VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Psychologie filmu
Kód modulu
82-m-4/AB45
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Psychologie filmu
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
- 82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a seznámení s filmem jako médiem z pohledu psychologie. Žák se seznámí s definováním a rozborem filmové psychologie a jejích aspektů. Žák rozvine své analytické schopnosti v oblasti filmové psychologie.
Po absolvování modulu je žák schopen analyzovat psychologické aspekty v oblasti filmu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje základní pojem psychologie
- odvětví a typy psychologie
- psychologii všedního dne
- emoční citlivost a vnímání
- popíše pojem psychologie filmu
- psychologické aspekty filmu
- záměrné autorské pracování s psychologií diváka
- analyzuje psychologii filmu
- kategorizuje a charakterizuje jednotlivé prvky psychologie filmu
- analyzuje ve skupině vybrané filmové fragmenty a posoudí jejich rozdílné působení na spolužáky ve skupině
- analyzuje příklady odlišných přístupů vybraných filmových autorů k psychologii filmu
- aplikuje a vyhodnotí získané poznatky v rámci závěrečné skupinové prezentace
- využívá psychologii ve vlastním autorské filmové činnosti
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Psychologie
- základní představení pojmu psychologie
- odvětví a typy psychologie
- psychologie všedního dne
- percepce a reakce
- emoční citlivost a vnímání
- Psychologie filmu
- psychologické aspekty filmu
- manipulace formou (audiovizuální dílo - obraz a zvuk)
- manipulace obsahem
- záměrné autorské pracování s psychologií diváka
- žánrové
- otevřené
- skryté - podprahové
- příklady odlišných přístupů vybraných filmových autorů k psychologii filmu
- např.: David Fincher, Lars Von Trier, Vít Klusák a Filip Remunda, Quentin Tarantino, Christopher Nolan
- dopady filmu na psychiku diváka
- v průběhu percepce
- bezprostřední
- dlouhodobé
- Analýza psychologie filmu
- způsoby vnímání a analyzování psychologie filmu
- pozorování diváka
- pozorování filmu
- využití psychologie ve vlastní autorské filmové činnosti
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací obsahující
- úvod do základů psychologie
- popis a význam psychologie filmu
- kategorizaci prvků psychologie filmu
Metody slovní - dialogické:
- průběžný dialog s žáky v průběhu prezentace
- záverečná diskuse při prezentaci skupin žáků
Metody názorně demonstrační:
- ukázky rozdílných přístupů k psychologii filmu vybranými filmovými autory
Přímé vyučování:
- skupinová práce žáka (analýza psychologie vybraného filmu)
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocení samostatné práce
Specifikace skupinového vyučování:
- rozdělení do skupin (max. po 4 žácích)
- žáci ve skupině zhlédnou vybraný film, který následně analyzují z pohledu filmové psychologie
- individuální analýzy vloží do závěrečné prezentace, kterou demonstrují rozdílné, či podobné vnímání psychologie vybraného filmu
Specifikace samostatné práce:
- skupinová prezentace na téma psychologie filmu vybraného filmu
- prezentace obsahuje:
- základní informativní profesní bio autora vybraného filmu
- představení obsahu filmu a popis snímku z pohledu žánru
- rozbor z pohledu psychologie filmu celé stopáže filmu
- jednu vybranou scénu s detailní analýzou filmové psychologie
- rozbor individuálních reakcí členů skupiny z pohledu filmové psychologie
- technické parametry:
- min. 15 slidů
- výklad s prezentací min. 15 minut
- rovnocenné zapojení všech členů skupiny
- max. 4 žáci v jedné skupině
- uvedení zdrojů na závěr prezentace
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně charakterizuje a kategorizuje psychologii filmu
- učí se postupy a využívá získané poznatky ve vlastní percepci audiovizuálního díla a v následné analýze
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- psychologie filmu (popis a charakterizace)
- kategorizace prvků psychologie filmu
Praktické zkoušení
- vypracování samostatné práce žáků (rozbor vybraného filmového autora z pohledu psychologie filmu)
- skupinová prezentace na téma psychologie filmu vybraného filmu
Ověřované okruhy:
- pojem psychologie
- psychologie filmu
- analýza psychologie filmu
- využití psychologie ve vlastním autorské filmové čnnosti
Kritéria hodnocení
prospěl - neprospěl.
- prospěl:
- aktivita v průběhu modulu, samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- úplné a správné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
- neprospěl:
- neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení
- nesprávné řešení závěrečné práce v podobě prezentace
Hodnotí se:
- samostatná práce studenta
- obsah - popis, charakteristika a kategorizace psychologie filmu analytická kvalita zpracovaného materiálu
- analytická kvalita zpracovaného materiálu
- skupinová spolupráce a koordinace
- vlastní interpretace, forma - styl prezentace, vizuální a textová kvalita
- celková aktivita, komunikace s pedagogem a spolužáky, zájem, plnění průběžných úkolů
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
NAKONEČNÝ,Milan: Úvod do psychologie, Praha (Academia) 2003, ISBN 80-200-0993-0
MONACO, James: Jak číst film: Svět filmu, médií a multimédií. Praha (Albatros ), 2006, ISBN 80-00-01410-6
NECHVÁTAL, František (1997): Filmová estetická výchova. České Budějovice: Pedagogická fakulta JU. (diplomová práce)
RŮZNÍ AUTOŘI (2004): Duše a svět ve filmu. Revue Prostor. Praha
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.