VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Požární ochrana H+L0
Kód modulu
99-m-3/AP06
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
99 - Průřezové
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- Pro všechny obory vzdělání
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením v kategorii dosaženého vzdělání H a L a bude realizován jako odborně průřezový. Žák získá základní vědomosti o problematice požární ochrany. Zejména pak získá stěžejní informace aplikovatelné jak v osobní životě, tak i pro výkon svého budoucího povolání. Samostatně bude schopen vyhodnotit situace rizikové z pohledu vzniku požáru a adekvátně na ně reagovat. V neposlední řádě žák získá základní informace z oblasti požární bezpečnosti staveb (evakuace, záchrana při hrozícím nebezpečí).
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
Žák:
- dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- charakterizuje základní podmínky hoření, rozpozná základní iniciační zdroje a cesty šíření požáru
- rozdělí základní hořlavé látky
- vyjmenuje a popíše rizikové prostory a objekty ve svém okolí
- popíše možnosti přerušení hoření a s tím spojená rizika
- popíše zásady bezpečné evakuace
- vysvětlí nejčastější příčiny vzniku požáru a z toho plynoucí zásady
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Zjednodušená teorie hoření
- Definici hořlavého souboru
- Podmínky hoření a výbuchu
- Formy hoření
- Typy výbuchů
- Iniciační zdroje
- Projevy požáru
- Základy sdílení tepla
- Základní dělení požárů
- Hořlavé látky a jejich základní vlastnosti
- Dělení hořlavin
- Základní vlastnosti hořlavin (PTCH)
- Možnosti vzniku požáru a výbuchu
- Definování prostorů s riziky vzniku požárů
- Problematika spalinové cesty (seznámení s vyhl. č. 34/2016 Sb.)
- Tepelné spojování materiálů (seznámení s vyhl. č. 87/2000 Sb.)
- Definování prostorů s riziky vzniku výbuchů
- Zajištění BOZP v prostorách s nebezpečím výbuchu (seznámení s NV č. 406/2004 Sb.)
- Definování rizikových činností
- Možnosti přerušení hoření (hasební práce)
- Hasební látky a jejich využití
- Rizika spojená s nesprávným použitím hasební látky
- Hasicí přístroje a jejich použití
- Postupy hašení požárů bez užití hasících prostředků
- Vybavení budovy z pohledu požární ochrany
- Únikové cesty
- Požárně bezpečnostní zařízení
- Vnitřní a vnější odběrná místa (zásobování požární vodou)
-
Zásady bezpečné evakuace při požárech a základní principy záchrany osob
- Evakuace svépomocí
- Zásady přežití v případě nemožné evakuace svépomocí
- Záchrana jednotkami HZS ČR
- Nejčastější příčiny vzniku požárů v ČR
- Seznámení s problematickými oblastmi lidské činnosti a nežádoucími vzorci jejich chování
- Seznámení se statistikou HZS ČR
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu učitele
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Dodržuje ustanovení týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
- při výkonu své práci dodržuje právní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci
- používá předepsané osobní ochranné pracovní pomůcky a ochranná zařízení
- Charakterizuje základní podmínky hoření, rozpozná základní iniciační zdroje a cesty šíření požáru
- ve spolupráci s učitelem charakterizuje trojúhelník hoření a popíše z něj plynoucí podmínky pro vznik a přerušení hoření
- samostatně nebo ve skupině žáků vysvětlí, které jevy mohou vést ke vzniku požáru
- popíše možnosti rozšiřování požáru jak v objektech, tak i na volném prostranství a vysvětlí faktory, které šíření ovlivňují
- ve spolupráci s učitelem objasní základní rizika a bezpečnostní zásady pro oblasti: spalinové cesty, tepelného spojování materiálů a BOZP v prostředí s nebezpečím výbuchu
- Rozdělí základní hořlavé látky
- ve spolupráci s učitelem rozdělí hořlavé látky podle skupenství
- ve skupině žáků odvodí kritéria nebezpečnosti hořlavých látek na základě jejich vlastností
- Vyjmenuje a popíše rizikové prostory a objekty ve svém okolí
- ve spolupráci s učitelem vyjmenuje a popíše základní typy prostorů a objektů s možnými riziky vzniku požárů
- diskutuje o možných rizicích ve skupině žáků
- Popíše možnosti přerušení hoření a s tím spojená rizika
- samostatně popíše nejběžnější hasební látky a uvede příklady jejich vhodného využití
- ve spolupráci s učitelem objasní možná rizika ve vazbě na nevhodné použití hasebních látek
- ve skupině žáků popíší nejčastěji používané typy hasicích přístrojů a uvedou způsoby jejich bezpečného použití
- ve skupině žáků dále uvedou, jaké jsou možnosti přerušení hoření bez použití specializovaných hasebních prostředků
- Popíše zásady bezpečné evakuace
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí princip evakuace svépomocí a zásady přežití v případě nemožné evakuace svépomocí
- ve skupině žáků diskutují nad postupy v případě nemožnosti evakuace a uvedou základní principy záchrany jednotkami HZS ČR
- Vysvětlí nejčastější příčiny vzniku požáru a z toho plynoucí zásady
- vyjmenuje nejčastější příčiny vzniku požáru v ČR
- ve spolupráci s učitelem vyjmenuje zákonitosti, které plynou z nejčastějších příčin vzniku požárů
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: znalosti se ověří formou otevřených otázek s tématy:
- zjednodušená teorie hoření – 1 otázka
- hořlavé látky a jejich základní vlastnosti – 1 otázka
- možnosti vzniku požáru a výbuchu – 1 otázka
- definování prostorů s největšími riziky vzniku požárů a výbuchů – 1 otázka
- možnosti přerušení hoření (hasební práce) – 1 otázka
- zásady bezpečné evakuace při požárech a základní principy záchrany osob – 1 otázka
- nejčastější příčiny vzniku požáru v ČR – 1 otázka
Praktické zkoušení: žák dostane k popisu 3 základní typy hasicích přístrojů (vodní, práškový, sněhový), ke každému z nich uvede alespoň 2 příklady jejich možného využití (co lze daným typem hasicího přístroje hasit).
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení: žák získá maximálně 14 bodů, uspěl při dosažení minimálně 4 bodů. Za každou správně zodpovězenou otázku žák získá 2 body. Učitel může uznat i část správně zodpovězené otázky.
Praktické zkoušení: žák uspěl při rozpoznání minimálně 2 typů včetně uvedení alespoň 2 příkladů jejich možného využití (co lze daným typem hasicího přístroje hasit).
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Doporučená literatura
Červená řada publikací vydaných v rámci SPBI , jedná se např. o Základy požární ochrany, ISBN 80-86634-76-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Jakub Škoda, Filip Nos. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.