VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Druhy pojmenovaných smluv
Kód modulu
63-m-4/AJ19
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
63 - Ekonomika a administrativa
66 - Obchod
Komplexní úloha
Druhy pojmenovaných smluv jednoduše a hravě
Obory vzdělání - poznámky
63-41 M/01 Ekonomika a podnikání
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory se zaměřením na právo a ekonomiku a bude realizován na teoretickém základu. Žák získá podrobnější přehled o nejvíce používaných pojmenovaných smlouvách a jejich využívání v praktickém životě. Připravuje žáky na to, jak funguje závazkové právo v osobním i profesním životě.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- Vysvětlí základní pojmy závazkového práva a obecně způsob vzniku závazků
- Vyjmenuje a vysvětlí možné způsoby změny a zániku závazků
- Vyjmenuje a vysvětlí typy smluv
- Vyjmenuje a vysvětlí jednotlivé druhy pojmenovaných smluv
- Vysvětlí zásadní rozdíl mezi navzájem si podobnými pojmenovanými smlouvami.
- Uvede způsoby uzavření kupní smlouvy
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Orientace v závazkovém právu
- Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů
- Vznik, změna a zánik závazků
- Orientace mezi zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, pojmenovanými smlouvami
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie:
prezentace učitele na dané téma, aplikace tématu na příkladech se žáky a jejich vlastní samostatná práce. Práce s internetem a legislativními podklady.
Žák:
- sleduje odborný výklad vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s textem (učební text, prezentace) a využívá internetové zdroje
- pracuje se získanými informace a vybírá si, které využije pro danou problematiku
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- při hledání řešení spolupracuje s ostatními spolužáky
- prezentuje a zdůvodní své výsledky před vyučujícím a spolužáky
- zkontroluje si správnost svých výsledků
Učební činnosti žáků:
- Vysvětlí základní pojmy závazkového práva a obecně způsob vzniku závazků
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí základní pojmy (závazek, pohledávka, dluh, věřitel, dlužník, zcizitel, nabyvatel)
- samostatně vyhledá způsoby vzniku závazků a uvede k nim příklady.
- Vyjmenuje a vysvětlí možné způsoby změny a zániku závazků
- dle typu změny (změna na straně věřitele, změna na straně dlužníka, změna v obsahu) uvede způsob změny s využitím zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, následně ve zkratce uvede definici k jednotlivým způsobům změny závazku
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, vyhledá všechny možné způsoby zániku závazku a následně tyto způsoby zániku
- Vyjmenuje a vysvětlí typy smluv
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi pojmenovanými, nepojmenovanými (neboli atypickými) a smíšenými smlouvami
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky uvede příklady využití smluv v praxi.
- Vyjmenuje a vysvětlí jednotlivé druhy pojmenovaných smluv
- samostatně nebo ve skupině vyhledá v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník všechny druhy pojmenovaných smluv a ve spolupráci s učitelem rozliší, zda jde o smlouvy úplatné či bezúplatné
- ve spolupráci se spolužáky ve skupinkách vytvoří pro určitou část pojmenovaných smluv přehlednou tabulku, z níž bude zřejmé, o jakou smlouvu jde, označí smluvní strany a uvede krátkou výstižnou definici
- Vysvětlí zásadní rozdíl mezi navzájem si podobnými pojmenovanými smlouvami
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi smlouvou kupní a smlouvou darovací
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi smlouvou nájemní a smlouvou pachtovní
- ve spolupráci s učitelem vysvětlí rozdíl mezi výprosou, výpůjčkou a zápůjčkou
- Uvede způsoby uzavření kupní smlouvy
- ve spolupráci s učitelem uvede, že kupní smlouvu lze jako jednu z mála smluv uzavřít konkludentním, verbálním a literárním způsobem a vysvětlí jednotlivé formy
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky s využitím praktického příkladu vysvětlí konkludentní způsob uzavření kupní smlouvy
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky s využitím praktického příkladu vysvětlí verbální způsob uzavření kupní smlouvy
- samostatně nebo ve skupině s ostatními žáky s využitím praktického příkladu vysvětlí literární způsob uzavření kupní smlouvy
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení:
Formou 3 otevřených otázek s tématy:
- zánik závazků
- smluvní strany a jednoduchá definice učitelem vybraných druhů pojmenovaných smluv
- ostatní pojmenované smlouvy dle výběru žáka
Ústní zkoušení:
Skládá se ze 4 otevřených otázek, ověřujících osvojení si teoretických znalostí a jejich aplikace do vlastních příkladů, popřípadě na reálnou situaci.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
Učitel hodnotí používání správných termínů a správně uvedených definic a příkladů. Žák uspěl, pokud získá alespoň
40 % možných bodů. Váha písemného zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 50 %.
Ústní zkoušení:
Žák uspěl při ústním zkoušení, pokud zodpověděl alespoň 1 otázku, tedy prokázal osvojení si 25 % znalostí. Váha ústního zkoušení v celkovém hodnocení modulu je 50 %. Hodnotí se věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku.
Pro splnění modulu je potřeba získat alespoň 40% možných bodů a minimální účast žáka je 70 %.
Doporučená literatura
Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném a účinném znění, část čtvrtá – relativní majetkové právo, hlava I – všeobecná ustanovení o závazcích, a hlava II – závazky z právních jednání.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Lörincz. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.