody názorně demonstrační:

  • charakteristiky používaných brusných prostředků
  • aplikace brusných prostředků
  • charakteristiky používaných leštících prostředků
  • aplikace leštících prostředků
  • charakteristiky používaných nátěrových hmot
  • aplikace nátěrových hmot s použitím na vnitřní nebo venkovní použití
  • praktické aplikace nátěrových hmot na dílce nebo výrobky
  • prostředky a způsoby údržby povrchů a jejich renovace

Přímé vyučování:

  • orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
  • praktické předvedení znalosti jednotlivých operací na vzorcích materiálu
  • hodnocená samostatná práce 

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů, aplikace nátěrových hmot na vzorový kus podle technologických postupů)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a charakterizuje broušení, leštění materiálů, druhy brousících a leštících prostředků a nátěrové hmoty používané v dřevozpracujícím průmyslu
  • popíše aplikace jednotlivých druhů povrchových úprav (broušení, leštění materiálů a nátěrové hmoty)
  • zvolí vhodný způsob aplikace jednotlivých druhů povrchových úprav (broušení, leštění materiálů a nátěrové hmoty)
  • prakticky provede jednotlivé operace na vzorcích materiálu
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Praktické zkoušení

  • praktické prověření jednotlivých operací na vzorcích materiálu

Samostatná práce žáků:

  • zpracování seminární práce

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
  • 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
  • 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
  • 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce
  • hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení seminární práce

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5

Poznámky

Klíčová aktivita

RVP - Odborné vzdělávání (návaznost na RVP)

Pracovní skupina

PS4 - Pracovní skupina 4

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libor Novák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné