VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Scénaristika pro hraný film
Kód modulu
82-m-4/AB72
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Scénáristika pro hraný film
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámení se scénaristikou hraného filmu, osvojením si znalostí v oblasti charakteristiky a kategorizace scénaristiky hraného filmu a získáním dovedností pro vlastní autorskou činnost v oblasti scénaristiky. Žák aplikuje získané vědomosti a dovednosti do vlastní tvorby za účelem vytvoření scénáře pro hraný film.
Po absolvování modulu žák získá vědomosti a dovednosti do vlastní tvorby za účelem vytvoření scénáře pro hraný film.
Očekávané výsledky učení
Žák
- charakterizuje film - audiovizuální dílo
- vysvětlí pojmy scénaristika, scénář a scénarista
- kategorizuje jednotlivé kategorie filmové scénáristiky
- popíše jejich charakter a význam v kontextu vzniku filmu
- popíše úlohu scénaře u filmu
- charakterizuje typy scénářů
- charakterizuje obsah scénáře
- popíše zásady psaní scénáře
- analyzuje a následně specifikuje rozdílné scénaristické postupy
- aplikuje nabyté vědomosti do vlastní autorské činnosti
- napíše literární scénář krátkometrážního hraného filmu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Film - audiovizuální dílo
- charakteristika a popis filmu
- profese u filmu a jejich činnost
- Scénáristika
- charakteristika scénáristiky
- kategorizace: divadelní, filmová, seriálová
- Filmová scénaristika
- charakteristika scénaristiky (role scénáristy a scénáře)
- úloha scénaře u filmu a jeho základní atributy
- přechod
- obraz
- scéna
- jednání
- stopáž filmu
- typy scénáře a jeho forma, obsah, využití
- autorský/převzatý scénář,
- původní scénář/adaptace,
- formální stránka scénáře
- technický
- literární
- storyboard
- bodový
- obsah scénáře
- dialogy - typy dialogů, zkratky, pravidla
- akce - popis prostředí a situace,
- postavy - popis, charakterní specifika)
- zásady psaní scénáře
- typ vyprávění
- osa vyprávění
- stylizace textu
- Ukázky filmového scénáře
- Vybraní autoři a komparace textového scénáře s konečnou podobou filmu či scény
- ukázky původního / originálního scénáře, autorského / převzatého scénáře
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací zaměřený na teoretické seznámení se scénáristikou hraného filmu
Metody slovní - dialogické:
- dialog s žáky v průběhu prezentace
- průběžná konzultace v průběhu vzniku závěrečné práce
- diskuse při hodnocení záverečné práce
Metody názorně demonstrační:
- ukázky možných přístupů k obsahu literárního scénáře
- využití různých typů scénáře ve filmu
Přímé vyučování:
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocená samostatná práce - vlastní scénář
Specifikace samostatné práce:
- vytvoření vlastního scénáře
- scénář ke krátkometrážnímu snímku (stopáž snímku 5 - 10 minut) obsahuje:
- literární scénář (popis děje, dialogy jednotlivých scén)
- technický scénář (popis scény, vizuál postav, pohyb kamery)
- minimální rozsah: 10 stran
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s pojmem film - audiovizuální dílo
- charakterizuje scénáristiku
- charakterizuje filmovou scénáristiku
- vytvoří vlastní scénář
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník nebo 4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie v rámci scénaristiky
- kategorizace a charakteristika jednotlivých typů scénáře
Samostatná práce žáků:
- zpracování vlastního literárního scénáře a prezentace scénáře
- scénář ke krátkometrážnímu snímku
- ústní hodnocení jiného scénáře: každý žák si přečte a následně zhodnotí scénář jiného žáka v rámci diskuse
Ověřované okruhy:
- film - audivizuální dílo
- scénáristika
- filmová scénaristika
- ukázky filmového scénáře
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: hodnotí se aktivita žáka v průběhu modulu (schopnost odpovídat na otázky pedagoga či reagovat na podněty) a hodnotí se samostatná práce žáka (vlastní scénář), jeho obsahová kvalita: originalita, nápaditost, plynutí děje, celková schopnost vytvářet naraci, technický popis, formální kvalita: provedení textu, gramatika, typ a vlastnosti jazyka
- neprospěl: žák nebyl schopen odpovídat na otázky pedagoga či reagovat na podněty a nesplnil zadání samostatné práce
Závěrečná známka je tvořena z 20 % známkou za aktivitu v průběhu modulu a z 80% kvalitou závěrečné práce.
Závěrečné hodnocení vzniká průměrem těchto známek, popř. individuálním zhodnocením pedagoga.
Známkování:
- 1 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na min. 90 % - praktická forma zkoušení: originální, literárně kvalitní a gramaticky správné řešení samostatné práce
- 2 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na 80 % - praktická forma zkoušení: literárně kvalitní a gramaticky správné řešení samostatné práce
- 3 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na 65 % - praktická forma zkoušení: literárně kvalitní a gramaticky správné řešení samostatné práce s minimem chyb
- 4 - samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů na 50 % - praktická forma zkoušení: literárně dostačující a gramaticky dostačující řešení samostatné práce
- hranice úspěšnosti zkoušky – neschopnost orientace v učivu (pod 50 %), neřešení úkolů, nesprávné řešení samostatné práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
FIELD, Syd: Jak napsat dobrý scénář: Praha (Rybka Publisher) 2007, ISBN: 978-80-87067-65-9
ARONSONOVÁ, Linda: Scénář pro 21. století: Praha (Akademie muzických umění) 2015, ISBN: 978-80-7331-314-2
DUTKA, Edgar: Scenáristika animovaného film: Praha (Akademie muzických umění) 2013, ISBN: 978-80-7331-252-7
DOČEKALOVÁ, Markéta: Tvůrčí psaní pro každého: Praha 2016, ISBN: 978-80-247-1602-2
Poznámky
Na tento modul je následně vhodné navázat praktickým využitím scénáře, tzn. žáci na základě svých scénářů natočí film.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.