Detail modulu Druhy pojmenovaných smluv

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Druhy pojmenovaných smluv

Kód modulu

63-m-4/AJ19

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

63 - Ekonomika a administrativa

66 - Obchod

Komplexní úloha

Druhy pojmenovaných smluv jednoduše a hravě

Obory vzdělání - poznámky

63-41 M/01 Ekonomika a podnikání

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je určen pro obory se zaměřením na právo a ekonomiku a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o nejvíce používaných pojmenovaných smlouvách a jejich využívání v praktickém životě. Připravuje žáky na to, jak funguje závazkové právo v osobním i profesním životě.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  1. Vysvětlí základní pojmy závazkového práva a obecně způsob vzniku závazků
  2. Vyjmenuje a vysvětlí možné způsoby změny a zániku závazků
  3. Vyjmenuje a vysvětlí typy smluv
  4. Vyjmenuje a vysvětlí jednotlivé druhy pojmenovaných smluv
  5. Vysvětlí zásadní rozdíl mezi navzájem si podobnými pojmenovanými smlouvami.
  6. Uvede způsoby uzavření kupní smlouvy

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

  • Orientace v závazkovém právu
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
  • Vznik, změna a zánik závazků
  • Orientace mezi zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, pojmenovanými smlouvami

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie:

prezentace učitele na dané téma, aplikace tématu na příkladech se žáky a jejich vlastní samostatná práce. Práce s internetem a legislativními podklady.

Žák:

  • sleduje odborný výklad vyučujícího
  • při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
  • pracuje se získanými informace a vybírá si, které využije pro danou problematiku
  • aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
  • při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
  • prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
  • zkontroluje si správnost svých výsledků

Učební činnosti žáků:

  1. Vysvětlí základní pojmy závazkového práva a obecně způsob vzniku závazků
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí základní pojmy (závazek, pohledávka, dluh, věřitel, dlužník, zcizitel, nabyvatel)
    • samostatně vyhledá způsoby vzniku závazků a uvede k nim příklady.
  2. Vyjmenuje a vysvětlí možné způsoby změny a zániku závazků
    • dle typu změny (změna na straně věřitele, změna na straně dlužníka, změna v obsahu) uvede způsob změny s využitím zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, následně ve zkratce uvede definici k jednotlivým způsobům změny závazku
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vyhledá všechny možné způsoby zániku závazku a následně tyto způsoby zániku
  3. Vyjmenuje a vysvětlí typy smluv
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi pojmenovanými, nepojmenovanými (neboli atypickými) a smíšenými smlouvami
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky uvede příklady využití smluv v praxi.
  4. Vyjmenuje a vysvětlí jednotlivé druhy pojmenovaných smluv
    • samostatně nebo ve skupině vyhledá v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník všechny druhy pojmenovaných smluv a ve spolupráci s učitelem rozliší, zda jde o smlouvy úplatné či bezúplatné
    • ve spolupráci se spolužáky ve skupinkách vytvoří pro určitou část pojmenovaných smluv přehlednou tabulku, z níž bude zřejmé, o jakou smlouvu jde, označí smluvní strany a uvede krátkou výstižnou definici
  5. Vysvětlí zásadní rozdíl mezi navzájem si podobnými pojmenovanými smlouvami
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi smlouvou kupní a smlouvou darovací
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi smlouvou nájemní a smlouvou pachtovní
    • ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi výprosou, výpůjčkou a zápůjčkou
  6. Uvede způsoby uzavření kupní smlouvy
    • ve spolupráci s učitelem uvede, že kupní smlouvu lze jako jednu z mála smluv uzavřít konkludentním, verbálním a literárním způsobem a vysvětlí jednotlivé formy
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky s využitím praktického příkladu vysvětlí konkludentní způsob uzavření kupní smlouvy
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky s využitím praktického příkladu vysvětlí verbální způsob uzavření kupní smlouvy
    • samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky s využitím praktického příkladu vysvětlí literární způsob uzavření kupní smlouvy

Zařazení do učebního plánu, ročník

4. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné zkoušení:

Formou 3 otevřených otázek s tématy:

  • zánik závazků
  • smluvní strany a jednoduchá definice učitelem vybraných druhů pojmenovaných smluv
  • ostatní pojmenované smlouvy dle výběru žáka

Ústní zkoušení:

Skládá se ze 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.

Kritéria hodnocení

Písemné zkoušení:

Učitel hodnotí používání správných termínů a správně uvedených definic a příkladů. Žák uspěl, pokud získá alespoň
40 % možných bodů. Váha písemného zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 50 %.

Ústní zkoušení:

Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 25 % znalostí. Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 50 %. Hodnotí se věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.

Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 40% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.

Doporučená literatura

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném a účinném znění, část čtvrtá – relativní majetkové právo, hlava I – všeobecná ustanovení o závazcích, a hlava II – závazky z právních jednání.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Lörincz. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné