VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pravoúhlé promítání
Kód modulu
82-m-3/AA15
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů
Komplexní úloha
Pravoúhlé promítání
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 33-56-H/01 Truhlář
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti pravoúhlého promítání. Žák se seznámí se způsoby zobrazování, druhy promítání a využívá znalost průmětů těles.
Po absolvování modulu žák zobrazuje jednoduchá a složitější tělesa.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- popíše způsoby zobrazování
- vyjmenuje druhy promítání
- používá druhy promítání
- používá průměty těles
- používá způsoby zobrazování
- zobrazuje jednoduchá a složitější tělesa
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva::
- Způsoby zobrazování
- plošné zobrazení - 2D
- názorné zobrazení - 3D – prostorové
- Druhy promítání
- rovnoběžné promítání
- kosoúhlé promítání
- středové promítání
- Průměty těles
- průměty hranatých těles
- průměty rotačních těles
- průměty složitějších těles
- Praktické cvičení zobrazování jednoduchých a složitějších těles
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky a charakteristika základních pojmů
- praktické zobrazení jednotlivých těles
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů tvorby výkresů podle zásad pravoúhlého promítání (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- praktická část (znalost konstruování podle zásad pravoúhlého promítání)
- technický výkres
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy promítání a způsoby zobrazování
- popíše a provede zobrazování jednoduchých a složitějších těles
- využívá poznatky pro tvorbu průmětů těles (hranatých, rotačních a složitějších)
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktické zkoušení
- vypracování samostatné práce žáků
Samostatná práce žáků:
- zpracování technického výkresu
V rámci výuky jsou ověřovány teoretické i praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- způsoby zobrazování
- druhy promítání
- průměty těles
- samostatná práce - technický výkres
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
- 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
- 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
- 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KÝHOSOVÁ Šárka, Odborné kreslení pro truhlářské práce, PARTA, 2005
ŠVERCL Josef, Technické kreslení a deskriptivní geometrie, Scientia, 2003
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Božeková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.