VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Ochrana člověka za mimořádných událostí - E
Kód modulu
99-m-2/AP07
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
4
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii E a bude realizován jako odborně průřezový. Tento modul přispívá k aktivnímu přístupu žáků ke své odborné profesní kariéře a k zlepšení občanské gramotnosti. Žáci po absolvování tohoto modulu získají elementární znalosti informace o povinnostech podnikajících fyzických a právnických osob při vzniku mimořádné události. Současně dokáží v případě mimořádné události adekvátně reagovat, ochránit se a případně pomoci ostatním.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí hlavní zásady chování v případě vzniku mimořádné události
- nahlásí mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání a popíše právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
- zvládá správné postupy v případě zaznění varovného signálu „Všeobecná výstraha“
- Využije prostředků improvizované ochrany
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy)
- Zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání
- Varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě jeho zaznění
- Prostředky improvizované ochrany a jejich správné použití
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (vysvětlování, popis, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- názorně demonstrační metody (předvádění a pozorování)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aktivizující situační metody (řešení problémového případu)
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- navrhuje, jak čelit mimořádným událostem
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Žák:
- Vysvětlí hlavní zásady chování v případě vzniku mimořádné události
- pracuje s informacemi získanými od učitele
- na příkladech vysvětlí, jak se správně chovat při haváriích, antropogenních mimořádných událostech a událostech způsobených přírodními vlivy
- Nahlásí mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání a popíše právní dopady zneužití volání na tísňovou linku
- vyjmenuje a rozlišuje jednotlivé linky tísňového volání
- samostatně dokáže nahlásit mimořádnou událost na příslušnou linku tísňového volání
- Zvládá správné postupy v případě zaznění varovného signálu „Všeobecná výstraha“ a dokáže využít prostředků improvizované ochrany
- rozpozná varovný signál „Všeobecná výstraha“ a signály „Požární poplach“ a „Zkouška sirén“
- ve spolupráci s učitelem popíše správný postup chování občana v případě zaznění signálu „Všeobecná výstraha“
- Využije prostředků improvizované ochrany
- vysvětlí ve skupině žáků, co jsou to prostředky improvizované ochrany a dokáže je použít
- na příkladu dodržuje zásady evakuace, včetně zásad opuštění obydlí
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní zkoušení: znalosti a jejich aplikace se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy) - 2 otázky
- zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání - 2 otázky
- varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě zaznění a prostředky improvizované ochrany - 2 otázky
Kritéria hodnocení
Ústní zkoušení: žák získá maximálně 30 bodů, s ohledem na konkrétní témata:
- zásady chování v případě vzniku mimořádné události (při haváriích a antropogenních mimořádných událostech a mimořádných událostech způsobených přírodními vlivy) – maximálně 10 bodů
- zásady volání na tísňové linky včetně právních otázek týkajících se zneužití linky tísňového volání – maximálně 10 bodů
- varovný signál „Všeobecná výstraha“, správný postup v případě zaznění a využití prostředků improvizované ochrany – maximálně 10 bodů
Žák uspěl při dosažení alespoň 20 bodů. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
U ústního zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů.
Doporučená literatura
KOPECKÝ, Miroslav, Eleonóra TILCEROVÁ a Jaromír ŠIMAN. Ochrana člověka za mimořádných událostí. Olomouc: Univerzita Palackého, 2014. Studijní opora. ISBN 978-80-244-4094-1
Vaše cesty k bezpečí Portál krizového řízení HZS JmK [online]. Dostupné z: http://krizport.firebrno.cz/file/2633_1_1/
Chraň svůj svět, chraň svůj život - 11 výukových interaktivních kurzů věnujících se výuce v oblastech běžných rizik i rizik mimořádných událostí. Jednotlivé kurzy jsou k dispozici online. Projekt je součástí širokých aktivit neziskové organizace Záchranný kruh.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jaromír Šiman, Eleonóra Tilcerová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.