Detail modulu Psychologie filmu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Psychologie filmu

Kód modulu

82-m-4/AB45

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Psychologie filmu

Obory vzdělání - poznámky

 

  • 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
  • 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82-41-M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

 

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí a seznámení s filmem jako médiem z pohledu psychologie. Žák se seznámí s definováním a rozborem filmové psychologie a jejích aspektů. Žák rozvine své analytické schopnosti v oblasti filmové psychologie.

Po absolvování modulu je žák schopen analyzovat  psychologické aspekty v oblasti filmu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje základní pojem psychologie
    • odvětví a typy psychologie
    • psychologii všedního dne
    • emoční citlivost a vnímání
  • popíše pojem psychologie filmu 
    • psychologické aspekty filmu 
    • záměrné autorské pracování s psychologií diváka
  • analyzuje psychologii filmu
    • kategorizuje a charakterizuje jednotlivé prvky psychologie filmu
    • analyzuje ve skupině vybrané filmové fragmenty a posoudí jejich rozdílné působení na spolužáky ve skupině
    •  analyzuje příklady odlišných přístupů vybraných filmových autorů k psychologii filmu
  • aplikuje a vyhodnotí získané poznatky v rámci závěrečné skupinové prezentace
  • využívá psychologii ve vlastním autorské filmové činnosti

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Psychologie
  •  základní představení pojmu psychologie
  •  odvětví a typy psychologie
  •  psychologie všedního dne
  •  percepce a reakce 
  • emoční citlivost a vnímání
  1. Psychologie filmu
  • psychologické aspekty filmu 
    • manipulace formou (audiovizuální dílo - obraz a zvuk)
    • manipulace obsahem  
  •  záměrné autorské pracování s psychologií diváka
    • žánrové
    • otevřené
    • skryté - podprahové
  •  příklady odlišných přístupů vybraných filmových autorů k psychologii filmu
    • např.: David Fincher, Lars Von Trier, Vít Klusák a Filip Remunda, Quentin Tarantino, Christopher Nolan
  • dopady filmu na psychiku diváka
    • v průběhu percepce
    • bezprostřední 
    • dlouhodobé
  1. Analýza psychologie filmu
  • způsoby vnímání a analyzování psychologie filmu
    •  pozorování diváka
    • pozorování filmu
  •   využití psychologie ve vlastní autorské filmové činnosti

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

 Metody slovní - monologické:

  • odborný výklad s prezentací obsahující
    • úvod do základů psychologie
    • popis a význam psychologie filmu
    • kategorizaci prvků psychologie filmu

Metody slovní - dialogické:

  • průběžný dialog s žáky v průběhu prezentace
  • záverečná diskuse při prezentaci skupin žáků

Metody názorně demonstrační:

  • ukázky rozdílných přístupů k psychologii filmu vybranými filmovými autory

Přímé vyučování:

  • skupinová práce žáka (analýza psychologie vybraného filmu)
  • orientace žáka v učivu
  • prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
  • hodnocení samostatné práce

Specifikace skupinového vyučování:

  • rozdělení do skupin (max. po 4 žácích) 
  • žáci ve skupině zhlédnou vybraný film, který následně analyzují z pohledu filmové psychologie
  • individuální analýzy vloží do závěrečné prezentace, kterou demonstrují rozdílné, či podobné vnímání psychologie vybraného filmu 

Specifikace samostatné práce:

  • skupinová prezentace na téma psychologie filmu vybraného filmu
  • prezentace obsahuje:
    • základní informativní profesní bio autora vybraného filmu
    • představení obsahu filmu a popis snímku z pohledu žánru
    • rozbor z pohledu psychologie filmu celé stopáže filmu
    • jednu vybranou scénu s detailní analýzou filmové psychologie
    • rozbor individuálních reakcí členů skupiny z pohledu filmové psychologie
  • technické parametry:
    • min. 15 slidů
    • výklad s prezentací min. 15 minut
    • rovnocenné zapojení všech členů skupiny
    • max. 4 žáci v jedné skupině
    • uvedení zdrojů na závěr prezentace

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně charakterizuje a kategorizuje psychologii filmu
  • učí se postupy a využívá získané poznatky ve vlastní percepci audiovizuálního díla a v následné analýze
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 3. ročník nebo 4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení 

  • psychologie filmu (popis a charakterizace)
  • kategorizace prvků psychologie filmu

Praktické zkoušení

  • vypracování samostatné práce žáků (rozbor vybraného filmového autora z pohledu psychologie filmu)
  • skupinová prezentace na téma psychologie filmu vybraného filmu

Ověřované okruhy:

  • pojem psychologie
  • psychologie filmu
  • analýza psychologie filmu
  • využití psychologie ve vlastním autorské filmové čnnosti

Kritéria hodnocení

prospěl - neprospěl. 

  • prospěl: 
    • aktivita v průběhu modulu, samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů  
    • úplné a správné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
  • neprospěl:
    • neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení
    • nesprávné řešení závěrečné práce v podobě prezentace 

Hodnotí se:

  • samostatná práce studenta
    • obsah - popis, charakteristika a kategorizace psychologie filmu analytická kvalita zpracovaného materiálu
    • analytická kvalita zpracovaného materiálu
    • skupinová spolupráce a koordinace
    • vlastní interpretace, forma - styl prezentace, vizuální a textová kvalita
  • celková aktivita, komunikace s pedagogem a spolužáky, zájem, plnění průběžných úkolů

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

NAKONEČNÝ,Milan: Úvod do psychologie, Praha (Academia) 2003, ISBN 80-200-0993-0

MONACO, James: Jak číst film: Svět filmu, médií a multimédií. Praha (Albatros ), 2006, ISBN 80-00-01410-6

NECHVÁTAL, František (1997): Filmová estetická výchova. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU. (diplomová práce)

RŮZNÍ AUTOŘI (2004): Duše a svět ve filmu. Revue Prostor. Praha

 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné