Příprava pokrmů studené kuchyně KA5
65-m-3/AP61
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
11. 04. 2017
65-41-H/01 Kuchař-číšník
65-51-L/01 Gastronomie
32
30. 04. 2020
Znalost jednotlivých druhů surovin rostlinného i živočišného původu a jejich vlastností při zpracování za tepla i za studena.
Kvalifikační modul se věnuje tématům souvisejícím s hygienou a sanitací provozu, hygienou osobní a potravin, s úpravou surovin vhodných pro výrobu pokrmů studené kuchyně, výrobky studené kuchyně a jejich prezentací.
Žáci získají znalosti o vlastnostech potravin nebo surovin při přípravě výrobků studené kuchyně, jejich způsobu zpracování, efektivním využití různých částí surovin a potravin, zohlední moderní trendy v kombinaci se zdravou stravou při výrobě i prezentaci výrobků studené kuchyně a uchovávání jejich užitných a biologických vlastností. Žáci budou připraveni pro složení zkoušky z profesní kvalifikace 65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně. V rámci praktického vyučování se žáci učí, jak si práci na pracovišti co nejefektivněji zorganizovat – vytvářejí např. pracovní příkazy, učí se jak uspořádat pracoviště, jak pracovat ekonomicky a ekologicky, jak pracovat v týmu (rozdělení a plnění úkolů, kontrola apod.).
Žák:
65-002-H Příprava pokrmů studené kuchyně:
1. Charakteristika studené kuchyně a rautových výrobků
2. Technologie výroby aspiku a rosolu, pochoutkového másla, máslové pomazánky, pěny, majonézy, pomazánky, zálivky, koktajly, paštiky, galantiny, plněné ovoce, plněná zelenina, výrobky ze sýrů, výrobky z vajec, kanapky, chlebíčky, fingerfood, nářezové mísy
3. Charakteristika a rozdělení salátů
4. Rozdělení podle použitých surovin jednoduché a složité
5. Technologie výroby salátů z jatečných mas, z ryb a mořských plodů, z drůbeže, ze zvěřiny, z ovoce, ze zeleniny, z uzenin, z luštěnin, z těstovin, z vajec, kombinace
Učební činnost žáků probíhá ve třídě, odborné učebně nebo na pracovišti OV, forma výuky je frontální nebo skupinová. Výukovou metodou je výklad učitele doplněný prezentacemi na jednotlivá témata, práce s obrazem, statická a dynamická projekce, tzn. využití informačních a komunikačních technologií, předvádění a pozorování, nebo instruktáž.
K úspěšnému dosažení výsledků je doporučeno procvičování (kladení vhodných otázek), pravidelné opakování učiva formou ústního a písemného zkoušení nebo praktických ukázek.
Žák:
1. charakterizuje studenou kuchyni a vysvětlí její význam v gastronomii
2. objasní důležitost osobní (tělesná hygiena, vkusný vzhled, předpisové oblečení čisté a rezervní) i provozní hygieny (sanitační a asanační plán, druhy úklidu podle časového období, hubení škůdců), BOZP (druhy a příčiny úrazů, správné postupy při řešení úrazů, povinnosti zaměstnavatele a práva zaměstnance) a princip správného uchovávání používaných surovin a potravin, z důvodu minimalizování rizik alimentárních onemocnění a ekonomických ztrát
3. vyjmenuje jednotlivé skupiny výrobků studené kuchyně a charakterizuje jednotlivé výrobky ve skupinách, zná základní techniky výroby
4. orientuje se ve vhodném výběru a kombinacích surovin a potravin s ohledem na zdravou stravu a moderní trendy
5. zapojí estetiku do prezentace výrobků studené kuchyně
3. ročník Technologie, Odborný výcvik
Výsledky žáků jsou ověřovány ústním a písemným zkoušením.
Písemné zkoušení je realizováno formou testu s výběrem odpovědí a formou otevřených odpovědí.
Při využití písemného zkoušení formou otevřených otázek s tématy: výrobky studené kuchyně a rautové výrobky – aspik a rosol, pochoutková másla, pěny, fáše, majonézy, pomazánky, zálivky, dresinky, dipy, koktajly, paštiky, galantiny, výrobky ze sýrů, výrobky z vajec, kanapky, sendviče, chlebíčky, fingerfood, nářezové mísy
Saláty – jednoduché a složité, z jatečných mas, z ryb a mořských plodů, z drůbeže, ze zvěřiny, z ovoce, ze zeleniny, z uzenin, z luštěnin, z těstovin, z vajec.
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnoticího standardu profesní kvalifikace: Příprava pokrmů studené kuchyně
Žák splní kritéria, aby byl připraven pro složení zkoušky z profesní kvalifikace a pro pracovní uplatnění. Plnění jednotlivých kritérií je možné zaznamenávat do portfolia žáka.
Modul bude považován za splněný, pokud se výsledky žáků ověří 1x ústním a 2x písemným zkoušením. U ústního zkoušení jsou hodnoceny odborné znalosti a vědomosti, provázanost jednotlivých témat.
Při hodnocení testů je posuzována věcná správnost odpovědi.
Písemné testování dílčích schopností a dovedností po ukončení tematického celku. Průběžné ověřování ústní individuální prezentace žáků.
Metoda hodnocení je slovní a pětistupňové číselné hodnocení:
1 = výborný
2 = chvalitebný
3 = dobrý
4 = dostatečný
5 = nedostatečný
SEDLÁČKOVÁ, Hana, OTOUPAL, Pavel. Technologie přípravy pokrmů: učebnice pro střední odborná učiliště, učební obory kuchař-kuchařka, kuchař-číšník, číšník-servírka, a pro hotelové školy. 3., přeprac. vyd. Praha: Fortuna, 2004. ISBN: 80-7168-912-2.
Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.