VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Vady dřeva
Kód modulu
82-m-3/AA16
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Vady dřeva
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
- 36-64-H/01 Tesař
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti vad dřeva a posouzení kvality materiálů. Žák se seznámí se základními vadami dřeva a rozdělí vady dřeva.
Po absolvování modulu žák charakterizuje základní vady dřeva a posoudí kvalitu materiálu vzhledem k dalšímu využití.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje základní vady dřeva ( vzniklé během růstu, při těžbě, dopravě, skladování, při nesprávném zpracování, při výrobě, poškozením dřevokaznými houbami, hmyzem a cizopasnými rostlinami)
- posoudí kvalitu materiálu vzhledem k dalšímu využití
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Vady dřeva
- vzniklé během růstu
- při těžbě
- při dopravě
- při skladování
- při nesprávném zpracování
- při výrobě
- vzniklé poškozením dřevokaznými houbami
- poškození hmyzem a cizopasnými rostlinami
- Posouzení kvality materiálu vzhledem k dalšímu využití
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky vad dřeva a na vzorcích, žáci určí danou vadu dřeva
- charakterizuje a popíše zjištěnou vadu dřeva
- navrhne možnosti použití prověřovaného materiálu obsahující vadu
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (pozorování, laboratorní cvičení, výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- seznam literatury (název, autor, nakladatelství, místo, rok, stránky, ze kterých bylo čerpáno - podle zásad citace – na webu)
- 6 až 10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše základní vady dřeva ( vzniklé během růstu, při těžbě, dopravě, skladování, při nesprávném zpracování, při výrobě, poškozením dřevokaznými houbami, hmyzem a cizopasnými rostlinami)
- posoudí kvalitu materiálu vzhledem k dalšímu využití
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- praktické prověření na vzorcích
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- charakteristika, popis a druhy vad dřeva
- posouzení kvality materiálu vzhledem k dalšímu využití
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení samostatné práce
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KŘUPALOVÁ Zdeňka, Nauka o materiálech, pro 1. a 2. ročník SOU učebního oboru truhlář, Sobotáles, ISBN: 978-80-86817-25-5
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Božeková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.