VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
CAD systémy – BIM software
Kód modulu
36-m-4/AN20
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
36-45-M/01 Technická zařízení budov
Délka modulu (počet hodin)
28
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Praktická znalost práce v obecném CAD systému (2D)
Základní znalost profesní terminologie (zdravotní technika, vytápění, vzduchotechnika)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Seznámení s metodikou BIM a aplikačním programovým vybavením podporujícím metodiku BIM
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Orientuje se v metodice BIM
- Používá profesní odbornou terminologii (zdravotní technika, vytápění, vzduchotechnika)
- Pracuje s informačním modelem budovy, využívá informace v něm obsažené (vytvoří jej ze 2D podkladů, doplní potřebné profesní informace, importuje/exportuje IFC formát, vygeneruje výkresovou dokumentaci profese)
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Seznámení s metodikou BIM (historie projektování [od pera přes 2D a 3D modely k BIM], cíle metodiky) – K01 (viz Doporučená literatura [1], str. 12–31)
- Digitalizace, elektronická a digitální data – K02
- Co je informační model model budovy – K03
- BIM koordinátor – funkce, povinnosti – K04
- Seznámení s BIM aplikací – K05, K06 (teorie)
- uživatelské rozhraní
- nastavení, používané formáty dat
- základní ovládání aplikace
- Vytvoření informačního modelu jednoduché stavby
- import 2D podkladových výkresů
- vytvoření 3D modelu
- práce s grafickými a negrafickými informacemi
- technické výpočty (tepelné ztráty)
- uložení modelu a jeho export do formátu IFC
- Vytvoření modelu profese (vytápění, zdravotní technika, vzduchotechnika)
- profesní výpočty v aplikaci
- umístění prvků zařízení (zařizovací předměty, otopná tělesa, distribuční prvky – dle zvolené profese)
- vedení potrubních tras v rámci podlaží a mezi podlažími
- napojení prvků zařízení na potrubní rozvod
- řešení kolizí potrubí
- Generování výkresové dokumentace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Doporučuje se kombinovat níže uvedené metody výuky:
Metody slovní:
- Monologické (popis, vysvětlování, výklad)
- Dialogické (rozhovor, diskuse)
Názorně-demonstrační:
- Čtení stavebních výkresů různých formátů a měřítek
- Použití dataprojektorů a elektronických podkladů
- Praktické ukázky práce s programem
- Instruktážní videa
- Využití názorných příkladů z praxe
Výkladová a teoretická část:
Žák:
- Zpracuje potřebné výkresy pro realizaci konkrétní profese (zdravotní technika, vytápění, vzduchotechnika)
- Využívá možností BIM (získává a vkládá grafické a negrafické informace do informačního modelu, pracuje s formátem IFC)
Procvičení, osvojení:
- Práce s aplikací (společné zadání)
- Práce s aplikací (individuální zadání viz moduly „Konstrukční cvičení – profese“) – procvičení
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá v rámci vyučovacího předmětu CAD systémy ve třetím ročníku (časově předchází vlastnímu projektování v modulech „Konstrukční cvičení – profese“, kde se provede praktické provedení na individuálním zadání).
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Žák v rámci výuky
- Vysvětlí princip metodiky BIM a význam digitalizace
- Rozliší elektronická a digitální data, informace
- Vysvětlí pojmy informační model, úroveň podrobností
- Vysvětlí funkci a činnosti BIM koordinátora
- Vytvoří jednoduchý informační model stavby
- Vloží a upraví negeometrické údaje
- Aplikuje znalosti o BIM při práci s aplikací
- Vyhledá informace
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z platných RVP rozpracovaných do ŠVP.
Hodnotí se známkou:
Stupeň 1 (výborný)
Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně. Chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Pracuje s aplikací samostatně.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně. Chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Pracuje s aplikací samostatně s nepodstatnými nepřesnostmi.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků a symbolů nepodstatné mezery. Pracuje s aplikací samostatně s drobnými chybami.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery. S aplikací pracuje s pomocí s chybami.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák si odbornou terminologii, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. S aplikací pracuje nesamostatně se závažnými chybami.
Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:
- aktivitu na vyučování
- správnost používané terminologie
- samostatnost
- věcnou správnost plnění zadaných úkolů
- vhodnost výběru podkladů k vypracování
- dodržování technologických postupů
- dodržování časového plánu vypracování zadání
- estetické zpracování zadání
Doporučená literatura
[1] Metodika pro SPŠ stavební: BIM – základní pohled – agentura ČAS, březen 2019 (obsah kompetencí K01-K06)
[2] http://dds-cad.cz/podpora [18.7.2019]
[3] https://www.youtube.com/playlist?list=PLfoXq1Y9-Ax0N-569aAI6fif1k9t4W0cH [18.7.2019]
[4] https://www.autodesk.cz/products/revit/overview [18.7.2019]
Poznámka k [2]: Na škole používáme DDS-CAD, pro jiné BIM systémy by dostupnost instruktážních videí měla být obdobná. Jako příklad uvádím ve [4] odkaz na videa související s Revitem.
Poznámky
Vlastní výkresové podklady
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Frank. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.