VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Obrazová postprodukce
Kód modulu
82-m-4/AB37
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obrazová postprodukce
Videoklip
Obory vzdělání - poznámky
82-41-M/02 Užitá fotografie a média
82-41-M/03 Scénická a výstavní tvorba
82-41-M/04 Průmyslový design
82-41-M/05 Grafický design
82-41-M/11 Design interiéru
82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a seznámení s programy určenými k postprodukci audiovizuálního díla v rámci obrazu (především Adobe Premiere, Adobe After effects, Final Cut):
- v teoretické části je žák seznámen s pojmem postprodukce v oblasti audiovizuální tvorby a jejího významu pro finální dílo/video s důrazem na obrazovou postprodukci
- v praktické části je žák seznámen s programy určenými k postprodukci audiovizuálního díla a jeho obrazu a sám si v jejich rozhraní prakticky vyzkouší posprodukční zpracování audiovizuálního materiálu
Po absolvování modulu je žák schopen aplikovat získané dovednosti ve vlastní práce obrazové postprodukce a samostatně pracovat na zadaném úkolu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje pojem, význam a obsah obrazové postprodukce pro existenci audiovizuálního díla
- charakterizuje a definuje audiovizuální dílo
- aplikuje nabyté teoretické znalosti v oblasti obrazové postprodukce audiovizuálního díla k vlastní práci v oblastech:
- úpravu obrazu - jas, kontrast, barevnost, ostrost, hloubka obrazu
- filter
- speciální a vizuální efekty
- si vyzkouší posprodukční zpracování audiovizuálního materiálu
- kategorizuje a ve vlastní práci kombinuje jednotlivé aspekty obrazové postprodukce
- seznámí se s programy určenými k postprodukci audiovizuálního díla v rámci obrazu (především Adobe Premiere, Adobe After effects,Final Cut)
- podle zásad obrazové postprodukce využívá dostupné programy určené k postprodukci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- obrazová postprodukce
- charakteristika a význam obrazové postprodukce pro existenci audiovizuálního díla
- historie obrazové postprodukce
- úprava obrazu
- jas, kontrast
- barevnost, ostrost, hloubka obrazu, filter
- speciální a vizuální efekty
- animace
- titulky
- rotoscoping
- klíčování
- formát videa
- rozlišení
- počet snímku za vteřinu (frame per second,fps)
- formát obrazu
- typ vyexportovaného souboru (mp4, avi)
- audiovizulní dílo (co to je, z jakých částí se skládá, jak se dá definovat, jak vzniká)
- charakteristika a definice audiovizuálního díla
- skladba audiovizuálního díla
- střih
- švenk
- obrazová koláž
- typy kompozice kamery (zoom obrazu)
- audio složka (spolupráce obrazu a zvuku)
- vlastní práce v oblasti obrazové postprodukce audiovizuálního díla
- Programy určené k postprodukci
- Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro
- Zásady obrazové postprodukce
- kategorizace a kombinace jednotlivých aspektů obrazové postprodukce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací (popis a charekteristika audiovizuálního díla, představení aspektů obrazové postprodukce, úvod do postprodukčního programů - Adobe Premiere, Adobe After Effects)
-
ukázky možných přístupů k obrazové posprodukci v rámci různých audiovizuálních žánrů, či od různýcch autorů - režisérů
-
ukázky typů animací a jiných vizuálních efektů
Metody slovní - dialogické:
- dialog (konzultace v průběhu vzniku samostatné práce žáků)
- diskuze (v rámci ukázek možných přístupů k obrazové postprodukci, při závěrečném hodnocení samostatné práce)
Metody názorně demonstrační:
- ukázky možných přístupů k obrazové postprodukci v rámci různých audiovizuálních žánrů, či od různýcch autorů - režisérů
- ukázky typů animací a jiných vizuálních efektů
Přmé vyučování:
- samostatná práce žáka (postprodukční úprava videa) s konzultací
- orientace žáka v učivu
- prezentace vlastní práce před spolužáky ve třídě
- hodnocená samostatná práce
Individualizovaná forma vyučování:
- experimentování s vlastním rukopisem v oblasti obrazové postprodukce audiovizuálního dila (např. typy střihu, kompozice kamery, role audia, barva obrazu)
Specifikace samostatné práce:
- praktická část (znalost postprodukčního zpracování audiovizuálního materiálu)
- audiovizuální práce v rozsahu 5 - 10 minut (forma: videoklip, dokument, videoart, rozhovor, krátkometrážní film)
- obsahuje: vícero typů střihů, otitulkování, obrazové efekty, obrazová korekce
- kvalitní formát videa vhodný k promítání a přehrávání na velkoformátových plátnech, obrazovkách
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně charakterizuje a význam obrazové postprodukce pro existenci audiovizuálního díla
- definuje audiovizuální dílo a popíše jeho vznik
- učí se postupy a využívá získané poznatky ve vlastní tvorbě v oblasti obrazové postprodukce audiovizuálního díla
- používá programy určené k postprodukci
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v rozhraní programů určených k postprodukci audiovizuálního díla
- rozbor audiovizuálního díla z pohledu obrazové postprodukce
Samostatná práce žáků:
- postprodukční obrazové zpracování audiovizuálního materiálu
- forma (videoklip, dokument, videoart, rozhovor, reportáž, film)
- rozsah 5 - 10 min
Ověřované okruhy:
- charakteristika a význam obrazové postprodukce pro existenci audiovizuálního díla
- definice a vznik audiovizuálního díla
- vlastní tvorba v oblasti obrazové postprodukce audiovizuálního díla
- úprava obrazu
- střih
- speciální a vizuální efekty
- znalost a ovládání programů určených k postprodukci
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů - ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů - praktická forma zkoušení: úplné a správné řešení závěrečné práce včetně postprodukční úpravy
- neprospěl: neschopnost orientace v učivu, nesprávné řešení úkolů v ústní i praktické formě zkoušení, případně řešení úkolů za výpomoci pedagoga, nesprávné řešení závěrečné práce včetně postprodukční úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
BARAN, Ludvík: Audiovizuální prostředky (Praha SNTL 1978), Edition: Polytechnická knižnice Sv. 85
DUTKA, Edgar: Animovaný film - úvod do scénáristiky, minimum z historie české animace (Praha, Akademie múzických umění 2002), ISBN 80-85883-94-5.
ŠTOCHLOVÁ, Helena: Animovaný film (Praha: Odeon, 1985)
PLAŻEWSKI, Jerzy. Filmová řeč. 1. vydání. Praha: Orbis, 1967. 455 s. D-01*70050. 403-22-875
VALUŠIAK, Josef. Základy střihové skladby. 3., rozš. vyd. V Praze: FAMU, 2005, 143 s. ISBN 80- 733-1039-2
BORDWELL, David a Kristin THOMPSON. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2011, 639 s. ISBN 978-807-3312-176.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Bartoš. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.