Trojfázová soustava
26-m-4/AB43
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Trojfázové spotřebiče
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
16
30. 04. 2020
Modul stejnosměrný proud.
Modul střídavý proud.
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblastech vzniku trojfázového napětí, zapojení trojfázového spotřebiče do rozvodné soustavy, výpočtů výkonu střídavého trojfázového proudu, výpočtů příkonu střídavého trojfázového spotřebiče a vzniku točivého (posuvného) magnetického pole.
Žák:
- popíše vznik trojfázového napětí;
- popíše základní druhy zapojení trojfázové proudové soustavy a trojfázového spotřebiče;
- vypočítá všechny složky výkonu střídavého trojfázového proudu;
- vypočítá všechny složky příkonu střídavého trojfázového spotřebiče;
- vysvětlí vznik točivého (posuvného) magnetického pole.
Dle RVP - žák:
- vypočítá základní parametry trojfázového generátoru;
- řeší trojfázové obvody se základními druhy zapojení zátěže;
Vznik trojfázového napětí;
Druhy zapojení trojfázové proudové soustavy a trojfázového spotřebiče;
Práce a výkon trojfázové proudové soustavy;
Příkon a výkon trojfázového spotřebiče;
Točivé magnetické pole.
Strategie učení:
Učební činnosti:
2. ročník
Test teoretických znalostí z oblasti základních veličin vyskytujících se v oblasti trojfázové soustavy a vztahů mezi nimi (činný, jalový a zdánlivý výkon trojfázové proudové soustavy; činný, jalový a zdánlivý příkon trojfázového spotřebiče; výkon, ztráty a účinnost trojfázového spotřebiče).
Písemná práce ověřující praktické zvládnutí způsobů zapojení trojfázové proudové soustavy/trojfázového spotřebiče a řešení parametrů střídavých trojfázových spotřebičů (výpočet činného, jalového a zdánlivého příkonů, výkonu, ztrát nebo účinnosti, účiníku).
Prospěl na výborný:
Minimálně 90 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 90 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na chvalitebný:
Minimálně 80 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 75 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dobrý:
Minimálně 70 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 60 % správných řešení v písemné práci.
Prospěl na dostatečný:
Minimálně 60 % správných odpovědí v teoretickém testu; minimálně 45 % správných řešení v písemné práci.
Neprospěl:
Méně než 60 % správných odpovědí v teoretickém testu; méně než 45 % správných řešení v písemné práci.
Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin známkou z písemné práce a jednou třetinou známkou z teoretického testu.
BLAHOVEC, A.: Elektrotechnika II. 6. nezměněné vydání. Praha: Informatorium, 2016. ISBN 978-80-7333-044-6.
BLAHOVEC, A.: Elektrotechnika III: (příklady a úlohy). Šesté, nezměněné vydání. Praha: Informatorium, 2015. ISBN 978-80-7333-116-0.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Vavřiňák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.