Střídavé stroje
26-m-4/AM91
Odborné vzdělávání
odborný teoretický
L0 (EQF úroveň 4)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Funkce asynchronních strojů
26-51-H/01 Elektrikář
26- 51-H/02 Elektrikář – silnoproud
26- 41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-52-H/01 Elektromechanik pro stroje a zařízení
24
30. 04. 2020
Absolvované moduly Elektromagnetická indukce, Střídavý proud, Trojfázový proud, Elektrické silnoproudé instalace, Transformátory.
Modul navazuje na získané poznatky především z modulů Elektromagnetická indukce, Střídavý proud, Trojfázový proud a jim předcházejících modulů, a propojuje je s nově nabytými poznatky z oblasti střídavých strojů.
Cílem modulu je porozumění principu funkce a způsobů zapojení a provozu střídavých strojů; zejména synchronních a asynchronních motorů. Zároveň si žáci osvojí a procvičí navržení různých zapojení rozběhů těchto strojů.
Odborné kompetence dle RVP
Žák:
Obsahové okruhy:
1. Točivé elektromagnetické pole
- princip vzniku točivého pole
2. Provedení statorových vinutí trojfázových strojů
3. Zapojení svorkovnic vinutí a svorkovnic trojfázových motorů
4. Rotorová vinutí trojfázových strojů
- rotory a rotorová vinutí synchronních strojů
5. Synchronní stroje
- synchronní generátor – alternátor
- synchronní motor
6. Asynchronní stroje
- konstrukce asynchronního motoru
- vznik točivého magnetického pole a princip funkce
- porovnání funkce asynchronních a synchronních strojů
7. Trojfázové asynchronní motory
- motory s kotvou nakrátko
- motory s dvojitou klecí
- motory s hlubokodrážkovými rotory
- použití motorů s kotvou nakrátko
- spouštění asynchronních motorů s kotvou nakrátko
8. Řízení otáček asynchronních motorů
9. Provoz trojfázového motoru na jednofázové střídavé napětí
10. Jednofázový asynchronní motor
11. Reluktanční motor
12. Brzdění asynchronních motorů
13. Asynchronní generátor
Strategie učení:
Učební činnosti:
Výuka probíhá v rámci vyučovací oblasti elektrické stroje a přístroje či elektrická zařízení v teoretické výuce. Doporučuje se vyučovat ve třetím ročníku.
Písemné zkoušení rozsahem odpovídající učebnímu textu. Test sleduje především orientaci v jednotlivých druzích střídavých strojů, jejich principů funkce a použití:
Úloha je hodnocena testem, kde každá otázka nabízí pouze jednu správnou odpověď. Všechny otázky mají stejnou váhu.
Prospěl na výborný:
- minimálně 90 % správných odpovědí v testu
Prospěl na chvalitebný:
- minimálně 80 % správných odpovědí v testu
Prospěl na dobrý:
- minimálně 70 % správných odpovědí v testu
Prospěl na dostatečný:
- minimálně 60 % správných odpovědí v testu
Neprospěl:
- méně než 60 % správných odpovědí v testu
Celý modul je splněn po dosažení stupně alespoň dostatečný.
BASTIAN, P. a kol.: Praktická elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-15-X.
BERKA, Š.: Elektrotechnická schémata a zapojení. Praha. BEN, 2006. ISBN 978-80-7300-299-9.
TKOTZ, Kalus a kol.: Příručka pro elektrotechnika. Praha: Europa-Sobotáles, 2006. ISBN 80-86706-13-3.
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Neuman. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.