Soustružení – upínání obrobků na soustruhu
23-m-3/AP68
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
21 - Hornictví a hornická geologie, hutnictví a slévárenství
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
26. 07. 2016
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-52-H/01 Nástrojař
23-56-H/01 Obráběč kovů
21-44-L/01 Technik modelových zařízení
21-53-H/01 Modelář
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-51-H/01 Elektrikář
12
30. 04. 2020
Nejsou požadovány.
Cílem je naučit žáka znalostem, jak správně upínat obrobky při jednotlivých způsobech soustružení, používat vhodné přípravky při upínání obrobků v závislosti na bezpečnost práce, jejich možnosti upínání obrobků na klasických konvenčních, ale i CNC strojích, aby byl schopen zvolit vhodný a bezpečný způsob upnutí obrobku pro jednotlivé technologické operace.
Žák:
1) popíše bezpečnost práce při upínání obrobků
2) popíše význam vhodného upnutí obrobku
3) popíše způsoby upínání obrobků a druhy upínačů na soustruzích
4) provede bezpečné upnutí obrobku na soustruhu
5) z výkresové dokumentace vyčte tvar obrobku a podle toho určí vhodný upínač a bezpečný způsob upnutí obrobku při obrábění
6) stanoví řezné podmínky na zvolený upínač
7) upne rotační i nerotační součásti
8) vyrovná upínač pomocí číselníkového úchylkoměru
23-022-H Soustružení kovových materiálů:
Soustružení – upínání obrobku na soustruh:
Upínače – dělení dle upínací síly:
Druhy upínačů:
1.–2. ročník
K 1.1. – dodržuje bezpečnost práce (10 b.)
K 1.2. – vybere podle typu obrobku vhodný upínač (20 b.)
K 2.1. – stanoví řezné podmínky (30 b.)
K 2.2. – vypracuje písemně technologický postup součásti (30 b.)
K 3.1. – použije správné upínací prvky pro daný obrobek (10 b.)
K 3.2. – seřídí upínač a upne bezpečně obrobek (20 b.)
K 4.1. – nastaví řezné podmínky na stroji (30 b.)
K 4.2. – umí upnout nerotační součásti (30 b.)
K 5.1. – umí upnout dlouhé obrobky (30 b.)
K5.2 – umí vyrovnat obrobek pomocí číselníkového úchylkoměru (20 b.)
Klasifikace každého dílčího výsledku známkou převodem z bodového hodnocení:
Způsob hodnocení:
Žák ústně odpoví na 2–3 otázky z oblasti BP, dle výkresové dokumentace zvolí vhodný upínač a upne obrobek. Vyjmenuje další upínače a popíše jejich použití. Předvede upnutí nerotační součásti a nastaví řezné podmínky. Popíše postup vyrovnání obrobku v upínači pomocí číselníkového úchylkoměru.
HAJNÍČEK, J., KOMÍŽ, S. Technologie strojního obrábění III pro SOU. SNTL, Praha: 1986.
JANŠ, B., RAFTL, K. Technologie II Soustružník kovů, SNTL, Praha: 1961.
DILLINGER, J. a kolektiv. Moderní strojírenství pro školu a praxi. EAN: 9788086706191 ISBN:80-86706-19-2 Nakladatel: Europa-Sobotáles cz. s.r.o. Rok vydání: 200712
HAVLÍČEK, Ing. Josef, Ing. J. BENEŠ, K. HAVRÁNEK. Dílenská praxe: pro I. ročník středních průmyslových škol strojnických. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1962. Učebnice odborných škol
Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.