VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Řezání, hoblování, dlabání, krabicové a rámové spoje
Kód modulu
82-m-3/AA18
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Komplexní úloha
Řezání, hoblování, dlabání, krabicové a rámové spoje
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí řezání, hoblování, dlabání a znalost krabicových a rámových spojů. Žák získá praktické zkušenosti s ručním opracováním technikou řezání, hoblování, dlabání a získá znalosti v oblasti krabicových a rámových spojů.
Po absolvování modulu žák charakterizuje a vyjmenuje jednotlivé druhy nářadí a krabicových a rámových spojů. Žák zvládne samostatně řezat, hoblovat, dlabat a je schopen správně použít při své práci krabicové a rámové spoje.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a prakticky provede techniku řezání
- vyjmenuje a popíše druhy pil a jejich použití
- charakterizuje a prakticky provede techniku hoblování
- vyjmenuje a popíše druhy hoblíků a jejich použití
- charakterizuje a prakticky provede techniku dlabání
- vyjmenuje a popíše druhy dlát a jejich použití
- popíše druhy krabicových spojů a jejich postup výroby
- prakticky provede krabicový spoj
- popíše druhy rámových spojů a jejich postup výroby
- prakticky provede rámový spoj
- charakterizuje rozdíly mezi krabicovými a rámovými spoji
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Řezání
- charakteristika
- druhy pil a jejich části
- použití jednotlivých pil
- praktické provedené techniky řezání
- Hoblování
- charakteristika, části hoblíku
- druhy hoblíků
- použití jednotlivých hoblíků
- praktické provedené techniky hoblování
- Dlabání
- charakteristika, části dláta
- druhy dlát
- použití jednotlivých dlát
- praktické provedené techniky dlabání
- Krabicové spoje
- rozdělení krabicových spojů
- postup výroby zvoleného krabicového spoje
- praktické provedení krabicového spoje
- Rámové spoje
- rozdělení rámových spojů
- postup výroby zvoleného rámového spoje
- praktické provedení rámového spoje
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky jednotlivých operací, nářadí
- ukázky postupů výroby krabicových a rámových spojů
- přímá výuka s použitím vizuální techniky a videí
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktické prověření znalostí jednotlivých okruhů, výroba vzorového kusu s použitím jednotlivých způsobů opracování materiálů a postupů)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy ručního opracování technikou řezání, hoblování a dlabání
- popíše postupy jednotlivé druhy ručního opracování (řezání, hoblování a dlabání)
- prakticky provede techniky ručního opracování (řezání, hoblování a dlabání)
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy krabicových a rámových spojů
- popíše postupy výroby krabicových a rámových spojů
- prakticky provede techniky krabicových a rámových spojů
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- praktické prověření znalosti jednotlivých operací na vzorcích materiálu
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
Ověřované okruhy:
- druhy ručního opracování (řezání, hoblování, dlabání)
- postupy výroby a praktické provedení jednotlivých technik ručního opracování
- charakteristika a popis krabicových a rámových spojů
- postupy výroby a praktické provedení jednotlivých technik ručního opracování
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešenísamostatné práce
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Technologie, pro 1. ročník SOU oborů zpracování dřeva, Sobotáles, ISBN: 80-85920-74-3
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Božeková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.