VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Sestavení modelu výtahu včetně řízení pomocí PLC
Kód modulu
18-m-4/AP46
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Platnost standardu od
29. 04. 2013
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
64
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní předpoklady nejsou pevně stanoveny. Projekt je vhodný pro žáky druhých a vyšších ročníků (podle toho, od kdy se učí PLC).
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul řeší schopnost žáků porozumět zadání, vede k rozvoji komunikačních schopností při práci se zákazníkem (zadavatelem úkolu), samostatnosti, práci ve skupinách a získání informací z internetu. Dále podporuje kreativitu při návrhu řešení. Žák musí prokázat schopnost zvládnout technologii při výrobě – převážně ruční zámečnické práce.
Programovat PLC automat, ladit program a následně navrhnout a provést měření potřebných veličin.
V poslední části ho pak čeká provedení technické dokumentace výrobku i návodu k použití výrobku. Prezentování práce i propagace výrobku.
Výsledkem je návrh a realizace výrobku včetně volby použitých materiálů, strojů, nástrojů a zmapování postupu práce při realizaci.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Pracuje samostatně i v kolektivu při řešení
- Diskutuje o problému na odborné úrovni
- Vytvoří rešerši existujících řešení
- Hledá a navrhuje možná řešení
- Projednává návrh ze zákazníkem (zadavatelem)
- Postupnými kroky sestavuje daný výrobek
- Řeší jednotlivé technologické operace
- Zkoumá alternativy řešení
- Hledá nové metody práce
- Ověřuje funkčnost jednotlivých dílčích sestavení
- Vyrábí potřebné díly
- Sestavuje model
- Provede elektrické zapojení
- Provede měření funkce čidel
- Programuje PLC
- Ladí program PLC
- Navrhne rozsah dokumentace
- Provede vypracování dokumentace včetně obrazové části
- Navrhne prezentaci výrobku (reklama, obhajoba práce)
Kompetence ve vazbě na NSK
18-002-N Návrhář software:
- Algoritmizace úlohy
- Optimalizace výkonnosti software
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozpis učiva:
- Analýza zadání – porozumění zadání
- Rešerše existujících řešení – práce s internetem
- Návrh postupu řešení
- Použité komponenty – dostupnost, cena
- Použité materiály – dostupnost, cena
- Stanovení postupu práce
- Zhodnocení návrhu
- Obhajoba návrhu před zákazníkem
- Vypracování technologického postupu
- Provádění jednotlivých technologických operací
- Ověřování vhodnosti řešení a postupů
- Výroba 3D modelů potřebných součástek
- Výroba součástek na 3D tiskárně
- Programování PLC
- Ověření funkčnosti
- Příprava obrázků pro dokumentaci
- Provedení dokumentace
- Zpracování prezentace
- Zpracování propagačních materiálů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Činnosti žáků:
- Analýza zadání
- Rešerše stávajících řešení dostupných na internetu
- Komunikace se zadavatelem – upřesnění zadání
- Výběr vhodných komponent pro splnění úkolu
- Hodnocení komponent, rozsah parametrů, cena
- Návrh řešení – skici, popis, vizualizace
- Stanovení technologických operací
- Výroba 3D modelů a potřebných dílů
- Kontrola vybavení ruční dílny pro předpokládané operace
- Provádění technologických operací, měření, montáž
- Kontrola vhodnosti řešení – tuhost, pevnost, izolace
- Ověřování funkčnosti dílů
- Programování řídicího systému
- Ladění programu
- Celkové zhodnocení výrobku – stanovení alternativ
- Nasnímání a úprava obrázků
- Návrh obsahu dokumentace
- Vytvoření stručného popisu výrobku
- Vytvoření technického popisu výrobku
- Vytvoření jednoduché animace s předvedením principu vhodné pro web
- Vytvoření prezentace o projektu a závěrečné zprávy
Strategie učení:
- Učitel ponechá žákům volnost při řešení úkolu, sleduje ale jejich počínání
- Zasahuje pouze v případě, kdy žáci zjevně volí cestu, která nevede k úspěchu
- Zasahuje do řešení formou oponentury jednotlivých kroků
- Zasahuje do řešení formou pomoci při provádění technologických úkonů, se kterými žáci nemají zkušenosti, předvádí postup práce
- Vede žáky ke kritickému hodnocení a hledání alternativních řešení
- Provede diskusi o navržené metodě měření v podmínkách školy
- Překontroluje postupy měření a změřená data
- Doporučuje způsob provedení dokumentace o měření
- Provede diskusi o obsahu jednotlivých částí dokumentace
- Provádí oponenturu při tvorbě dokumentace
- Kontroluje úplnost dokumentace
Zařazení do učebního plánu, ročník
Je vhodné projekty řešit napříč ročníky. V závěru školního roku seznámit ostatní žáky školy s projektem formou vystoupení na studentské konferenci.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnotí se:
- aktivita
- inovativnost návrhu
- komunikační schopnosti
- schopnosti spolupráce a komunikace v rámci týmu
- vedení průběžné dokumentace
- stanovení technologických postupů
- provádění technologických operací
- schopnost kritického hodnocení prací
- ověřování úspěchu při tvorbě
- vedení průběžné dokumentace
- schopnost vyhodnocení správné funkčnosti
- přesnost a úplnost provedení dokumentace
- stanovení částí dokumentace
- úplnost, přehlednost a technická správnost dokumentace
- grafické řešení dokumentace
- srozumitelnost animace pro web
- odevzdání závěrečné zprávy o projektu
- odevzdávání průběžných zpráv
Kritéria hodnocení
Samostatná práce – výborně
Dopomoc učitele, drobné chyby – velmi dobře
Výrazné chyby, nutná pomoc učitele s postupem řešení – dobře
Zásadní dopomoc učitele, více zkažených polotovarů, častá bezradnost, lenost – dostatečně
Žák nezvládá ani za neustálé pomoci učitele – nedostatečně
Doporučená literatura
PLC automaty. Blaja Průmyslová automatizace [online]. [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: https://www.blaja.cz/plc-automaty/
Poznámky
Obsahové upřesnění
Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.