Detail modulu CAD systémy – BIM software

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

CAD systémy – BIM software

Kód modulu

36-m-4/AN20

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

36 - Stavebnictví, geodézie a kartografie

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

36-45-M/01 Technická zařízení budov

Délka modulu (počet hodin)

28

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Praktická znalost práce v obecném CAD systému (2D)

Základní znalost profesní terminologie (zdravotní technika, vytápění, vzduchotechnika)

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Seznámení s metodikou BIM a aplikačním programovým vybavením podporujícím metodiku BIM

Očekávané výsledky učení

Žák:  

  • Orientuje se v metodice BIM 
  • Používá profesní odbornou terminologii (zdravotní technika, vytápění, vzduchotechnika)
  • Pracuje s informačním modelem budovy, využívá informace v něm obsažené (vytvoří jej ze 2D podkladů, doplní potřebné profesní informace, importuje/exportuje IFC formát, vygeneruje výkresovou dokumentaci profese)

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Seznámení s metodikou BIM (historie projektování [od pera přes 2D a 3D modely k BIM], cíle metodiky) – K01 (viz Doporučená literatura [1], str. 12–31)
  • Digitalizace, elektronická a digitální data – K02
  • Co je informační model model budovy – K03
  • BIM koordinátor – funkce, povinnosti – K04
  • Seznámení s BIM aplikací – K05, K06 (teorie)
    • uživatelské rozhraní
    • nastavení, používané formáty dat
    • základní ovládání aplikace
  • Vytvoření informačního modelu jednoduché stavby
    • import 2D podkladových výkresů 
    • vytvoření 3D modelu
    • práce s grafickými a negrafickými informacemi
    • technické výpočty (tepelné ztráty)
    • uložení modelu a jeho export do formátu IFC
  • Vytvoření modelu profese (vytápění, zdravotní technika, vzduchotechnika)
    • profesní výpočty v aplikaci
    • umístění prvků zařízení (zařizovací předměty, otopná tělesa, distribuční prvky – dle zvolené profese)
    • vedení potrubních tras v rámci podlaží a mezi podlažími
    • napojení prvků zařízení na potrubní rozvod
    • řešení kolizí potrubí
  • Generování výkresové dokumentace

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Doporučuje se kombinovat níže uvedené metody výuky: 

Metody slovní:

  • Monologické (popis, vysvětlování, výklad)
  • Dialogické (rozhovor, diskuse)

Názorně-demonstrační: 

  • Čtení stavebních výkresů různých formátů a měřítek
  • Použití dataprojektorů a elektronických podkladů
  • Praktické ukázky práce s programem
  • Instruktážní videa 
  • Využití názorných příkladů z praxe

Výkladová a teoretická část:

Žák:

  • Zpracuje potřebné výkresy pro realizaci konkrétní profese (zdravotní technika, vytápění, vzduchotechnika)
  • Využívá možností BIM (získává a vkládá grafické a negrafické informace do informačního modelu, pracuje s formátem IFC)

Procvičení, osvojení:

  • Práce s aplikací (společné zadání)
  • Práce s aplikací (individuální zadání viz moduly „Konstrukční cvičení – profese“) – procvičení 

Zařazení do učebního plánu, ročník

Výuka probíhá v rámci vyučovacího předmětu CAD systémy ve třetím ročníku (časově předchází vlastnímu projektování v modulech „Konstrukční cvičení – profese“, kde se provede praktické provedení na individuálním zadání).

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Žák v rámci výuky

  • Vysvětlí princip metodiky BIM a význam digitalizace 
  • Rozliší elektronická a digitální data, informace
  • Vysvětlí pojmy informační model, úroveň podrobností
  • Vysvětlí funkci a činnosti BIM koordinátora
  • Vytvoří jednoduchý informační model stavby
  • Vloží a upraví negeometrické údaje
  • Aplikuje znalosti o BIM při práci s aplikací
  • Vyhledá informace

Kritéria hodnocení

Kritéria hodnocení vycházejí z platných RVP rozpracovaných do ŠVP.

Hodnotí se známkou:

Stupeň 1 (výborný)

Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly uceleně, přesně a úplně. Chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Pracuje s aplikací samostatně.

Stupeň 2 (chvalitebný)

Žák pracuje s odbornou terminologií, znaky a symboly v podstatě uceleně, přesně a úplně. Chápe vztahy a zákonitosti mezi nimi. Pracuje s aplikací samostatně s nepodstatnými nepřesnostmi.  

Stupeň 3 (dobrý)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků a symbolů nepodstatné mezery. Pracuje s aplikací samostatně s drobnými chybami.  

Stupeň 4 (dostatečný)

Žák má v ucelenosti, přesnosti a úplnosti osvojení odborné terminologie, znaků, symbolů a zákonitostí závažné mezery. S aplikací pracuje s pomocí s chybami.

Stupeň 5 (nedostatečný)

Žák si odbornou terminologii, znaky, symboly a zákonitosti neosvojil uceleně, přesně a úplně, má v nich závažné a značné mezery. S aplikací pracuje nesamostatně se závažnými chybami. 

 

Do celkového hodnocení žáka učitel zahrne:

  • aktivitu na vyučování
  • správnost používané terminologie
  • samostatnost
  • věcnou správnost plnění zadaných úkolů
  • vhodnost výběru podkladů k vypracování
  • dodržování technologických postupů
  • dodržování časového plánu vypracování zadání
  • estetické zpracování zadání

Doporučená literatura

[1] Metodika pro SPŠ stavební: BIM – základní pohled – agentura ČAS, březen 2019  (obsah kompetencí K01-K06)

[2] http://dds-cad.cz/podpora [18.7.2019]

[3] https://www.youtube.com/playlist?list=PLfoXq1Y9-Ax0N-569aAI6fif1k9t4W0cH [18.7.2019]

[4] https://www.autodesk.cz/products/revit/overview [18.7.2019]

 

Poznámka k [2]: Na škole používáme DDS-CAD, pro jiné BIM systémy by dostupnost instruktážních videí měla být obdobná. Jako příklad uvádím ve [4] odkaz na videa související s Revitem.

Poznámky

Vlastní výkresové podklady

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Frank. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné