Detail modulu Pravoúhlé promítání

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Pravoúhlé promítání

Kód modulu

82-m-3/AA15

Typ vzdělání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko – praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění
33 - Zpracování dřeva a výroba hudebních nástrojů

Komplexní úloha

Pravoúhlé promítání

Vazba na PK v NSK

Ne

Obor / obory vzdělání

  • 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
  • 33-56-H/01 Truhlář
  • 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva

Délka modulu (počet hodin)

32

Platnost modulu od

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti pravoúhlého promítání. Žák se seznámí se způsoby zobrazování, druhy promítání a využívá znalost průmětů těles.

Po absolvování modulu žák zobrazuje jednoduchá a složitější tělesa.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • popíše způsoby zobrazování
  • vyjmenuje druhy promítání
  • používá druhy promítání
  • používá průměty těles
  • používá způsoby zobrazování
  • zobrazuje jednoduchá a složitější tělesa

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva::

  1. Způsoby zobrazování
  • plošné zobrazení - 2D
  • názorné zobrazení - 3D – prostorové
  1. Druhy promítání
  • rovnoběžné promítání
  • kosoúhlé promítání
  • středové promítání
  1. Průměty těles
  • průměty hranatých těles
  • průměty rotačních těles
  • průměty složitějších těles
  1. Praktické cvičení zobrazování jednoduchých a složitějších těles

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Metody názorně demonstrační:

  • ukázky a charakteristika základních pojmů
  • praktické zobrazení jednotlivých těles

Přímé vyučování:

  • orientace žáků v učivu, znalost postupů tvorby výkresů podle zásad pravoúhlého promítání (diskuze, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce 

Specifikace samostatné práce:

  • praktická část (znalost konstruování podle zásad pravoúhlého promítání)
  • technický výkres

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíše jednotlivé druhy promítání a způsoby zobrazování
  • popíše a provede zobrazování jednoduchých a složitějších těles
  • využívá poznatky pro tvorbu průmětů těles (hranatých, rotačních a složitějších)
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Praktické zkoušení

  • vypracování samostatné práce žáků

Samostatná práce žáků:

  • zpracování technického výkresu

V rámci výuky jsou ověřovány teoretické i praktické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • způsoby zobrazování
  • druhy promítání
  • průměty těles
  • samostatná práce  - technický výkres

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – 100 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
  • 2 – 87 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
  • 3 – 73 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
  • 4 – 58 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci
  • hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení výkresu podle zásad pravoúhlého promítání v praktické samostatné práci

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

KÝHOSOVÁ Šárka, Odborné kreslení pro truhlářské práce, PARTA, 2005

ŠVERCL Josef, Technické kreslení a deskriptivní geometrie, Scientia, 2003

Poznámky

Klíčová aktivita

KA3 - Odborné vzdělávání (návaznost na RVP)

Pracovní skupina

PS4 - Pracovní skupina 4

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Božeková.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné