VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Podnikání
Kód modulu
63-m-4/AJ24
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
65 - Gastronomie, hotelnictví a turismus
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
8
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro vzdělávací obory s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o podnikání, právních formách podnikání a podnikatelském záměru.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP
- osvojí si základní pojmy zákona o obchodních korporacích, živnostenského zákona a občanského zákoníku týkající se podnikání
- na základě osvojených teoretických poznatků popíše postup založení obchodní společnosti
Žák:
- rozlišuje právní formy podnikání a charakterizuje jejich znaky
- posoudí vhodné právní formy podnikání ve svém oboru
- na příkladu popíše postup založení obchodní společnosti
- charakterizuje základní povinnosti podnikatele vůči státu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Podnikání podle zákona o obchodních korporacích
- Podnikání podle živnostenského zákona
- Právní formy podnikání
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuk
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuse)
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu v hodině
- svou činnost doplňuje o práci s odborným textem
- vyhledává a využívá informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s učitelem
- teoretické poznatky využívá při řešení praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- vypracované zadání prezentuje před třídou a učitelem
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
- Rozlišuje právní formy podnikání a charakterizuje jejich znaky
- definuje základní pojmy - podnikání, podnikatel, ručení, základní kapitál, společnost, společník, obchodní rejstřík, zakladatelská listina, společenská smlouva, živnost, odpovědný zástupce
- definuje živnosti
- vyjmenuje jednotlivé právní formy podnikání a charakterizuje jejich znaky
- Posoudí vhodné právní formy podnikání ve svém oboru
- definuje výhody a nevýhody jednotlivých právních forem podnikání
- vyjmenuje druhy živností
- vyjmenuje všeobecné podmínky provozování živnosti
- vyhledá odborné podmínky provozování různých živností
- Na příkladu popíše postup založení obchodní společnosti
- popíše jednotlivé kroky založení obchodní společnosti
- vysvětlí rozdíl mezi zakladatelskou listinou a společenskou smlouvou
- vyhledá potřebné formuláře na internetu
- hledá informace v legislativních normách
- Charakterizuje základní povinnosti podnikatele vůči státu
- vyjmenuje povinnosti podnikatele vůči státu
- základní povinnosti vysvětlí
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 63-41-M/01 Ekonomika a podnikání, 1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení: skládá se z otevřených otázek ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikaci na vlastní příklady.
Okruhy otázek jsou následující:
- živnosti
- obchodní společnosti
- podnikání
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení se skládá z 5 otázek, každá otázka je hodnocena 20 body; celkové maximální hodnocení je 100 bodů.
Žák uspěl při prokázání 50 % znalostí, v tomto případě při získání minimálně 50 bodů.
Ústní zkoušení se skládá ze 2 otázek, při nichž žák prezentuje získané znalosti formou aplikace na konkrétních příkladech.
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 50 % znalostí. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80 %.
Doporučená literatura
ŠVARCOVÁ, J. a kol. Ekonomie – stručný přehled, 2011/2012. Zlín, CEED 2011. ISBN 978-80-87301-01-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Hlaváčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.