Detail modulu Podnikání

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Podnikání

Kód modulu

63-m-4/AJ24

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

8

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o podnikání, právních formách podnikání a podnikatelském záměru.

Očekávané výsledky učení

Výsledky učení ve vazbě na RVP

  • osvojí si základní pojmy zákona o obchodních korporacích, živnostenského zákona a občanského zákoníku týkající se podnikání
  • na základě osvojených teoretických poznatků popíše postup založení obchodní společnosti

Žák:

  1. rozlišuje právní formy podnikání a charakterizuje jejich znaky
  2. posoudí vhodné právní formy podnikání ve svém oboru
  3. na příkladu popíše postup založení obchodní společnosti
  4. charakterizuje základní povinnosti podnikatele vůči státu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Podnikání podle zákona o obchodních korporacích
  • Podnikání podle živnostenského zákona
  • Právní formy podnikání

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie výuk

Metody slovní:

  • monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
  • dialogické metody (rozhovor, diskuse)
  • metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem

Metody praktické:

  • aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele

Učební činnosti

Žák:

  • pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
  • svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
  • vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
  • konzultuje danou problematiku s učitelem
  • teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
  • odhaluje případnou chybovost a provede opravu
  • vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem

Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:

  1. Rozlišuje právní formy podnikání a charakterizuje jejich znaky
    • definuje základní pojmy  - podnikání, podnikatel, ručení, základní kapitál, společnost, společník, obchodní rejstřík, zakladatelská listina, společenská smlouva, živnost, odpovědný zástupce
    • definuje živnosti
    • vyjmenuje jednotlivé právní formy podnikání a charakterizuje jejich znaky
  2. Posoudí vhodné právní formy podnikání ve svém oboru
    • definuje výhody a nevýhody jednotlivých právních forem podnikání
    • vyjmenuje druhy živností
    • vyjmenuje všeobecné podmínky provozování živnosti
    • vyhledá odborné podmínky provozování různých živností
  3. Na příkladu popíše postup založení obchodní společnosti
    • popíše jednotlivé kroky založení obchodní společnosti
    • vysvětlí rozdíl mezi zakladatelskou listinou a společenskou smlouvou
    • vyhledá potřebné formuláře na internetu
    • hledá informace v legislativních normách
  4. Charakterizuje základní povinnosti podnikatele vůči státu
    • vyjmenuje povinnosti podnikatele vůči státu
    • základní povinnosti vysvětlí

Zařazení do učebního plánu, ročník

  • 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 1. ročník

 

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné a ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady.

Okruhy otázek jsou následující:

  • živnosti
  • obchodní společnosti
  • podnikání

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení se skládá z 5 otázek, každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů.

Žák uspěl při prokázání 50 % znalostí, v tomto případě při získání minimálně 50 bodů.

Ústní zkoušení se skládá ze 2 otázek, při nichž žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech.

Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.

Doporučená literatura

ŠVARCOVÁ, J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2011/2012. Zlín, CEED 2011. ISBN 978-80-87301-01-2

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Hlaváčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné