Izolační materiály
36-m-2/AB50
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Izolační materiály
36-67-E/01 Zednické práce
36-51-E/01 Dlaždičské práce
36-55-E/01 Klempířské práce ve stavebnictví
36-59-E/01 Podlahářské práce
36-67-E/02 Stavební práce
36-67-H/01 Zedník
36-52-H/01 Instalatér
36-54-H/01 Kameník
36-56-H/01 Kominík
36-58-H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36-59-H/01 Podlahář
36-63-H/01 Štukatér
36-65-H/01 Vodař
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-67-H/02 Kamnář
36-44-L/51 Stavební provoz
12
30. 04. 2020
Žák
Modul se zaměřuje na soustavu izolačních materiálů týkajících se zamezení vnikání vlhkosti do objektu a eliminaci jejího destrukčního působení (hydroizolace), vnikání chladu do a únik tepla z objektu (tepelné izolace) a zamezení šíření hluku a zvuku v objektu, včetně jeho vnikání a působení z vnějšího prostředí (zvukové izolace).
Těmito znalostmi žáci získají odborné vědomosti z oblasti hydroizolačních, tepelně izolačních a zvukově izolačních materiálů, které budou moci využívat i po praktické stránce na odborném výcviku ve svém oboru.
Žák:
Základní rozdělení izolačních materiálů – hydroizolační, tepelně izolační, zvukově izolační
Druhy nepříznivých účinků na objekt – vlhkost a voda, ztráta tepla a pronikání chladu, hluk šířící se v objektu a vnikání hluku do objektu
Rozdělení izolačních materiálů podle složení – živičné nepropustné, lehké s póry, měkké
Základní funkce izolací – ochrana stavby před nepříznivými účinky vlhka a vody, tepla a zimy, hluku a zvuku
Vliv izolačních hmot na objekt při správném použití
BOZP při používání všech izolačních materiálů a jejich zpracování
Hydroizolace – hydroizolační materiály a hydroizolační prvky, druhy materiálů neživičného charakteru, živičného charakteru a rozdělení (asfalty, dehty), penetrační nátěry, laky – ochranný a reflexní, asfaltové pásy a technologický postup kladení, hydroizolační materiál na základové kce a jako střešní krytina, skladování materiálu, zásady a chyby při provádění plošné hydroizolace, hydroizolační fólie nové generace, hydroizolační nátěry, tmely a omítky, nářadí pro práci s hydroizolačním materiálem, časté chyby při provádění hydroizolace.
Tepelná izolace – rozdělení podle struktury (vláknité, pěnové, tvarované a sypké), druhy tepelných izolací, aplikace jednotlivých izolací v praxi, tepelný most a tepelná ztráta, minimální tloušťka tepelně izolačních materiálu při zateplování objektu, umístění tepelně izolačního materiálu v podkroví a stropní konstrukci, stříkaná tepelná izolace tvrdá a měkká, používané nářadí při práci s tepelnými izolacemi, chyby a následky při špatně provedené tepelné izolaci.
Zvuková izolace – vliv hluku na lidský organizmus, šíření hluku v objektu, druhy zvukových izolací, zvuková izolace stropu a stěny (kročejová neprůzvučnost), zamezení šíření hluku do sousední místnosti a bytu, zamezení šíření hluku z vnějšího prostředí do objektu, používané nářadí pro zpracování zvukové izolace.
Izolace proti radonu - základní druhy, technologický postup pokládky, chyby při provádění.
Žákům bude prezentována učební látka za pomocí učebnice, výkladu a projektoru ve spojení s internetovými stránkami výrobců jednotlivých izolačních hmot.
Během výuky je možné navštívit stavebniny, kde se prakticky seznámí s izolačními hmotami, jejich vlastnostmi a budou mít možnost nahlédnout do technických listů jednotlivých materiálů, seznámit se s nimi a tím budou mít možnost se s nimi naučit pracovat a využívat je při práci ve svém oboru.
Každý žák si vybere nějaký druh izolačního materiálu, sežene si k tomuto materiálu technický list a vybraní žáci svoji práci ostatním odprezentují. Tím si zopakují probranou látku, včetně seznámení se s používaným nářadím a BOZP při práci s jednotlivými materiály.
Taktéž je možné, dle možnosti, domluvit seminář nebo besedu se zástupci firem vyrábějící, popřípadě více pracující s jednotlivými izolačními materiály či domluvit exkurzi do výrobny některého z izolačních materiálů.
Doporučení k zařazení do UP pro 2. ročníky oborů vzdělání skupiny 36
Ústně – příprava některých izolačních materiálů z technických listů a odprezentování spolužákům, rozdělení jednotlivých izolací a jejich využití, strukturální rozdílnost jednotlivých izolačních materiálů
Písemně – technologický postup kladení tepelné izolace při zateplování objektu, aplikace hydroizolace na základové pasy včetně penetračního nátěru a umístění zvukové izolace do stropní konstrukce s nákresem
Jednotlivé technologické postupy lze procvičovat při praktické části výuky (odborného výcviku – praxi) podle toho, jaký druh práce je zrovna s žáky procvičován
Správná a výstižná formulace odpovědí u ústní zkoušky a schopnost práce s technickými listy výrobců – prezentace,
správné odpovědi technologického postupu a na dané otázky při hodnocení v písemné zkoušce
Hodnocení:
Katalogy a technické listy výrobců, Technologie pro 1. ročník, učebnice pro odborná učiliště, Parta 2001, ISBN 80-85989-76-X
Stavební technologie 1. pro SOU, učebního oboru zedník, Sobotáles 2005, ISBN: 978-80-86817-09-5
IZMA
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Vedra. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.