VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Aplikace pro geografické vyhledávání kontaktů na OS Android
Kód modulu
18-m-4/AP28
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
18 - Informatické obory
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Platnost standardu od
29. 10. 2013
Obory vzdělání - poznámky
18-20-M/01 Informační technologie
Délka modulu (počet hodin)
64
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Vstupní předpoklady nejsou pevně stanoveny. Projekt je vhodný pro žáky třetích a čtvrtých ročníků. U čtvrtých ročníků je třeba zkrátit časovou dotaci na projekt.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je založen na vývoji aplikace a předpokládá řešení v komplexním projektu.
Vede k podpoře kreativity, ke schopnosti pracovat v týmu a samostatně získávat informace. k rozvoji komunikačních schopností při práci se zákazníkem (zadavatelem úkolu). Žáci pracují také s grafickým editorem a ladí grafický design.
Výsledkem modulu je navržení a realizace projektu (vývoj aplikace), včetně zmapování postupu práce při realizaci, využití materiálů, strojů a nástrojů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- analyzuje písemné zadání
- formuluje upřesňující otázky k zadání
- navrhuje zadavateli směr řešení
- vytvoří testovací data
- navrhne grafické rozhraní aplikace
- programuje aplikaci
- provádí debugování chyb aplikace
- provádí grafický design aplikace
- konzultuje průběžný výsledek se zadavatelem
- provádí úpravy v programu podle požadavků zadavatele
- provádí testování aplikace na testovacích datech
- odstraňuje chyby ve funkci
- konzultuje výsledek se zadavatelem
- vylepšuje funkčnost podle zkušeností z testování
- ladí grafický design aplikace
- provádí testování na reálných datech
- připravuje aplikaci na distribuci
- vytvoří požadovanou dokumentaci k vytvořené aplikaci
- připraví aplikaci k distribuci
- vytvoří prezentaci o aplikaci a jejím vývoji
- vytvoří reklamní spot k propagaci aplikace na www i v tiskovinách
Kompetence ve vazbě na NSK
18-003-M Programátor:
- Analýza a algoritmizace praktických úloh
- Tvorba uživatelského rozhraní
- Ověření funkčnosti programu a testování optimálnosti algoritmu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Rozpis učiva:
- formulace úkolu
- návrh grafického designu
- komunikativní dovednosti
- programování aplikace
- návrh grafického designu
- konzultace se zadavatelem
- průběžné vedení vývojové dokumentace
- hledání chyb ve funkčnosti a ergonomii aplikace
- schopnost navrhnout vylepšení funkčnosti
- schopnost vylepšit ergonomii a grafický design
- schopnost tvořit a spravovat různé verze aplikace
- schopnost tvořit odbornou dokumentaci
- schopnost vyrobit prezentaci
- schopnost připravit propagaci aplikace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Činnosti žáků:
- čtení a pochopení úkolu
- rešerše stávajících řešení
- formulace otázek a komunikace se zadavatelem
- navrhování funkčnosti aplikace
- příprava testovacích dat
- navrhování designu aplikace
- programování aplikace
- odstraňování chyb při vývoji
- práce s grafickým editorem
- komunikace se zadavatelem
- vedení přehledné vývojové dokumentace
- testování aplikace
- hledání chyb a možností na vylepšení aplikace
- komunikace se zadavatelem
- programování oprav a vylepšení
- úpravy grafického rozhraní aplikace
- návrh obsahu dokumentace
- návrh licenční smlouvy EULA
- tvorba technické dokumentace
- tvorba prezentace
- vytvoření distribučního balíčku
- vytvoří prezentaci o projektu a závěrečnou zprávu
Strategie učení:
- Učitel ponechá žákům volnost při řešení úkolu, sleduje ale jejich počínání.
- Zasahuje pouze v případě, kdy žáci zjevně volí cestu, která nevede k úspěchu.
- Zasahuje do řešení formou oponentury jednotlivých kroků.
- Zasahuje do řešení formou pomoci při provádění některých programátorských obratů, se kterými žáci nemají zkušenosti, doporučí postup práce.
- Vede žáky ke kritickému hodnocení a hledání alternativních řešení.
- Vysvětluje nutnost vhodného ergonomického řešení grafiky u dotykových zařízení (levák, pravák).
- Doporučuje způsob provedení dokumentace o měření.
- Provede diskusi o obsahu jednotlivých částí dokumentace.
- Provádí oponenturu při tvorbě dokumentace.
- Kontroluje úplnost dokumentace.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Je vhodné projekty řešit napříč ročníky. V závěru školního roku seznámit ostatní žáky školy s projektem formou vystoupení na studentské konferenci.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Hodnotí se:
- aktivita
- inovativnost návrhu
- komunikační schopnosti
- schopnosti spolupráce a komunikace v rámci týmu
- vedení průběžné dokumentace
- schopnost vyhodnocení správné funkčnosti
- schopnost komunikace se zákazníkem
- dovednost programování aplikace a odstraňování chyb – hodnotí učitel
- dovednost práce s grafickým editorem – hodnotí učitel
- přesnost a úplnost provedení dokumentace
- dovednost hledání chyb a schopnost navrhnout opravu nebo vylepšení
- úplnost, přehlednost a technická správnost dokumentace
- grafické řešení dokumentace
- stanovení částí dokumentace
- srozumitelnost animace pro web
- odevzdání závěrečné zprávy o projektu
- odevzdávání průběžných zpráv
Kritéria hodnocení
Samostatná práce – výborně
Dopomoc učitele, drobné chyby – velmi dobře
Výraznější chyby v programu i grafickém rozhraní, nutná pomoc učitele s postupem řešení – dobře
Zásadní dopomoc učitele, častá nefunkčnost programu, nechuť k inovacím, častá bezradnost, lenost – dostatečně
Žák nezvládá ani za neustálé pomoci učitele – nedostatečně
Doporučená literatura
Spíše než knižní tituly se doporučuje sledovat internetové servery zaměřené na tato témata. Např.:
Seriál Programování pro Android v příkladech. Root.cz - informace nejen ze světa Linuxu [online]. Copyright © 1998 [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: https://www.root.cz/serialy/programovani-pro-android-v-prikladech/
Android – úvod do programování, díl 1. RoboDoupě - web nejen o robotice [online]. Copyright © 2020 [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: http://robodoupe.cz/2015/android-uvod-do-programovani-dil-1/
Lekce 1 - Android programování. itnetwork.cz - Ajťácká sociální síť a materiálová základna pro C#, Java, PHP, HTML, CSS, JavaScript a další. [online]. Copyright © 2020 [cit. 19.01.2020]. Dostupné z: https://www.itnetwork.cz/java/android/tutorial-programovani-pro-android-v-jave-uvod
Dále se doporučuje sledovat edice vydavatelství, která se na téma počítačů zaměřují (Cpress, Grada aj.).
Poznámky
Obsahové upřesnění
Spol - Spolupráce škol se zaměstnavateli
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.