VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Stavební výkresy – zásady kreslení půdorysů 1
Kód modulu
36-m-4/AN23
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
ZAKRESLOVÁNÍ KONSTRUKCÍ A OBJEKTŮ V PŮDORYSU – MĚŘÍTKO VÝKRESŮ, TLOUŠŤKY ČAR
Profesní kvalifikace
Rozpočtář staveb
(kód: 36-170-N)
Technik pro pozemní stavby
(kód: 36-131-M)
Technik pro techniku prostředí staveb
(kód: 36-134-M)
Platnost standardu od
11. 04. 2017
Obory vzdělání - poznámky
36-47-M/01 Stavebnictví
Délka modulu (počet hodin)
32
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Předpokladem zdárného zvládnutí tohoto modulu je znalost modulu NORMALIZACE a ZOBRAZOVÁNÍ, dále pak znalosti získané v ostatních odborných blocích či modulech.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Tento kvalifikační modul – STAVEBNÍ VÝKRESY – ZÁSADY KRESLENÍ PŮDORYSŮ – přinese žákům odborné znalosti a vědomosti potřebné ke čtení a tvorbě technických výkresů, správné orientaci v projektové dokumentaci a následné práci s touto dokumentací ve své odborné praxi. Modul Stavební výkresy směřuje žáky pracovat se svou představivostí, prostorovou orientací. V návaznosti na tento modul budou pracovat se znalostmi z ostatních odborných bloků či modulů.
Z profesních kvalifikací je modul navázán
- Technik pro pozemní stavby 36-131-M
- Rozpočtář staveb 36-170-N
- Technik pro techniku prostředí staveb 36-134-M
Očekávané výsledky učení
- orientuje se v základních pravidlech pro normalizaci projektování, vysvětlí základní pojmy
- rozlišuje druhy výkresů ve stavební dokumentaci a ovládá jejich zpracování
- používá v praxi jednotlivé konstrukce a prvky ze stavebního výkresu
- orientuje se ve znázorňování odlišných materiálů s využitím šrafování – tj. grafického značení materiálu
- rozlišuje dle vztahu ke konstrukci svislé nosné konstrukce – stěny, sloupy, pilíř a vodorovné nosné konstrukce – desky, trámy, průvlaky
- zvládá nakreslit a poté i vysvětlit náčrt konstrukce s využitím získaných znalostí
- orientuje se ve výkresu základových konstrukcí, dokáže rozlišit a popsat rozdíl mezi základovým pasem a patkou
- rozumí a zvládne nakreslit a popsat komínové těleso v návaznosti na možný větrací systém
- s využitím např. matematických znalostí zvládne stanovit velikosti daných prvků či konstrukcí, určit plochy a objemy materiálů
- vyhledá na internetu potřebné technické informace
- rozumí grafickému znázornění reálné situace a předmětů, dokáže je zpracovat do požadovaného měřítka za pomoci nástrojů jako je půdorys, řez, pohled a následně vysvětlit
Kompetence ve vazbě na NSK
Technik pro pozemní stavby 36-131-M
Rozpočtář staveb 36-170-N
Technik pro techniku prostředí staveb 36-134-M
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
STAVEBNÍ VÝKRESY – PŮDORYSY
Zpracování a pochopení jednoduchých stavebních náčrtů
Zásady kreslení stavebních prvků a konstrukcí
Kótování stavebních výkresů dle měřítka a typu konstrukce
Pravidla pro kreslení půdorysů a řezů prvků a konstrukcí
1. Výplně otvorů
- Kreslení oken, dveří, vrat
- Půdorysy, sklopené průřezy, řezy
2. Kreslení svislých konstrukcí
- Kreslení nosných stěn
- Kreslení dělicích stěn
- Kreslení stěn nedosahujících stropní konstrukce
3. Zakreslování obkladů
- Značky a označování na výkresech
- Kótování obkladů
4. Zakreslování základových konstrukcí
- Kreslení základové spáry, půdorys základů, řez
5. Zakreslování schodišť – čtení půdorys a řez schodištěm
6. Zakreslování střech – krovy, ploché střechy
- Konstrukce klasického krovu, hambalek
- Plochá střecha – půdorys, řezy
DRUHY STAVEBNÍCH VÝKRESŮ V ZÁVISLOSTI NA MĚŘÍTKU
- Druhy měřítek a závislost měřítka na kreslené konstrukci
- Měřítko prováděcích výkresů, měřítko detailů
- Název zobrazované plochy podle velikosti měřítka
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Žáci pracují s novými technologiemi a vytvářejí tak zadané výkresy daného modulu.
Výuka probíhá v odborné učebně vybavené PC technikou.
Každý z žáků má k dispozici technické podklady k zadanému tématu v papírové či elektronické podobě.
Výuka je tedy připravena jak pro žáky méně technicky zdatné, tak pro žáky, kteří umějí využívat elektronické podklady a aplikovat je tak do svých zadaných úkolů.
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu s obsahem výuky odborné kreslení, respektive „konstrukční cvičení“. Jedná se průřezový modul pro všechna možná zaměření v rámci oboru Stavebnictví. Modul je doporučeno využít ideálně v prvním nebo druhém ročníku. Ve třetím ročníku, čtvrtém ročníku pak žák aplikuje znalosti na realizaci prováděcí projektové dokumentace jednoduchých staveb – 3. ročník bytový dům, 4. ročník – víceúčelový objekt se zapracováním skeletové konstrukce do návrhu.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad) – ústní vysvětlení formou popisu
- dialogické metody (rozhovor, diskuse – diskuze k danému problému dle výkresu, náčrtu)
- metody práce s výkresy – podklady k jednotlivým problémovým úlohám, učebnicí, odborným textem, odborným časopisem, výkresovými podklady
Metody názorně-demonstrační:
- čtení stavebních výkresů různých formátů a měřítek
- použití dataprojektoru a podkladů v elektronické verzi
- využití názorných příkladů z praxe
Žák v rámci teoretické výuky:
- pracuje s výkresy a náčrty, správně určuje a vyhledává zadané úkoly
- orientuje se v čtení stavebních výkresů, a to jak půdorysů, tak řezů a pohledů
- správně volí a používá pomůcky a materiály pro technické kreslení stavebního výkresu různého měřítka
- ovládá správnou techniku rýsování a kreslení, náčrtu
- zobrazuje pomocí různých druhů čar stavební prvky a konstrukce dle zadání či práce s podkladovým výkresem
- používá normalizované vyjadřovací prostředky – čáry, šrafy, grafické značky
- zná druhy a úpravu technických výkresů
- zobrazuje jednoduché stavební konstrukce a objekty na výkresech a náčrtech
- čte jednoduché stavební výkresy
- orientuje se v projektové dokumentaci staveb
- používá normalizované vyjadřovací prostředky
- orientuje se v různých druzích stavebních výkresů
- rozlišuje a používá zásady pro kótování na výkresech stavebních objektů
- popíše zásady zobrazování v technických výkresech, rozlišuje úpravu normalizovaných stavebních výkresů
- uplatňuje znalost zobrazování a kótování ve stavebních výkresech dle platných norem
- zobrazuje jednotlivé stavební konstrukce v náčrtu i ve výkresech podle příslušných platných norem
- čte stavební výkresy i výkresy konstrukčních prvků ze dřeva a kovů
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z platných RVP rozpracovaných do ŠVP a z hodnoticího standardu profesní kvalifikace.
- Dodržení zásad kreslení stavebního výkresu, náčrtu
- Dodržení zásad kotování
- Práce s výkresovou dokumentací v odborném výcviku – správné vyhodnocení materiálů, konstrukčních detailů
- Práce s dokumentací a správný výpočet spotřeby materiálů
Doporučená literatura
Technické kreslení podle ČSN a mezinárodních norem II. ISBN 80-85780-27-5
ČSN – k dispozici je má škola po registraci a zaplacení na csnonline.cz
Cvičení z pozemního stavitelství pro 1. a 2. ročník, Konstrukční cvičení pro 3. a 4. ročník SPŠ stavebních – ISBN 978-80-86817-23-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jaroslava Lorencová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.