Detail modulu Konstrukční cvičení – kanalizace

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Konstrukční cvičení – kanalizace

Kód modulu

36-m-4/AN21

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Profesní kvalifikace

Technik pro techniku prostředí staveb (kód: 36-134-M)

Platnost standardu od

01. 12. 2015

Obory vzdělání - poznámky

36-45-M/01 Technická zařízení budov

36-47-M/01 Stavebnictví (částečně)

Délka modulu (počet hodin)

28

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Praktická znalost práce v CAD systému (například AutoCAD a jeho klony, ArchiCAD, Microstation apod.)

Znalost životního cyklu stavby, schopnost rozlišit elektronická a digitální data a rozlišit  informace

Znalost terminologie venkovní kanalizace

Znalost terminologie vnitřní kanalizace

Znalost návrhu a provádění venkovní kanalizace

Znalost návrhu a provádění vnitřní kanalizace

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Aplikuje znalosti a dovednosti potřebné pro návrh a projekci venkovní a vnitřní kanalizace s vazbou na metodiku BIM při samostatném návrhu.

Očekávané výsledky učení

Žák:  

  • Zná základní pravidla a principy návrhu venkovní a vnitřní kanalizace
  • Používá odbornou terminologii
  • Vysvětlí volbu použitých materiálů a řešení
  • Čte výkresy venkovní a vnitřní kanalizace
  • Navrhne venkovní a vnitřní kanalizaci 
  • Zpracuje výkresovou dokumentaci 
  • Aplikuje požadavky technických norem
  • Pracuje s informačním modelem budovy, využívá informace v něm obsažené

Kompetence ve vazbě na NSK

36-134-M Technik pro techniku prostředí staveb

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Systémy vnitřní a venkovní kanalizace
  • Materiály vnitřní a venkovní kanalizace
  • Výkresová dokumentace venkovní kanalizace (situace, uložení potrubí, podélný profil, objekt na stoce)
  • Návrh trasy stoky včetně výškového řešení dle platných technických norem
  • Řešení venkovní stoky (množství odpadních vod, dimenze, objekty na stoce, situace) dle platných technických norem
  • Zpracování výkresové dokumentace venkovní stoky
  • Výkresová dokumentace vnitřní kanalizace (půdorysy typického a technického podlaží a základů, podélné řezy vnitřní kanalizace, situace)
  • Řešení připojovacích potrubí (půdorys, svislý řez, dimenzování) dle platných technických norem
  • Řešení odpadních potrubí (řezy, dimenzování) dle platných technických norem
  • Řešení svodných potrubí (řezy, dimenzování) dle platných technických norem
  • Nastavení geometrických a negeometrických informací do BIM modelu 
  • Import a export informací do a z modelu pomocí formátu IFC
  • Zpracování výkresové dokumentace vnitřní kanalizace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Doporučuje se kombinovat níže uvedené metody výuky: 

Metody slovní:

  • Monologické (popis, vysvětlování, výklad)
  • Dialogické (rozhovor, diskuse)
  • Práce s učebnicí, odborným textem, výkresovými podklady, projekčními podklady a katalogy výrobků
  • Práce s aplikačním vybavením (CAD systém, BIM software, textový a tabulkový procesor)  

Názorně-demonstrační: 

  • Čtení stavebních výkresů různých formátů a měřítek
  • Použití dataprojektorů a elektronických podkladů
  • Využití názorných příkladů z praxe

Výkladová a teoretická část:

Žák:

  • Sleduje výklad
  • Pracuje s grafickou informací (situace, výkresy, katalogové listy) 
  • Navrhne venkovní kanalizaci (zvolí materiály, stanoví průtok odpadních vod, navrhne trasu, dimenzi stoky a uložení potrubí)
  • Navrhne vnitřní splaškovou kanalizaci (zvolí materiály, stanoví průtok odpadních vod, navrhne trasu a uložení potrubí)
  • Navrhne vnitřní dešťovou kanalizaci (zvolí materiály, stanoví průtok odpadních vod, navrhne trasu a uložení potrubí)
  • Aplikuje požadavky technických norem 
  • Zpracuje potřebné výkresy pro realizaci stavby stoky (situace, podélný profil, objekt na stoce)
  • Zpracuje potřebné výkresy pro realizaci vnitřní kanalizace (půdorysy podlaží, podélné řezy, situace)
  • Využívá možností BIM (získává a vkládá grafické a negrafické informace do informačního modelu, pracuje s formátem IFC)

Procvičení, osvojení:

  • Orientuje se ve výkresech kanalizace
  • Rozlišuje a používá druhy čar
  • Dodržuje formáty výkresů
  • Vysvětlí řešení použitá v projektu

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá v rámci vyučovacího předmětu konstrukční cvičení (část Zdravotní technika) ve třetím ročníku.

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Žák v rámci výuky

  • Pracuje s výkresy a náčrty, správně vyhledává a určuje zadané prvky
  • Čte výkresy stokové sítě a vnitřní kanalizace
  • Správně zvolí materiály a způsoby uložení potrubí v závislosti na jejich použití
  • Uplatňuje teoretické znalosti při praktickém návrhu kanalizace
  • Využívá dovedností z CAD systémů ke zpracování výkresové dokumentace
  • Aplikuje metodiku BIM při zpracování projektové dokumentace
  • Zdůvodní volbu použitého řešení

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z platných RVP rozpracovaných do ŠVP a z hodnoticího standardu profesní kvalifikace (NSK 36-134-M Technik pro techniku prostředí staveb), zejména pak čtení ve výkresech a zpracování projektové dokumentace (části a, b), navrhování a zásady provádění kanalizace, instalačních celků a zařizovacích předmětů (části a, b, c, i).

Hodnotí se známkou:

Stupeň 1 (výborný)

Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) je s malým počtem nepodstatných chyb.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje nepodstatné chyby.

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje malý počet závažných chyb.

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje závažné chyby, neobsahuje hrubé chyby.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si odbornou terminologii, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje hrubé chyby.

 

Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:

  • aktivitu na vyučování
  • správnost používané terminologie
  • samostatnost
  • věcnou správnost plnění zadaných úkolů
  • správnost výběru technických norem
  • vhodnost výběru podkladů k vypracování
  • dodržování technologických postupů
  • dodržování časového plánu vypracování zadání
  • estetické zpracování zadání

Doporučená literatura

Zdravotně technická zařízení a instalace – Valášek, Jaroslav a kol., Bratislava: Jaga group, 2001, ISBN 80-88905-65-6 

ČSN EN 12056 Vnitřní kanalizace – gravitační systémy

ČSN 756760 Vnitřní kanalizace

ČSN 756101 Stokové sítě a kanalizační přípojky

Poznámky

Vlastní výkresové podklady

Obsahové upřesnění

OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Frank. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné