Detail modulu Stavební výkresy – zásady kreslení půdorysů 1

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Stavební výkresy – zásady kreslení půdorysů 1

Kód modulu

36-m-4/AN23

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

ZAKRESLOVÁNÍ KONSTRUKCÍ A OBJEKTŮ V PŮDORYSU – MĚŘÍTKO VÝKRESŮ, TLOUŠŤKY ČAR

Profesní kvalifikace

Rozpočtář staveb (kód: 36-170-N)

Technik pro pozemní stavby (kód: 36-131-M)

Technik pro techniku prostředí staveb (kód: 36-134-M)

Platnost standardu od

11. 04. 2017

Obory vzdělání - poznámky

36-47-M/01 Stavebnictví

Délka modulu (počet hodin)

32

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu je znalost modulu NORMALIZACE a ZOBRAZOVÁNÍ, dále pak znalosti získané v ostatních odborných blocích či modulech.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Tento kvalifikační modul – STAVEBNÍ VÝKRESY – ZÁSADY KRESLENÍ PŮDORYSŮ –  přinese žákům odborné znalosti a vědomosti potřebné ke čtení a tvorbě technických výkresů, správné orientaci v projektové dokumentaci a následné práci s touto dokumentací  ve své odborné praxi. Modul Stavební výkresy směřuje žáky pracovat se svou představivostí, prostorovou orientací. V návaznosti na tento modul budou pracovat se znalostmi z ostatních odborných bloků či modulů.

Z profesních kvalifikací je modul navázán

  • Technik pro pozemní stavby 36-131-M
  • Rozpočtář staveb 36-170-N
  • Technik pro techniku prostředí staveb 36-134-M

Očekávané výsledky učení

  • orientuje se v základních pravidlech pro normalizaci projektování, vysvětlí základní pojmy
  • rozlišuje druhy výkresů ve stavební dokumentaci a ovládá jejich zpracování
  • používá v praxi jednotlivé konstrukce a prvky ze stavebního výkresu
  • orientuje se ve znázorňování odlišných materiálů s využitím šrafování – tj. grafického značení materiálu
  • rozlišuje dle vztahu ke konstrukci svislé nosné konstrukce – stěny, sloupy, pilíř a vodorovné nosné konstrukce – desky, trámy, průvlaky
  • zvládá nakreslit a poté i vysvětlit náčrt konstrukce s využitím získaných znalostí
  • orientuje se ve výkresu základových konstrukcí, dokáže rozlišit a popsat rozdíl mezi základovým pasem a patkou
  • rozumí a zvládne nakreslit a popsat komínové těleso v návaznosti na možný větrací systém
  • s využitím např. matematických znalostí zvládne stanovit velikosti daných prvků či konstrukcí, určit plochy a objemy materiálů
  • vyhledá na internetu potřebné technické informace
  • rozumí grafickému znázornění reálné situace a předmětů, dokáže je zpracovat do požadovaného měřítka za pomoci nástrojů jako je půdorys, řez, pohled a následně vysvětlit

Kompetence ve vazbě na NSK

Technik pro pozemní stavby 36-131-M

Rozpočtář staveb 36-170-N

Technik pro techniku prostředí staveb 36-134-M

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

STAVEBNÍ  VÝKRESY – PŮDORYSY

Zpracování a pochopení jednoduchých stavebních náčrtů

Zásady kreslení stavebních prvků a konstrukcí

Kótování stavebních výkresů dle měřítka a typu konstrukce

Pravidla pro kreslení půdorysů a řezů prvků a konstrukcí

1. Výplně otvorů

  • Kreslení oken, dveří, vrat
  • Půdorysy, sklopené průřezy, řezy

2. Kreslení svislých konstrukcí

  • Kreslení nosných stěn
  • Kreslení dělicích stěn
  • Kreslení stěn nedosahujících stropní konstrukce

3. Zakreslování obkladů

  • Značky a označování na výkresech
  • Kótování obkladů

4. Zakreslování základových konstrukcí

  • Kreslení základové spáry, půdorys základů, řez

5. Zakreslování schodišť – čtení půdorys a řez schodištěm

6. Zakreslování střech – krovy, ploché střechy

  • Konstrukce klasického krovu, hambalek
  • Plochá střecha – půdorys, řezy

DRUHY STAVEBNÍCH VÝKRESŮ V ZÁVISLOSTI NA MĚŘÍTKU

  • Druhy měřítek a závislost měřítka na kreslené konstrukci
  • Měřítko prováděcích výkresů, měřítko detailů
  • Název zobrazované plochy podle velikosti měřítka

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Žáci pracují s novými technologiemi a vytvářejí tak zadané výkresy daného modulu.

Výuka probíhá v odborné učebně vybavené PC technikou.

Každý z žáků má k dispozici technické podklady k zadanému tématu v papírové či elektronické podobě.

Výuka je tedy připravena jak pro žáky méně technicky zdatné, tak pro žáky, kteří umějí využívat elektronické podklady a aplikovat je tak do svých zadaných úkolů.

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu s obsahem výuky odborné kreslení, respektive „konstrukční cvičení“. Jedná se průřezový modul pro všechna možná zaměření v rámci oboru Stavebnictví. Modul je doporučeno využít ideálně v prvním nebo druhém ročníku. Ve třetím ročníku, čtvrtém ročníku pak žák aplikuje znalosti na realizaci prováděcí projektové dokumentace jednoduchých staveb – 3. ročník bytový dům, 4. ročník – víceúčelový objekt se zapracováním skeletové konstrukce do návrhu.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad) – ústní vysvětlení formou popisu
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse – diskuze k danému problému dle výkresu, náčrtu)
  • metody práce s výkresy – podklady k jednotlivým problémovým úlohám, učebnicí, odborným textem, odborným časopisem, výkresovými podklady

Metody názorně-demonstrační: 

  • čtení stavebních výkresů různých formátů a měřítek
  • použití dataprojektoru a podkladů v elektronické verzi
  • využití názorných příkladů z praxe

Žák v rámci teoretické výuky:

  • pracuje s výkresy a náčrty, správně určuje a vyhledává zadané úkoly
  • orientuje se v čtení stavebních výkresů, a to jak půdorysů, tak řezů a pohledů
  • správně volí a používá pomůcky a materiály pro technické kreslení stavebního výkresu různého měřítka
  • ovládá správnou techniku rýsování a kreslení, náčrtu
  • zobrazuje pomocí různých druhů čar stavební prvky a konstrukce dle zadání či práce s podkladovým výkresem
  • používá normalizované vyjadřovací prostředky – čáry, šrafy, grafické značky
  • zná druhy a úpravu technických výkresů
  • zobrazuje jednoduché stavební konstrukce a objekty na výkresech a náčrtech
  • čte jednoduché stavební výkresy
  • orientuje se v projektové dokumentaci staveb
  • používá normalizované vyjadřovací prostředky
  • orientuje se v různých druzích stavebních výkresů
  • rozlišuje a používá zásady pro kótování na výkresech stavebních objektů
  • popíše zásady zobrazování v technických výkresech, rozlišuje úpravu normalizovaných stavebních výkresů
  • uplatňuje znalost zobrazování a kótování ve stavebních výkresech dle platných norem
  • zobrazuje jednotlivé stavební konstrukce v náčrtu i ve výkresech podle příslušných platných norem
  • čte stavební výkresy i výkresy konstrukčních prvků ze dřeva a kovů

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z platných RVP rozpracovaných do ŠVP a z hodnoticího standardu profesní kvalifikace.

  • Dodržení zásad kreslení stavebního výkresu, náčrtu
  • Dodržení zásad kotování
  • Práce s výkresovou dokumentací v odborném výcviku – správné vyhodnocení materiálů, konstrukčních detailů
  • Práce s dokumentací a správný výpočet spotřeby materiálů

Doporučená literatura

Technické kreslení podle ČSN a mezinárodních norem II. ISBN 80-85780-27-5

ČSN – k dispozici je má škola po registraci a zaplacení na csnonline.cz

Cvičení z pozemního stavitelství pro 1. a 2. ročník, Konstrukční cvičení pro 3. a 4. ročník SPŠ stavebních – ISBN 978-80-86817-23-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Lorencová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné