VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Konstrukční cvičení – kanalizace
Kód modulu
36-m-4/AN21
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Technik pro techniku prostředí staveb
(kód: 36-134-M)
Platnost standardu od
01. 12. 2015
Obory vzdělání - poznámky
36-45-M/01 Technická zařízení budov
36-47-M/01 Stavebnictví (částečně)
Délka modulu (počet hodin)
28
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Praktická znalost práce v CAD systému (například AutoCAD a jeho klony, ArchiCAD, Microstation apod.)
Znalost životního cyklu stavby, schopnost rozlišit elektronická a digitální data a rozlišit informace
Znalost terminologie venkovní kanalizace
Znalost terminologie vnitřní kanalizace
Znalost návrhu a provádění venkovní kanalizace
Znalost návrhu a provádění vnitřní kanalizace
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Aplikuje znalosti a dovednosti potřebné pro návrh a projekci venkovní a vnitřní kanalizace s vazbou na metodiku BIM při samostatném návrhu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Zná základní pravidla a principy návrhu venkovní a vnitřní kanalizace
- Používá odbornou terminologii
- Vysvětlí volbu použitých materiálů a řešení
- Čte výkresy venkovní a vnitřní kanalizace
- Navrhne venkovní a vnitřní kanalizaci
- Zpracuje výkresovou dokumentaci
- Aplikuje požadavky technických norem
- Pracuje s informačním modelem budovy, využívá informace v něm obsažené
Kompetence ve vazbě na NSK
36-134-M Technik pro techniku prostředí staveb
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Systémy vnitřní a venkovní kanalizace
- Materiály vnitřní a venkovní kanalizace
- Výkresová dokumentace venkovní kanalizace (situace, uložení potrubí, podélný profil, objekt na stoce)
- Návrh trasy stoky včetně výškového řešení dle platných technických norem
- Řešení venkovní stoky (množství odpadních vod, dimenze, objekty na stoce, situace) dle platných technických norem
- Zpracování výkresové dokumentace venkovní stoky
- Výkresová dokumentace vnitřní kanalizace (půdorysy typického a technického podlaží a základů, podélné řezy vnitřní kanalizace, situace)
- Řešení připojovacích potrubí (půdorys, svislý řez, dimenzování) dle platných technických norem
- Řešení odpadních potrubí (řezy, dimenzování) dle platných technických norem
- Řešení svodných potrubí (řezy, dimenzování) dle platných technických norem
- Nastavení geometrických a negeometrických informací do BIM modelu
- Import a export informací do a z modelu pomocí formátu IFC
- Zpracování výkresové dokumentace vnitřní kanalizace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučuje se kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- Monologické (popis, vysvětlování, výklad)
- Dialogické (rozhovor, diskuse)
- Práce s učebnicí, odborným textem, výkresovými podklady, projekčními podklady a katalogy výrobků
- Práce s aplikačním vybavením (CAD systém, BIM software, textový a tabulkový procesor)
Názorně-demonstrační:
- Čtení stavebních výkresů různých formátů a měřítek
- Použití dataprojektorů a elektronických podkladů
- Využití názorných příkladů z praxe
Výkladová a teoretická část:
Žák:
- Sleduje výklad
- Pracuje s grafickou informací (situace, výkresy, katalogové listy)
- Navrhne venkovní kanalizaci (zvolí materiály, stanoví průtok odpadních vod, navrhne trasu, dimenzi stoky a uložení potrubí)
- Navrhne vnitřní splaškovou kanalizaci (zvolí materiály, stanoví průtok odpadních vod, navrhne trasu a uložení potrubí)
- Navrhne vnitřní dešťovou kanalizaci (zvolí materiály, stanoví průtok odpadních vod, navrhne trasu a uložení potrubí)
- Aplikuje požadavky technických norem
- Zpracuje potřebné výkresy pro realizaci stavby stoky (situace, podélný profil, objekt na stoce)
- Zpracuje potřebné výkresy pro realizaci vnitřní kanalizace (půdorysy podlaží, podélné řezy, situace)
- Využívá možností BIM (získává a vkládá grafické a negrafické informace do informačního modelu, pracuje s formátem IFC)
Procvičení, osvojení:
- Orientuje se ve výkresech kanalizace
- Rozlišuje a používá druhy čar
- Dodržuje formáty výkresů
- Vysvětlí řešení použitá v projektu
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci vyučovacího předmětu konstrukční cvičení (část Zdravotní technika) ve třetím ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák v rámci výuky
- Pracuje s výkresy a náčrty, správně vyhledává a určuje zadané prvky
- Čte výkresy stokové sítě a vnitřní kanalizace
- Správně zvolí materiály a způsoby uložení potrubí v závislosti na jejich použití
- Uplatňuje teoretické znalosti při praktickém návrhu kanalizace
- Využívá dovedností z CAD systémů ke zpracování výkresové dokumentace
- Aplikuje metodiku BIM při zpracování projektové dokumentace
- Zdůvodní volbu použitého řešení
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z platných RVP rozpracovaných do ŠVP a z hodnoticího standardu profesní kvalifikace (NSK 36-134-M Technik pro techniku prostředí staveb), zejména pak čtení ve výkresech a zpracování projektové dokumentace (části a, b), navrhování a zásady provádění kanalizace, instalačních celků a zařizovacích předmětů (části a, b, c, i).
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) je s malým počtem nepodstatných chyb.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně a chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje nepodstatné chyby.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků, symbolů a zákonitostí nepodstatné mezery. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje malý počet závažných chyb.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje závažné chyby, neobsahuje hrubé chyby.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si odbornou terminologii, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. Navržené řešení v projektu (volba tras, výpočet množství odpadní vody a dimenzí, zpracované výkresy) obsahuje hrubé chyby.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- aktivitu na vyučování
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- věcnou správnost plnění zadaných úkolů
- správnost výběru technických norem
- vhodnost výběru podkladů k vypracování
- dodržování technologických postupů
- dodržování časového plánu vypracování zadání
- estetické zpracování zadání
Doporučená literatura
Zdravotně technická zařízení a instalace – Valášek, Jaroslav a kol., Bratislava: Jaga group, 2001, ISBN 80-88905-65-6
ČSN EN 12056 Vnitřní kanalizace – gravitační systémy
ČSN 756760 Vnitřní kanalizace
ČSN 756101 Stokové sítě a kanalizační přípojky
Poznámky
Vlastní výkresové podklady
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Frank. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.