Práce s instalačním materiálem
18-m-4/AB19
Odborné vzdělávání
odborný praktický
M (EQF úroveň 4)
18 - Informatické obory
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Zapojení elektroinstalačních prvků
18-20-M/01 Informační technologie
26-41-M/01 Elektrotechnika
12
30. 04. 2020
základy elektrotechniky: aplikace Ohmova zákona
Tento modul procvičuje základní praktické činnosti v oblasti elektrických instalací:
Žák má po absolvování modulu osvojené následující dovednosti: rozliší izolované vodiče podle typu jádra a barveného značení; odstraní izolaci vodiče pro připojení do svorky; rozezná vlastnosti jednotlivých typů jističe; nakreslí schéma rozvodné soustavy TN-S; zapojí zásuvkový vývod s jističem, proudovým chráničem a SPD3; otestuje funkčnost zásuvkového vývodu; zapojí jednotlivé varianty světelného obvodu; otestuje správnou funkci světelného vývodu.
Odborné kompetence RVP 18-20-M/01
Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn. aby absolventi:
− chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
− znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
− znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo
poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
− byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
Odborné kompetence RVP 26-41-M/01
Provádět montážní a elektroinstalační práce, navrhovat, zapojovat a sestavovat jednoduché elektronické obvody, navrhovat a zhotovovat plošné spoje a provádět
ruční a základní strojní obrábění různých materiálů, tzn. aby absolventi:
− zapojovali vodiče, elektrické rozvody, zásuvky apod.;
− projektovali, zapojovali a uváděli do provozu světelné zdroje a systémy;
Uplatňovat zásady normalizace, řídit se platnými technickými normami a graficky komunikovat, tzn. aby absolventi:
− uplatňovali zásady technické normalizace a standardizace při tvorbě technické dokumentace;
− využívali při řešení elektrotechnických úloh normy a další zdroje informací;
− četli a vytvářeli elektrotechnická schémata, grafickou dokumentaci desek plošných spojů aj. produkty grafické technické komunikace používané v elektrotechnice;
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Učební činnosti žáků - žáci v rámci praktické výuky:
1. ročník
Test a ústní prověřování znalostí: vlastnosti jističe (vypínací charakteristiky, jmenovitý proud), vlastnosti proudového chrániče (jmenovitý proud, reziduální proud, typ chrániče);
správnost zapojení obvodu zásuvky; správnost zapojení ovládání světla; správná funkce obvodů; správnost zapojení SPD3 a SPD2.
Kritéria hodnocení pro ověřování v rámci výuky:
Klasifikační stupnice:
výborně: samostatně vysvětlí vlastnosti jističe plynoucí z vypínacích charakteristik a význam reziduálního proudu u proudového chrániče; u praktických činností samostatně zapojí obvody zásuvky, světla a SPD, pod dozorem ověří správnou funkci obvodů a vyhodnotí výsledky.
chvalitebně: s drobnými radami vysvětlí vlastnosti jističe plynoucí z vypínacích charakteristik a význam reziduálního proudu u proudového chrániče; u praktických činností s drobnou dopomocí zapojí obvody zásuvky, světla a SPD, pod dozorem ověří správnou funkci obvodů a vyhodnotí výsledky. Pro získání rad je schopen položit vhodné otázky.
dobře: s drobnými radami vysvětlí vlastnosti jističe plynoucí z vypínacích charakteristik a význam reziduálního proudu u proudového chrániče; u praktických činností s drobnou dopomocí zapojí obvody zásuvky, světla a SPD, pod dozorem ověří správnou funkci obvodů a vyhodnotí výsledky. Neumí položit vhodné otázky.
dostatečně: s radami vysvětlí vlastnosti jističe plynoucí z vypínacích charakteristik a význam reziduálního proudu u proudového chrániče; u praktických činností s pomocí zapojí obvody zásuvky, světla a SPD, pod dozorem ověří správnou funkci obvodů a vyhodnotí výsledky.
nedostatečně: ani s radami nevysvětlí vlastnosti jističe plynoucí z vypínacích charakteristik a význam reziduálního proudu u proudového chrániče; u praktických činností ani s významnou pomocí nezapojí obvody zásuvky, světla a SPD, pod dozorem neověří správnou funkci obvodů.
katalog Domovní elektroinstalační materiál, ABB dostupné na https://nizke-napeti.cz.abb.com/klasicke-a-elektronicke-pristroje# [06. 01.2019]
katalog Saltek dostupné na https://www.saltek.eu/katalogy-brozury [06. 01. 2019]
katalog OEZ dostupné na http://www.oez.cz/produkty [06. 01. 2019]
katalog svodičů přepětí, Hakel dostupné na http://www.hakel.cz/wp-content/uploads/2014/11/kompletni-katalog_27_editon.pdf [06. 01. 2019]
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Paul. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.