Detail modulu Legislativa ve stavebnictví

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Legislativa ve stavebnictví

Kód modulu

36-m-4/AP12

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Technik pro pozemní stavby (kód: 36-131-M)

Platnost standardu od

01. 12. 2015

Obory vzdělání - poznámky

36-47-M01 Stavebnictví

Délka modulu (počet hodin)

20

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Znalost základní typologie pozemních staveb

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je zaměřen na legislativu ve stavebnictví. Žák se seznámí se zásadními právními předpisy ve stavebnictví vč. práv a povinností stavebníka a projektanta. Po absolvování modulu bude žák schopen rozlišovat základní právní předpisy ve stavebnictví a jejich požadavky směrem ke zpracování projektové dokumentace. Žák se orientuje v problematice smluvních vztahů a vztahů k zaměstnancům.

Očekávané výsledky učení

Žák: 

  • popíše výkon vybraných činností ve výstavbě podle Autorizačního zákona a Stavebního zákona v platném znění a souvisejících zákonů;
  • uvede a popíše požadavky na vedení technické a provozní dokumentace;
  • provede záznam do stavebního deníku;
  • uvede zákonné požadavky na uzavírané smlouvy o dílo a vyřizování reklamací;
  • uvede zásady vedení zaměstnanců a způsoby jejich odměňování.

Kompetence ve vazbě na NSK

Technik pro pozemní stavby (36-131-M):

  • Orientace v právních předpisech pro výkon podnikatelské činnosti

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Legislativa ve stavebnictví

  • Legislativní předpisy ve stavebnictví (Stavební zákon, Autorizační zákon atd.)
  • Legislativní požadavky na projektovou dokumentaci stavby
  • Legislativní požadavky na vedení stavebního deníku
  • Práva a povinnosti stavebníka a projektanta při zpracování projektové dokumentace (objednávky, smlouvy o dílo, fakturace, reklamace atd.)
  • Zákoník práce

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Výuka probíhá v odborné učebně za využití názorných pomůcek a informačních a komunikačních technologií (PC, dataprojektor).

Ve výuce se doporučuje kombinovat uvedené metody výuky:

Metody slovní: 

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse),
  • metody práce s textem.

Metody organizace výuky: 

  • frontální výuka, 
  • skupinová výuka, 
  • individuální výuka.

Učební činnosti žáků: 

  • popisuje význam základních právních pojmů,
  • učí se vyhledávat v kodifikovaných právních normách,
  • pro osvojení učiva pracují žáci ve skupinách nebo individuálně, pravidelně si učivo opakují a uvědomují si souvislosti mezi jednotlivými obsahovými okruhy.

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné a ústní zkoušení

Ověřování dosažených výsledků je realizováno písemnou a ústní zkouškou. Hodnoceno je využívání odborné terminologie a věcná správnost odpovědí z oblasti legislativy ve stavebnictví. 

Ověřované okruhy: 

  • Legislativa ve stavebnictví vč. základů pracovního práva

Kritéria hodnocení

Pro splnění modulu je tolerance maximální absence do 20 %. 

V rámci teoretické výuky žák absolvuje písemné a/nebo ústní zkoušení.

Kritéria hodnocení:

Teoretické znalosti - písemné nebo ústní zkoušení:  

Stupeň 1 (výborný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy. Samostatně uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev je správný a přesný.

Stupeň 2 (chvalitebný): Žák ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy v podstatě uceleně. Samostatně nebo podle menších podnětů učitele uplatňuje osvojené dovednosti při řešení teoretických i praktických úkolů. Písemný i ústní projev mívá menší nedostatky ve správnosti a přesnosti.

Stupeň 3 (dobrý): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů nepodstatné mezery. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za pomoci učitele korigovat. V písemném a ústním projevu má nedostatky ve správnosti a přesnosti.

Stupeň 4 (dostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné mezery. Závažné chyby dovede žák s pomocí učitele opravit. V písemném a ústním projevu se objevují vážné nedostatky ve správnosti a přesnosti. Žák je nesamostatný a není tvořivý.

Stupeň 5 (nedostatečný): Žák má v osvojení požadavků, faktů, pojmů závažné a značné mezery. Neprojevuje samostatnost, vyskytují se časté nedostatky při řešení zadaných úkolů a nedovede své vědomosti a dovednosti uplatnit ani s podněty učitele. V písemném a ústním projevu má závažné nedostatky ve správnosti a přesnosti.

Doporučená literatura

HÁJEK, Václav a kol.: Pozemní stavitelství I.,  II., III. 

NEUFERT, Ernest: Navrhování staveb: Příručka pro stavebního odborníka, stavebníka, vyučujícího i studenta. Praha, 1995. 

Právní předpisy

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Projekt MOV. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné