Detail modulu Aplikace pro geografické vyhledávání kontaktů na OS Android

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Aplikace pro geografické vyhledávání kontaktů na OS Android

Kód modulu

18-m-4/AP28

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

18 - Informatické obory

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Platnost standardu od

29. 10. 2013

Obory vzdělání - poznámky

18-20-M/01 Informační technologie

Délka modulu (počet hodin)

64

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Vstupní předpoklady nejsou pevně stanoveny. Projekt je vhodný pro žáky třetích a čtvrtých ročníků. U čtvrtých ročníků je třeba zkrátit časovou dotaci na projekt.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je založen na vývoji aplikace a předpokládá řešení v komplexním projektu.

Vede k podpoře kreativity, ke schopnosti pracovat v týmu a samostatně získávat informace. k rozvoji komunikačních schopností při práci se zákazníkem (zadavatelem úkolu). Žáci pracují také s grafickým editorem a ladí grafický design.

Výsledkem modulu je navržení a realizace projektu (vývoj aplikace), včetně zmapování postupu práce při realizaci, využití materiálů, strojů a nástrojů.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • analyzuje písemné zadání
  • formuluje upřesňující otázky k zadání
  • navrhuje zadavateli směr řešení
  • vytvoří testovací data
  • navrhne grafické rozhraní aplikace
  • programuje aplikaci
  • provádí debugování chyb aplikace
  • provádí grafický design aplikace
  • konzultuje průběžný výsledek se zadavatelem
  • provádí úpravy v programu podle požadavků zadavatele
  • provádí testování aplikace na testovacích datech
  • odstraňuje chyby ve funkci
  • konzultuje výsledek se zadavatelem
  • vylepšuje funkčnost podle zkušeností z testování
  • ladí grafický design aplikace
  • provádí testování na reálných datech
  • připravuje aplikaci na distribuci
  • vytvoří požadovanou dokumentaci k vytvořené aplikaci
  • připraví aplikaci k distribuci
  • vytvoří prezentaci o aplikaci a jejím vývoji
  • vytvoří reklamní spot k propagaci aplikace na www i v tiskovinách

Kompetence ve vazbě na NSK

18-003-M Programátor:

  • Analýza a algoritmizace praktických úloh
  • Tvorba uživatelského rozhraní
  • Ověření funkčnosti programu a testování optimálnosti algoritmu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Rozpis učiva:

  • formulace úkolu
  • návrh grafického designu
  • komunikativní dovednosti
  • programování aplikace
  • návrh grafického designu
  • konzultace se zadavatelem
  • průběžné vedení vývojové dokumentace
  • hledání chyb ve funkčnosti a ergonomii aplikace
  • schopnost navrhnout vylepšení funkčnosti
  • schopnost vylepšit ergonomii a grafický design
  • schopnost tvořit a spravovat různé verze aplikace
  • schopnost tvořit odbornou dokumentaci
  • schopnost vyrobit prezentaci
  • schopnost připravit propagaci aplikace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Činnosti žáků:

  • čtení a pochopení úkolu
  • rešerše stávajících řešení
  • formulace otázek a komunikace se zadavatelem
  • navrhování funkčnosti aplikace 
  • příprava testovacích dat
  • navrhování designu aplikace
  • programování aplikace 
  • odstraňování chyb při vývoji 
  • práce s grafickým editorem 
  • komunikace se zadavatelem 
  • vedení přehledné vývojové dokumentace
  • testování aplikace
  • hledání chyb a možností na vylepšení aplikace
  • komunikace se zadavatelem
  • programování oprav a vylepšení
  • úpravy grafického rozhraní aplikace
  • návrh obsahu dokumentace 
  • návrh licenční smlouvy EULA 
  • tvorba technické dokumentace 
  • tvorba prezentace
  • vytvoření distribučního balíčku
  • vytvoří prezentaci o projektu a závěrečnou zprávu

Strategie učení:

  • Učitel ponechá žákům volnost při řešení úkolu, sleduje ale jejich počínání.
  • Zasahuje pouze v případě, kdy žáci zjevně volí cestu, která nevede k úspěchu.
  • Zasahuje do řešení formou oponentury jednotlivých kroků.
  • Zasahuje do řešení formou pomoci při provádění některých programátorských obratů, se kterými žáci nemají zkušenosti, doporučí postup práce.
  • Vede žáky ke kritickému hodnocení a hledání alternativních řešení.
  • Vysvětluje nutnost vhodného ergonomického řešení grafiky u dotykových zařízení (levák, pravák).
  • Doporučuje způsob provedení dokumentace o měření.
  • Provede diskusi o obsahu jednotlivých částí dokumentace.
  • Provádí oponenturu při tvorbě dokumentace.
  • Kontroluje úplnost dokumentace.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Je vhodné projekty řešit napříč ročníky. V závěru školního roku seznámit ostatní žáky školy s projektem formou vystoupení na studentské konferenci.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Hodnotí se:

  • aktivita
  • inovativnost návrhu
  • komunikační schopnosti
  • schopnosti spolupráce a komunikace v rámci týmu
  • vedení průběžné dokumentace
  • schopnost vyhodnocení správné funkčnosti
  • schopnost komunikace se zákazníkem 
  • dovednost programování aplikace a odstraňování chyb – hodnotí učitel
  • dovednost práce s grafickým editorem – hodnotí učitel
  • přesnost a úplnost provedení dokumentace
  • dovednost hledání chyb a schopnost navrhnout opravu nebo vylepšení
  • úplnost, přehlednost a technická správnost dokumentace
  • grafické řešení dokumentace
  • stanovení částí dokumentace
  • srozumitelnost animace pro web
  • odevzdání závěrečné zprávy o projektu
  • odevzdávání průběžných zpráv

Kritéria hodnocení

Samostatná práce – výborně

Dopomoc učitele, drobné chyby – velmi dobře

Výraznější chyby v programu i grafickém rozhraní, nutná pomoc učitele s postupem řešení – dobře

Zásadní dopomoc učitele, častá nefunkčnost programu, nechuť k inovacím, častá bezradnost, lenost – dostatečně

Žák nezvládá ani za neustálé pomoci učitele – nedostatečně

Doporučená literatura

Spíše než knižní tituly se doporučuje sledovat internetové servery zaměřené na tato témata. Např.:

Seriál Programování pro Android v příkladech. Root.cz - informace nejen ze světa Linuxu [online]. Copyright © 1998 [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: https://www.root.cz/serialy/programovani-pro-android-v-prikladech/

Android – úvod do programování, díl 1. RoboDoupě - web nejen o robotice [online]. Copyright © 2020 [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: http://robodoupe.cz/2015/android-uvod-do-programovani-dil-1/

Lekce 1 - Android programování. itnetwork.cz - Ajťácká sociální síť a materiálová základna pro C#, Java, PHP, HTML, CSS, JavaScript a další. [online]. Copyright © 2020 [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: https://www.itnetwork.cz/java/android/tutorial-programovani-pro-android-v-jave-uvod

Dále se doporučuje sledovat edice vydavatelství, která se na téma počítačů zaměřují (Cpress, Grada aj.).

Poznámky

Obsahové upřesnění

Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné