Cíle státu ve smíšené ekonomice
78-m-4/AB36
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
M (EQF úroveň 4)
78 - Obecně odborná příprava
78-42/M02 Ekonomické lyceum
20
30. 04. 2020
Absolvování modulů Národní hospodářství, základy práva, ústavní a správní právo, Jak je na tom naše ekonomika.
Doporučeno předem také absolvovat moduly Hospodářské makroregiony, globalizace, EU.
Cílem modulu je zastřešit konkrétní ekonomické poznatky získané v předchozím studiu, seznámit se základními myšlenkami ekonomické teorie, ukázat, jak tyto myšlenky ovlivňují opatření státu a centrální banky, ukázat, jak opatření státu ovlivńují jeho ekonomiku a zdůvodnit, proč poskytovat pomoc sociálně slabším.
Po absolvování modulu bude absolvent schopen porozumět tomu, proč stát navrhuje legislativní změny a jak tyto změny ovlivní veřejné finance, sociální politiku a také jeho osobní život.
Žák:
- odliší cíle, které sleduje klasická ekonomie, keynesiánství a monetarismus, ukáže souvislost s hospodářskou politikou;
- vysvětlí cíle expanzivní a restriktivní politiky, ukáže, jak jsou v současnosti emitovány peníze;
- na příkladu vysvětlí cíle fiskální politiky;
- charakterizuje stav veřejných financí ČR a vybraných států;
- popíše sociální nerovnost a chudobu ve vyspělých demokraciích, uvede postupy, jimiž lze do jisté míry řešit sociální problémy; popíše, kam se může obrátit, když se dostane do složité sociální situace;
- vypočte nárok na vybranou sociální dávku (například za pomoci kalkulaček na internetu);
- posoudí na příkladu důsledky důchodové politiky;
Základní pojmy ekonomie.
Podstata myšlenek klasické a neoklasické ekonomie, keynesiánství a monetarismu (dílo A. Smithe., J. M. Keynese a M. Friedmana)
Tržní, centrální a smíšená ekonomika. Cíle státu ve smíšené ekonomice. Selhání trhu, selhání státu.
Vnitřní měnová politika, emise peněz.
Soustava veřejných rozpočtů, deficit a přebytek veřejných rozpočtů, veřejný dluh. Fiskální politika.
Sociální nerovnost a chudoba v současné společnosti.
Důchodová politika, systém sociálního zabezpečení, dávky sociálního zabezpečení.
- práce s webovými zdroji, statistickými údaji
- výklad
- krátké aplikační úlohy
- diskuse nad aktuálními otázkami ekonomického vývoje
- výukové aplikace (např. ECB)
4. ročník
- ústní zkoušení
- písemná práce
- průběžné ústní hodnocení skupinové práce
- zpracování souhrnné písemné práce nebo prezentace na vybrané téma, např. Vývoj veřejných financí, Aktuální sociální politika.
Minimálně absolvování písemné práce s hranicí úspěšnosti 50 % a maximální absence 20 %.
Klínský, Münch - Ekonomika nejen k maturitě (nakladatelství Eduko)
Klínský, Münch - Ekonomika pro maturitní obory středních škol 4 (nakladatelství Eduko)
Vzdělávací hry ECB https://www.ecb.europa.eu/ecb/educational/educational-games/html/index.cs.html
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petr Klínský. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.