VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tepání a cizelování
Kód modulu
82-m-3/AM83
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Profesní kvalifikace
Umělecký kovář
(kód: 82-003-H)
Umělecký zámečník
(kód: 82-004-H)
Platnost standardu od
29. 04. 2013
Obory vzdělání - poznámky
82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
Délka modulu (počet hodin)
96
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Žák používá ohřev materiálu pro ruční tváření kovů a tepelné zpracování kovů. Uplatňuje základy BOZP při ručním a tepelném zpracování kovů.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získání vědomostí a dovedností při nácviku, užití a osvojování si technologického postupu tváření kovů za tepla – TEPÁNÍ A CIZELOVÁNÍ. Osvojí si základní technologický postup tepání a cizelování.
Naučí se postupy tepání a cizelování včetně správné volby pomůcek, přípravků a nástrojů. Osvojí si rizika při tepání a cizelování a ochranu zdraví.
Získání těchto znalostí a dovedností žákovi rozšíří možnosti tvarovat materiál dle daných požadavků a svých představ.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- zvolí vhodný postup tepání a cizelování
- připraví pracoviště k tepání a cizelování
- připraví vhodné pomůcky, přípravky a nástroje na tepání a cizelování
- zvolí správný ohřev k žíhání zvoleného materiálu
- využívá technologické postupy při tepání a cizelování
- vyhodnotí případnou chybu tepání a cizelování
- řídí případného pomocníka při tepání a cizelování
- vyhodnocuje rizika při práci a dodržuje hygienu práce
Kompetence ve vazbě na NSK
82-003-H Umělecký kovář:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého kovářství
- Obsluha kovářských výhní a pecí
82-004-H Umělecký zámečník:
- Volba postupu práce, způsobu zpracování, nástrojů, pomůcek a materiálů pro ruční zhotovování užitkových a dekorativních výrobků uměleckého zámečnictví
- Obsluha kovářských výhní a pecí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- technologický postup tepání a cizelování
- možné způsoby tepání a cizelování
- určování kvality a možných závad tepání a cizelování
- pomůcky, přípravky, nářadí
- dodržování BOZP
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Učební činnosti žáků:
- sledují praktickou ukázku
- reagují na dotazy učitele
- stanovují vhodný technologický postup tepání a cizelování
- volí vhodný materiál na daný výkovek
- používají vhodné pomůcky, přípravky, nástroje
- vyhodnotí kvalitu vytvořeného tepání a cizelování
- dodržují BOZP
Podle nákresu žáci vytepávají a cizelují daný předmět:
- připraví velikostně vhodný materiál a ten vyžíhají
- daný reliéf překreslí na připravený materiál
- volí správné pomůcky, nástroje a přípravky
- volí vhodné podložky pro tepání
- volí vhodné podklady pro cizelování
- tepání a cizelování aplikují na další odlišné předměty
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické metody (popis, vysvětlení, výklad)
- dialogické metody (rozhovor, diskuze)
Metody názorné demonstrace:
- předvedení technologických postupů
- pozorování demonstrace
Metody praktické:
- nácvik praktických dovedností
Zařazení do učebního plánu, ročník
Výuka probíhá ve vyučovacím předmětu odborný výcvik, odborná praxe, praktické vyučování.
Doporučuje se vyučovat v druhém ročníku.
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
Kritéria hodnocení
Kritéria hodnocení vycházejí z hodnocení standardu profesní kvalifikace.
- správnost zvolené technologie tepání a cizelování
- zvolení vhodných pomůcek, přípravků, nástrojů
- samostatnost
- organizace pracoviště
- kvalita provedené práce
- rozměrová a tvarová správnost porovnáním s obrazovou dokumentací
- dodržení BOZP a PO
Hodnocení:
- Výborný – žák splnil všechna požadovaná kritéria bez připomínek a reliéf je věrnou podobou předlohy
- Chvalitebný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje nepodstatné nedostatky
- Dobrý – žák splnil všechna požadovaná kritéria, práce vykazuje drobné nedostatky
- Dostatečný – žák splnil všechna požadovaná kritéria, ale práce vykazuje nedostatky, ale je ještě přijatelná
- Nedostatečný – žák nesplnil dané požadavky
Prospěl – žák splnil kritéria kvality s hodnocením minimálně dostatečný.
Neprospěl – žák je hodnocen nedostatečný – nesplnil v dostatečné kvalitě a parametrech zadaný úkol.
Pro splnění modulu jej musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
GOŇA, Karel. Technologie pro II. a III. ročník. Praha, 1976.
GOŇA, Karel, HLUCHÝ, Miroslav. Umělecké kovářství a zámečnictví pro I. až IV. ročník umělecko-průmyslových škol. Praha, 1984.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Vítek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.