Detail modulu Scénaristika pro hraný film

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Scénaristika pro hraný film

Kód modulu

82-m-4/AB72

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Scénáristika pro hraný film

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
  • 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82-41-M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

 

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámení se scénaristikou hraného filmu, osvojením si znalostí v oblasti charakteristiky a kategorizace scénaristiky hraného filmu a získáním dovedností pro vlastní autorskou činnost v oblasti scénaristiky. Žák aplikuje získané vědomosti a dovednosti do vlastní tvorby za účelem vytvoření scénáře pro hraný film.

Po absolvování modulu žák získá vědomosti a dovednosti do vlastní tvorby za účelem vytvoření scénáře pro hraný film.

Očekávané výsledky učení

Žák

  • charakterizuje film - audiovizuální dílo
  • vysvětlí pojmy scénaristika, scénář a scénarista
  • kategorizuje jednotlivé kategorie filmové scénáristiky
    • popíše jejich charakter a význam v kontextu vzniku filmu
    • popíše úlohu scénaře u filmu 
  • charakterizuje typy scénářů
  • charakterizuje obsah scénáře
  • popíše zásady psaní scénáře
  • analyzuje a následně specifikuje rozdílné scénaristické postupy
  • aplikuje nabyté vědomosti do vlastní autorské činnosti 
  • napíše literární scénář krátkometrážního hraného filmu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Film - audiovizuální dílo
  • charakteristika a popis filmu
  • profese u filmu a jejich činnost
  1. Scénáristika
  • charakteristika scénáristiky 
  • kategorizace: divadelní, filmová, seriálová
  1. Filmová scénaristika
  • charakteristika scénaristiky (role scénáristy a scénáře)
  • úloha scénaře u filmu  a jeho základní atributy
    • přechod
    • obraz
    • scéna
    • jednání
    • stopáž filmu
  • typy scénáře a jeho forma, obsah, využití
    • autorský/převzatý scénář,
    • původní scénář/adaptace,
    • formální stránka scénáře
      • technický
      • literární
      • storyboard
      • bodový
  • obsah scénáře
    • dialogy - typy dialogů, zkratky, pravidla
    • akce - popis prostředí a situace,
    • postavy - popis, charakterní specifika)
  • zásady psaní scénáře
    • typ vyprávění
    •  osa vyprávění
    • stylizace textu
  1. Ukázky filmového scénáře
  • Vybraní autoři a komparace textového scénáře s konečnou podobou filmu či scény
  • ukázky původního / originálního scénáře, autorského / převzatého scénáře

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní - monologické:

  • odborný výklad s prezentací zaměřený na teoretické seznámení se scénáristikou hraného filmu

Metody slovní - dialogické:

  • dialog s žáky v průběhu prezentace
  • průběžná konzultace v průběhu vzniku závěrečné práce
  • diskuse při hodnocení záverečné práce

Metody názorně demonstrační:

  • ukázky možných přístupů k obsahu literárního scénáře
  • využití různých typů scénáře ve filmu

Přímé vyučování:

  • orientace žáka v učivu
  • prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
  • hodnocená samostatná práce - vlastní scénář

Specifikace samostatné práce:

  • vytvoření vlastního scénáře
  • scénář ke krátkometrážnímu snímku (stopáž snímku 5 - 10 minut) obsahuje:
    • literární scénář (popis děje, dialogy jednotlivých scén)
    • technický scénář (popis scény, vizuál postav, pohyb kamery)
  • minimální rozsah: 10 stran

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s pojmem film - audiovizuální dílo
  • charakterizuje scénáristiku
  • charakterizuje filmovou scénáristiku
  • vytvoří vlastní scénář

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník nebo 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie v rámci scénaristiky
  • kategorizace a charakteristika jednotlivých typů scénáře

Samostatná práce žáků:

  • zpracování vlastního literárního scénáře a prezentace scénáře
  •  scénář ke krátkometrážnímu snímku
  • ústní hodnocení jiného scénáře: každý žák si přečte a následně zhodnotí scénář jiného žáka v rámci diskuse

Ověřované okruhy:

  • film - audivizuální dílo
  • scénáristika
  • filmová scénaristika
  • ukázky filmového scénáře

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • prospěl: hodnotí se aktivita žáka v průběhu modulu (schopnost odpovídat na otázky pedagoga či reagovat na podněty) a hodnotí se samostatná práce žáka (vlastní scénář), jeho obsahová kvalita: originalita, nápaditost, plynutí děje, celková schopnost vytvářet naraci, technický popis, formální kvalita: provedení textu, gramatika, typ a vlastnosti jazyka
  • neprospěl: žák nebyl schopen odpovídat na otázky pedagoga či reagovat na podněty a nesplnil zadání samostatné práce

Závěrečná známka je tvořena z 20 % známkou za aktivitu v průběhu modulu a z 80% kvalitou závěrečné práce.
Závěrečné hodnocení vzniká průměrem těchto známek, popř. individuálním zhodnocením pedagoga.

Známkování:

  • 1 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na min. 90 %  - praktická forma zkoušení: originální, literárně kvalitní a gramaticky správné řešení samostatné práce 
  • 2 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na 80 % - praktická forma zkoušení: literárně kvalitní a gramaticky správné řešení samostatné práce 
  • 3 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na 65 % - praktická forma zkoušení: literárně kvalitní a gramaticky správné řešení samostatné práce s minimem chyb
  • 4 -  samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na 50 % - praktická forma zkoušení: literárně dostačující a gramaticky dostačující řešení samostatné práce 
  • hranice úspěšnosti zkoušky – neschopnost orientace v učivu (pod 50 %), neřešení úkolů, nesprávné řešení samostatné práce

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

FIELD, Syd: Jak napsat dobrý scénář: Praha (Rybka Publisher) 2007, ISBN: 978-80-87067-65-9

ARONSONOVÁ, Linda: Scénář pro 21. století: Praha (Akademie muzických umění) 2015, ISBN: 978-80-7331-314-2

DUTKA, Edgar: Scenáristika animovaného film: Praha (Akademie muzických umění) 2013, ISBN: 978-80-7331-252-7

DOČEKALOVÁ, Markéta: Tvůrčí psaní pro každého: Praha 2016,  ISBN: 978-80-247-1602-2

Poznámky

Na tento modul je následně vhodné navázat praktickým využitím scénáře, tzn. žáci na základě svých scénářů natočí film.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné