Obkladačské a kladečské práce
36-m-3/AB47
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
E (tříleté, EQF úroveň 3)
H (EQF úroveň 3)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Obkladačské a kladečské a práce
36-67-E/01 Zednické práce
36-51-E/01 Dlaždičské práce
36-57-E/01 Malířské a natěračské práce
36-59-E/01 Podlahářské práce
36-67-E/02 Stavební práce
36-67-H/01 Zedník
36-52-H/01 Instalatér
36-54-H/01 Kameník
36-56-H/01 Kominík
36-58-H/01 Montér vodovodů a kanalizací a obsluha vodárenských zařízení
36-59-H/01 Podlahář
36-63-H/01 Štukatér
36-65-H/01 Vodař
36-66-H/01 Montér suchých staveb
36-67-H/02 Kamnář
36-44-L/51 Stavební provoz
8
30. 04. 2020
Žák
Žákům budou prezentovány technologické postupy, které jsou potřebné pro provádění obkladačských a kladečských prací. Žáci získají odborné vědomosti z oblasti používaných materiálů a jejich vlastností. Proběhne ukázka nářadí a vybavení pro obkladačské a kladečské práce.
Tento modul by měl předcházet praktickému vyučování se stejnou tématikou a směřovat k přípravě na odborný výcvik.
Žák:
Popis vlastností obkladů a dlažeb
Nasákavost, mrazuvzdornost, otěruvzdornost, pevnost v ohybu, tvrdost, protiskluznost, chemické vlastnosti.
Rozdělení obkladů a dlažeb
Podle tvaru, podle velikosti, podle materiálu, podle povrchové úpravy, podle nasákavosti, podle odolnosti vůči poškození.
Připravenost podkladu.
Rovinnost, vyzrálost, zpevnění, penetrace, samonivelační stěrky, hydroizolace dilatace.
Nářadí a vybavení obkladače
Obkladačská lžíce, zubové hladítko, gumová stěrka, houba na spárování, obkladačské kleště, vykružovací vrták, řezačka obkladaček, elektrická pila, plastové křížky a klínky, křížový laser, ochranné pomůcky.
Technologické postupy
Příprava podkladu, příprava lepidla, práce s ložiskovou řezačkou, práce s elektrickou pilou, otvory v obkladech a dlažbě, rozměření obkladů, usazení zakládací latě, lepení obkladů a dlažeb tenkovrstvým lepidlem, spárování, aplikace silikonu, opravy poškozených obkladů a dlažeb.
Zásady a chyby při obkladačských pracích
BOZP, důležitost přípravy, čistota pracoviště, zpracovatelnost stavebních lepidel, dodržování teplot, kladení dlažby u podlahového vytápění.
Žákům budou prezentovány dílčí technologické postupy u obkladačských prací. Žáci si vyhledají pracovní postupy u jednotlivých výrobců. Seznámí se vlastnostmi materiálů a s obkladačským nářadím a vybavením. V rámci tématu proběhne školení zaměřené na nové trendy v obkládání. Prezentace řemeslně správných a nesprávných realizací obkladačských prací (v souvislosti s nesprávně vybraným materiálem pro obkládání i lepení).
Doporučení k zařazení do UP pro 3. ročníky oborů vzdělávání skupiny 36.
Ústně – popište technologický postup např. obkládání koupelny, spárování a aplikace silikonu, usazení rohové nebo ukončovací lišty, práce s ložiskovou řezačkou
Písemně - rozdělení obkladu a dlažeb, připravenost podkladu, nářadí obkladače
Správnost a výstižnost formulací odpovědí v ústní zkoušce a prokázání schopnosti práce s katalogy a technickými listy výrobců ve zkoušce písemné.
Hodnocení:
Stehno J.: Učebnice zedník 3. Ročník SŠSŘ, Brno, Temex 2015, ISBN 978-80-88105-26-8.
OKP
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Plaček. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.