Informační modelování – aspekty BIM, informační model, výměna informací z informačního modelu
36-m-4/AN24
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
36‐47‐M/01 Stavebnictví
36
30. 04. 2020
Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu je znalost modulu POZEMNÍ STAVITELSTVÍ a KONSTRUKČNÍ CVIČENÍ, dále pak znalosti získané v ostatních odborných blocích či modulech jako např. CAD SYSTÉMY – základy modelování (výuka grafického programu typu BIM pro využití v projektování staveb) a INFORMATICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ (informatické aspekty světa a využívání informatických prostředků).
Modul INFORMAČNÍ MODELOVÁNÍ – přinese žákům odborné znalosti a vědomosti o metodě BIM a jejím vývoji. Žák získá přehled o způsobech užití metody BIM a její aplikaci v praxi.
Žák si v modulu osvojí potřebné znalosti pro přípravu informačních modelů pomocí nástroje typu BIM.
Získané znalosti aplikuje při přípravě informačního modelu a stavební výkresové dokumentace z modelu odvozené.
Modul směřuje žáky uplatňovat znalostmi v ostatních odborných blocích.
Žák:
INFORMAČNÍ MODELOVÁNÍ
Využití a správa informací v digitální podobě
Předávání a sdílení při komunikaci a stavebních procesech (BIM)
Využití grafických programů typu BIM při projektování staveb
Práce s informačním modelem BIM a jeho užití
Užití informací z informačního modelu:
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně-demonstrační:
Procvičení, osvojení:
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech CAD systémy (předmětech s využitím grafických programů typu BIM) a Stavebním provozu, ideálně ve druhém ročníku a třetím ročníku. Ve třetím ročníku aplikovat práci s informacemi vycházející z informačního modelu a jejich využití v praxi.
Žáci budou průběžně hodnoceni na základě písemných testů (teoretická část) a datových výstupů vycházejících z informačního modelu dle zadání (výpisy grafických/negrafických informací, strukturovaný IFC formát dle zadaných požadavků apod.). Testy i datové výstupy budou samostatné pro každého žáka.
Písemné testy (teoretická část):
Datové výstupy (praktická část):
Stupeň 1 (výborný)
Žák pracuje s požadovanými datovými výstupy uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák pracuje s požadovanými datovými výstupy v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných datových výstupů a zákonitostí nepodstatné mezery.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných datových výstupů a zákonitostí závažné mezery.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si požadované datové výstupy a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
Metodika pro SPŠ stavební, BIM – základní pohled [online]. Agentura ČAS, říjen 2019
Koncepce zavádění metody BIM v České republice [online]. Ministerstvo průmyslu a obchodu, 09/2017. Dostupné z: https://www.koncepcebim.cz/65-koncepce-zavadeni-metody-bim-v-ceske-republice
Terminologický slovník [online]. Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) a Agentura ČAS. Dostupné z: https://www.nlfnorm.cz/terminologicky-slovnik
Vlastní datové/informační modely
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Pour. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.